Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Cargotec: Komponenttiharmit sitkistyvät

– Erkki VesolaAnalyytikko
Hiab

Cargotecin eilisen hiljaista aikaa edeltävän analyytikkopuhelun viesti oli kaksijakoinen: kysyntäympäristö on jatkunut vahvana, mutta komponenttipula rasittaa selvästi operatiivista toimintaa ja kannattavuutta Q4’21:llä ja vielä H1’22:llakin. Olemme leikanneet melko tuntuvasti tulosodotustamme Q4’21:lle ja marginaalisesti myös 2022:lle. Osakkeen hinnoittelu on edelleen hyvin houkutteleva, mutta tähtäintä on taas siirrettävä hivenen kauemmaksi. Osta-suosituksemme on ennallaan, vaikka leikkaammekin tavoitehintaamme maltillisesti 54,00 (aik. 55,00) euroon.

Markkina vetää edelleen hyvin

Cargotec esitteli tuoreita arvioita kohdemarkkinoiden kehityksestä ja ne olivat positiivisia. Kalmarille tärkeä globaali konttiliikenne kasvoi Drewryn arvion mukaan Q4’21:llä +3 % v/v (koko 2021: +8 % v/v). Hiabille keskeinen rakentamisen volyymi nousi Oxford Economicsin mukaan Euroopassa ja Yhdysvalloissa Q4’21:llä yhteensä +5 % v/v (koko 2021 +7 % v/v). MacGregorille kriittinen kauppalaivojen tilausmäärä kasvoi Clarksonin mukaan koko 2021:llä 71 % v/v, vaikka putosikin Q4’21:llä 42 % v/v vuotta aiemmalta ennätystasolta. Cargotecin mukaan asiakkaiden aktiivisuudessa ei ole havaittu hidastumista.

Komponenttipula on pitkäkestoinen riesa

Cargotec totesi komponenttipulan vaivaavan edelleen operatiivista toimintaa ja ymmärsimme tilanteen olevan kaikkein ongelmallisin Kalmarissa. Cargotec totesi kysyttäessä, että vaikka osa komponenttitoimittajista on saanut kapasiteettiaan nostettua (kuten Q3’21-raportin yhteydessä indikoitiin), on pullonkauloja nyt ilmennyt toisilla ali-hankkijoilla. Cargotec arvioi komponenttitilanteen jatkuvan H1’22:lla samankaltaisena kuin H2’21:llä. Komponentti-pula alentaa siten jatkossakin tuottavuutta ja rasittaa kannattavuutta. Laihana lohtuna on se, että myös Cargotecin kilpailijat kärsivät samoista ongelmista eivätkä ole siten päässeet napsimaan Cargotecilta markkinaosuuksia.

Q4’21:n ennusteisiin tuntuva leikkaus

Kysyttäessä Cargotec indikoi komponenttipulan vaikutusten Q4’21:n numeroihin olevan samaa suuruusluokkaa kuin Q3’21:llä (liikevaihto -50 MEUR ja liiketulos -15 MEUR). Yhtiö on siirtänyt komponenttien hintapaineita onnistuneesti omiin hintoihin jo Q2’21:ltä alkaen ja seuraavat hinnankorotukset Q1’22:lla ovat ”yksinumeroisia ja koskevat energia- ja palkkainflaation kompensoimista”. Komponenttipulan ja mm. rahtien hinnannousun seurauksena olemme leikanneet Q4’21:n liikevaihtoennustettamme 8 %:lla ja liikevoittoennustettamme 22 %:lla (EBIT-marginaali 10,9 % à 9,2 %). Vuoden 2022 ennustemuutoksemme ovat kuitenkin marginaalisia (sekä liikevaihto että liiketulos -2 %).

Osakekurssissa kuitenkin yhä reippaasti nousuvaraa

Tarkastelemme Cargotecia ja Konecranesia edelleen erillisinä sijoituskohteina. Cargotec odottaa Euroopan komission kommentteja yhdistymiseen liittyvään divestointiehdotukseen maaliskuun alkupuolella. Yhtiön osakkeen kokonaistuotto-odotus ylittää selvästi tuottovaatimuksen eli riskikorjattu tuotto-odotus on erittäin houkutteleva. Vuoden 2022 P/E- ja EV/EBIT-kertoimet (vastaavasti 11x ja 8x) ovat 26-27 % verrokkiryhmän mediaanin alapuolella ja nousuvara DCF-arvoon on tuhti 43 %.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Hiab on älykkäiden ja kestävien kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja. Hiab on maailmanlaajuisesti läsnä ja keskittyy vahvasti innovaatioihin ja kestävään kehitykseen, ja se kehittää ja valmistaa laajan valikoiman laitteita kuormausnostureista takalaitanostimiin keskeisille teollisuudenaloille.

Lue lisää yhtiösivulla

Foorumin keskustelut

Hei ja terveiset Hiabilta. Talous- ja rahoitusjohtajamme Mikko Puolakka vieraili Karon Grillissä ja jakso julkistetiin tänä aamuna. https://...
26.11.2025 klo 7.19
- Hiab IR
13
Inderes Korjaustiedote: Hiabin osavuosikatsaus tammi–syyskuulta 2025: Alhaisempi... HIAB OYJ, TAMMI–SYYSKUUN 2025 OSAVUOSIKATSAUS, 24.10.2025...
24.10.2025 klo 7.05
- H4nk3y
3
Hiabin sijoittajasuhdejohtaja Aki Vesikallio oli kertomassa yhtiöstään sijoituskohteena. Inderes Hiab sijoituskohteena | Pörssisijoittajan viikko...
12.9.2025 klo 22.01
- Sijoittaja-alokas
1
Tärkeimmät talousuutiset | Kauppalehti – 30 Jul 25 Herlinien bisnes myytiin alhaisella hinnalla – MacGregorista irtoaakin 480... Hiabista, Kalmarista...
30.7.2025 klo 11.59
- DaJJxD
6
Hiabin Q2 raportti on julkaistu. Materiaalit ja linkki klo 10 alkavaan webcastiin löytyvät alta: Hiab Hiab Raportit ja Esitykset: Uutisia ja...
23.7.2025 klo 5.18
- Hiab IR
9
Joo se on noin kuin @P_O_Niemi tuossa totesi. Antti avasi tuota aiemmin vielä tarkemmin Konecranesin ketjussa. Ja se mitä tulee Hiabin IR:ää...
5.5.2025 klo 6.46
- Petri Gostowski
6
Minä luen tuon niin, että Hiab on ollut seurannassa ihan vain, koska Inderes on halunnut seurata kattavaa joukkoa isoja suomalaisia pörssiyhti...
3.5.2025 klo 5.58
- P. O. Niemi
16
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.