Basware tarkensi yhtiön keskipitkän aikavälin tavoitteita ja suunnitelmia
Basware järjesti pääomamarkkinapäivän (CMD) Lontoossa viime perjantaina. Yhtiö avasi tilaisuudessa Cloud-liikevaihdon ajureita, muiden liikevaihtoerien kehitystä sekä keskipitkän aikavälin kannattavuusodotuksia. Yhtiö odottaa liikevoiton olevan 5-8 % keskipitkällä aikavälillä, joka on linjassa CMD:tä edeltäviin ennusteisiimme. Näkemyksemme osakkeesta on ennallaan ja odotamme yhtiön edelleen hakevan lisää vauhtia tärkeään cloud-kasvuun kuluvana vuonna kannattavuuden pysyessä heikkona. Seuraavina vuosina odotamme kasvun kiihtyvän ja kannattavuuden asteittain paranevan kohti yhtiön odotuksia. Keskeiset huomiomme CMD:ltä olivat seuraavat:
- Baswaren markkinapotentiaali on suuri, yhtiö on useilla alueillaan markkinajohtaja ja tuotteet ovat osoittautuneet tutkimuksissa hyviksi tai parhaiksi. Lisäksi yhtiöllä on paljon hyviä asiakasreferenssejä ja laaja partneriverkosto. Tästä huolimatta potentiaali ei näkemyksemme mukaan vielä näy täysin Baswren kasvussa ja yhtiön viime vuosina läpi käymä transformaatio on ollut odotuksia haastavampi.
- Yksi suuri vaikuttaja kasvuun on myyntiorganisaation rakentaminen. Basware on uuden toimitusjohtajan johdolla uudelleenjärjestellyt organisaatiota ja myyntiä, minkä pitäisi nyt alkaa tuottaa tulosta. Yhtiö kertoikin pääomamarkkinapäivällä myynnin tuottavuuden nousseen 68 % (uudet tilaukset/henkilöstö). Baswarella on myös laaja, toimialoittain ja maantieteellisesti hajautettu partneriverkosto. Ymmärryksemme mukaan partneriverkoston kautta tuleva liikevaihto on kuitenkin vielä suhteellisen pientä ja arvioimme sen tukevan kasvua vahvemmin vasta keskipitkällä aikavälillä.
- Baswaren myynnin kasvun lähteitä ovat uudet asiakkaat, vanhan liiketoimintamallin ylläpitoasiakkaiden transformoiminen pilveen ja lisämyynti. Basware nosti arviotaan transformoitujen (nykyisen ylläpitokannan) asiakkaiden korkeammasta arvosta pilvessä noin 1,5:stä yli 2:een. Vaikka vanha ylläpitoasiakkaiden kanta laskee jatkuvasti, tarjoaa se yhtiölle hyvää rahavirtaa sekä valmista asiakaskuntaa, jota voidaan siirtää cloud-tuotteisiin. Ymmärryksemme mukaan yhtiön cloud-kasvusta edelleen noin puolet ovat uusia asiakkaita ja puolet vanhoja transformoituja asiakkaita. Yhtiö kertoi myös SaaS-asiakkaiden vaihtuvuuden (churn) olevan todella matala, mikä helpottaa kasvua pidemmällä aikavälillä ja viestii tuotteiden kilpailukyvystä.
- Basware kertoi uutena tietona Cloud-tuottojensa kannattavuudesta ja keskipitkän aikavälin odotuksista. Yhtiö arvioi pystyvänsä kasvattamaan Cloud-tuottoja huomattavasti nopeammin kuin mitä kulut kasvavat. Yhtiö odottaa Cloud-tuottojen käyttökate-%:n olevan keskipitkällä aikavälillä 12-15 % (2017: 2 %) ja liikevoitto-%:n 5-8 % (2017: -6 %). Ennusteemme Baswaren liikevoitto-%:ksi vuosille 2018-2020 ovat -4 %, 1 % ja 7 % ja näin ollen linjassa yhtiön odotuksien kanssa. Yhtiön tärkein tavoite on kuitenkin edelleen Cloud-tuottojen kasvu, jonka yhtiö odottaa olevan keskimäärin 20 % vuosina 2017-2020. Odotamme yhtiön Cloud-liikevaihdon kasvavan 15 % vuonna 2018 ja voimistuvan edelleen vuosina 2019 ja 2020 kohti strategiakauden tavoitetta (yli 20 %). Lisäksi yhtiön ajatukset ”vanhan liiketoimintamallin” liikevaihtoerien kehityksestä olivat myös linjassa odotuksiimme.
- Yhtiö on viimeisen vuoden aikana edennyt monella rintamalla. Yhtiön fokus on parantunut, josta viimeisenä osoituksena on parin viikon takaiset divestoinnit. Näkemyksemme mukaan yhtiö on tehnyt oikeita liikkeitä ja transformaatio alkaa olla voiton puolella. Cloud-kasvu hakee kuitenkin vielä vauhtia ja nykyinen arvostus hinnoittelee potentiaalin realisoitumista pitkällä tulevaisuudessa. Näin ollen pidämme arvostusta edelleen haastavana. Ennen kuin voisimme ottaa positiivisempaa näkemystä, haluamme nähdä cloud-liiketoimintojen (Transaktiopalvelut ja SaaS) liikevaihdon muutoksen kääntyvän voimakkaampaan kasvuun.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille