Cargotec: MacGregor divestointilistalle
Cargotec tiedotti aamulla, että se on saanut päätökseen MacGregorin asemaa koskevan strategisen arvioinnin. Odotettua oli, että MacGregor halutaan irrottaa konsernista, mutta ajankohta ei ole suotuisa. Näin MacGregorin restrukturointi ja kannattavuuden parannustoimenpiteet jatkuvat. Ilmoituksella ei ole vaikutusta näkemykseemme Cargotecin osakkeesta. Suosituksemme on tällä hetkellä vähennä 41,00 euron tavoitehinnalla.
MacGregorin päätyminen divestoitavaksi oli odotettua
Cargotecin mukaan MacGregorin strategisten vaihtoehtojen arviointi on saatu päätökseen ja liiketoiminta on päätetty divestoida. Ilmoitus oli melko odotettu Cargotecin kerrottua jo huhtikuun alussa, että vain Hiab, Kalmar Mobile Solutions ja Kalmarin kontti- ja kuljetuslukkitoiminnat ovat konsernin ydinliiketoimintoja. Cargotec ilmoitti heinäkuussa siirtävänsä Kalmarin raskaiden nostureiden immateriaalioikeudet RIC:lle Kiinaan ja ajavansa alas raskaiden nostureiden liiketoiminnan.
MacGregor on pitkään ollut riippakivi Cargotecille. Edellinen tuloksellisesti siedettävä vuosi oli 2013, jolloin MacGregor teki 7,9 %:n EBIT-marginaalin. Vuosien 2017-2021 yhteenlaskettu EBIT taas oli -27 MEUR. Ongelmana on ollut liian raskas kulurakenne suhteessa voimakkaasti heilahtelevaan liikevaihtoon, vaikka varsinainen valmistus onkin käytännössä kokonaan ulkoistettu. Myöskään hintaneuvottelut suurelta osin kiinalaisten telakoiden kanssa eivät ole olleet helppoja. Cargotecin mukaan MacGregoria kohtaan on osoitettu ”huomattavaa kiinnostusta”, mutta ”arvonluonnin näkökulmasta ajoitus liiketoiminnasta luopumiseksi ei ole tällä hetkellä optimaalinen”. Uskomme ko. kiinnostuksen tulevan joko kilpailijoilta tai kiinalaisilta alihankkijoilta. Nykykuntoisen MacGregorin kauppahinta olisi alhainen ja toivomme kuulevamme Cargotecin huomisessa pääomamarkkinapäivässä, millä toimenpiteillä MacGregorin kannattavuutta aiotaan kohentaa ja mitä ovat tiedotteessa mainitut offshore-liiketoiminnan uudelleenjärjestelyt.
Rakenne selkeytyy ja muuttuu sijoittajalle houkuttelevammaksi
Vaikka MacGregor on saman operatiivisen ketjun osa kuin Kalmar ja Hiabkin, ovat sen asiakkaat (varustamot ja laivayhtiöt) erityyppisiä ja synergioita Kalmarin ja Hiabin kanssa on muutenkin melko vaikea havaita. Näemmekin aikanaan tapahtuvan divestoinnin selkeyttävän Cargotecia sijoituskohteena. Saatava kauppahinta on MacGregorin tuloshistoria muistaen melko sekundäärinen, kunhan se ei johda merkittäviin alaskirjauksiin konsernissa. Jaksolla Q4’21-Q3’22 MacGregor vastasi 18 %:sta Cargotecin tilauskertymää ja 14 %:sta liikevaihtoa, mutta -1,1 %-yksiköstä oikaistua EBIT-marginaalia (Hiab ja Kalmar yhdessä 9,9 %; konserni 8,8 %). MacGregorin divestointi tulee uskoaksemme alentamaan Cargotecin riskiprofiilia ja kohentamaan arvostuskertoimia. Aikataulu irrottautumiselle on tosin edelleen hyvin avoin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.10.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 315,0 | 4 002,4 | 4 601,8 |
kasvu-% | 1,58 % | 20,74 % | 14,98 % |
EBIT (oik.) | 231,5 | 331,6 | 388,2 |
EBIT-% (oik.) | 6,98 % | 8,29 % | 8,43 % |
EPS (oik.) | 2,40 | 3,56 | 3,91 |
Osinko | 1,08 | 1,40 | 1,60 |
Osinko % | 2,46 % | 1,87 % | 2,14 % |
P/E (oik.) | 18,26 | 20,99 | 19,14 |
EV/EBITDA | 6,89 | 16,27 | 10,97 |