Cargotec: Konferenssipuhelussa annos optimismia
Cargotec järjesti eilen konferenssipuhelun, jossa keskusteltiin pääasiassa yhtiön toimitusketjusta sekä kysyntätilanteesta ja -näkymistä. Kommenteissa oli kohtuullisen paljon optimismia, jonka aiheita olivat toimitusketjun palautuminen vähitellen normaaliin ja kysynnän odotettavissa oleva elpyminen. Lisää-suosituksemme sekä 23,50 euron tavoitehintamme osakkeelle ovat ennallaan.
Konferenssipuhelun keskeiset aiheet olivat seuraavat:
- Alihankinnan ja omien tehtaiden tilanne paranee varsin nopeasti. Tällä hetkellä Cargotecin kaikki omat tehtaat ovat käynnissä kapasiteetin käyttöasteen vaihdellessa 70 %:n ja 100 %:n välillä. Alihankkijatkin ajavat tällä hetkellä nopeasti kapasiteettiaan ylös, sillä niiden asiakkaat toimittavat edelleen vuonna 2019 saamiaan tilauksia ja koronapandemian vuoksi kiinni otettavaa on paljon. Komponenttien osalta suurinta harmia aiheuttavat tällä hetkellä viivytykset Volvon toimittamissa dieselmoottoreissa. Cargotec kuitenkin arvioi tehtaidensa kapasiteetin käyttöasteen olevan normaalilla tasolla ”kesän loppuun mennessä”.
- Koronapandemian aiheuttama kysyntäpudotus näkyy etenkin isojen tilausten puutteena. Cargotecin tiedossa ei kuitenkaan ole tilausten peruutuksia vaan vain niiden lykkäyksiä sekä asiakkaiden päätöksenteon panttaamista. Investointipäätösten odotetaan syntyvän heti kun asiakkaiden luottamus kriisin ohittamiseen on palannut riittävästi.
- Maantieteelliset ja kuljetusmuotojen väliset erot kysynnässä ovat isoja. Saksan kysyntää kuvataan lähes normaaliksi kun taas esim. Ruotsin ja Yhdysvaltojen kysyntä on vaimeaa sekä Kalmarin että Hiabin osalta. Logistiikan osalta terminaalien ja intermodaaliliikenteen (esim. juna-kumipyörä) eli Hiabin asiakkaiden aktiviteettia kuvataan hyväksi, mutta satamissa eli Kalmarin asiakkailla on hiljaisempaa.
- Cargotec korosti, että historiallisesti logistiikka ja sitä tukevat palvelut ovat toipuneet nopeasti talousshokeista. Saimme käsityksen, että Hiabin sekä Kalmarin mobiililaitteiden kysynnän odotetaan elpyvän selvästi Q3’20:n loppuun mennessä. Hiabin kysynnän kuvataan jo nyt toipuvan nopeasti Yhdysvaltain ulkopuolella ja lähenevän koronapandemiaa edeltäneitä tasoja.
- Huolimatta vaatimattomasta kysynnästä Cargotecin tavoite MacGregorin positiivisesta H2’20-liiketuloksesta on ennallaan. Tätä auttaa mm. se, että TTS-synergiat (kaikkiaan 25-30 MEUR) ovat edellä aikataulusta.
Kokonaisuutena Cargotecin viesti oli positiivinen ja antoi eväitä osakkeen hyvän momentumin säilymiselle. Osake on yhä edullinen, sillä vuoden 2021 P/E- ja EV/EBIT-kertoimet (11x ja 10x) ovat 17-21 % alle osakkeen omien historiallisten tasojen ja 12-40 % alle verrokkiryhmän mediaanin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.06.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 683,0 | 3 204,4 | 3 215,5 |
kasvu-% | 11,50 % | −13,00 % | 0,35 % |
EBIT (oik.) | 264,4 | 112,2 | 207,9 |
EBIT-% (oik.) | 7,18 % | 3,50 % | 6,47 % |
EPS (oik.) | 2,19 | 0,87 | 2,02 |
Osinko | 1,20 | 0,45 | 1,00 |
Osinko % | 3,97 % | 0,72 % | 1,60 % |
P/E (oik.) | 13,80 | 71,88 | 31,00 |
EV/EBITDA | 8,77 | 25,64 | 15,31 |