Cargotec: Kurssi jumii aiheettomasti
Cargotecin osakekurssi on jäänyt mielestämme aiheettomasti junnaamaan paikoilleen 46 euron tuntumaan, vaikka yhtiön markkinanäkymät ovat positiiviset kaikissa segmenteissä ja myös kannattavuutta rasittaneet tekijät ovat asteittain hellittämässä otettaan. Osakkeen arvostus on edelleen hyvin houkutteleva. Osta-suosituksemme sekä 55,00 euron tavoitehintamme ovat ennallaan.
- Kalmarin ja Hiabin näkymät ovat yhä suotuisat. Drewry odottaa edelleen (syyskuun 2021 raportti) globaalin konttiliikenteen kasvavan 8 % v. 2021, 5 % v. 2022 ja 4 % v. 2023, mitkä kasvuluvut riittävät ylläpitämään investointeja kontinkäsittely-kapasiteettiin pitkälle tulevaisuuteen. Cargotec totesi myös jo Q3-raporttinsa yhteydessä, että Kalmarin automaatio- ja projektiliiketoimintojen näkymät ovat aiempaa paremmat. Hiabin päämarkkina-alueilla Euroopassa ja Amerikassa merkittävimmän kysyntäajurin eli rakentamisen volyymien arvioidaan Oxford Economicsin mukaan kasvavan vahvasti (6-7 % v. 2021, 5-6 % v. 2022 ja 3-5 % v. 2023). Volvo taas on äskettäin indikoinut Hiabillekin tärkeän raskaiden kuorma-autojen kysynnän kohoavan samoilla markkinoilla vauhdikkaasti (15-21 % v. 2021 ja 7-11 % v. 2022).
- Aiemmin pitkään heikkoa kehitystä raportoineen MacGregorin näkymät ovat parantuneet selvästi. Clarkson ennustaa kontti-, roro- ja muiden kuivalastialusten globaalien tilausten kasvavan kuluvana vuonna reilu 100 % v/v, mikä tulee heijastumaan MacGregorin tilauksiin etenkin vuonna 2022. MacGregor tuleekin hyötymään merkittävästi paranevasta kapasiteetin käyttöasteesta ja odotamme liiketoiminnan oikaistun EBIT-marginaalin kohoavan vuoden 2020 1,0 %:sta vuoden 2021 2,8 %:iin, vuoden 2022 3,9 %:iin ja edelleen vuoden 2023 4,9 %:iin. Ennusteemme voivat osoittautua selvästi liian varovaisiksi, sillä Cargotec itse uskoo MacGregorin pääsevän takaisin yli 10 %:n marginaalitasoille. Edellisen kerran tällä tasolla oltiin kuitenkin kauan sitten eli vuonna 2012.
- Kannattavuutta rasittavat tekijät hellittävät otettaan. Heinäkuussa tehdyt isot omat hinnankorotukset Kalmarissa ja Hiabissa eivät olleet hidastaneet kysyntää ainakaan lokakuun loppuun mennessä. Merirahtihintoja kuvastava Baltic Dry -indeksi oli viime perjantaina jo 49 % alempana kuin Q3’21:n lopussa ja jos sama taso säilyy meneillään olevan kvartaalin loppuun asti, laskee Q4’21:n keskimääräinen rahtihintataso 10 %:lla Q3’21:een verrattuna. Rahtihintojen suunta on myös edelleen alaspäin. Vielä Q3’21:llä korkeat rahtihinnat leikkasivat pelkästään Kalmarin EBIT-marginaalista 1 %-yksikön (9 % à 8 %). Useat Cargotecin alihankkijat ovat paraikaa kasvattamassa kapasiteettiaan ja siten helpottamassa yhtiön komponenttipulaa, vaikka tämä ei ehdi juurikaan näkyä vielä Q4’21:llä. Cargotec myös antoi jo Q3-raporttinsa yhteydessä epäsuorasti ymmärtää markkinaosuuden kasvattamisen olevan hyvin mahdollista, sillä toimialan pienemmät pelurit ovat alihankkijoiden prioriteeteissa Cargotecin takana ja siten Cargotecia suuremmissa vaikeuksissa toimitusketjussaan.
- Osake on houkuttelevan hintainen kaikilla mittareilla. Kokonaistuotto-odotus ylittää tuottovaatimuksen 7 %-yksiköllä. Vuoden 2022 P/E- ja EV/EBIT-kertoimilla (12x ja 9x) osake on arvostettu 25 % alle verrokkien mediaanin ja samalla 32-33 % alle omien historiallisten mediaanitasojensa. Nousuvaraa DCF-arvoon on 38 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.10.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 263,5 | 3 400,4 | 4 288,5 |
kasvu-% | −11,40 % | 4,20 % | 26,12 % |
EBIT (oik.) | 226,7 | 294,2 | 390,9 |
EBIT-% (oik.) | 6,95 % | 8,65 % | 9,11 % |
EPS (oik.) | 1,95 | 3,12 | 3,99 |
Osinko | 1,08 | 1,08 | 1,70 |
Osinko % | 3,19 % | 1,71 % | 2,69 % |
P/E (oik.) | 17,32 | 20,23 | 15,84 |
EV/EBITDA | 13,40 | 7,80 | 8,90 |