Cargotec: Menestystä marginaalien puolustuksessa
Cargotec järjesti eilen perinteisen hiljaista aikaa edeltävän konferenssipuhelun. Markkinoiden veto on jatkunut yllättävänkin vahvana ja Cargotec indikoi kyenneensä varsin tehokkaasti käsittelemään komponenttien saatavuuteen ja etenkin hinnoitteluun liittyviä ongelmia. Kokonaisuudessaan viesti oli selvästi plussan puolella. Emme ole tässä vaiheessa kajonneet ennusteisiimme ja osakkeen lisää-suosituksemme sekä 38,00 euron tavoitehintamme ovat ennallaan.
Tilauksissa hyvää virettä kaikissa liiketoiminnoissa
Cargotec sanoi, että sekä Kalmarin että Hiabin tilausaktiviteetti on jatkunut hyvällä tasolla Q2:lla. Tämä on jopa hieman yllättävää, sillä kumpikaan liiketoiminta ei ole juuri julkistanut uusia tilauksia. Tulkintamme on, että joko 1) yksittäiset tilaukset eivät ole ylittäneet julkistuskynnystä ja/tai 2) julkistukset tapahtuvat viiveellä eli esim. elokuussa kuten on usein aiempina vuosina käynyt. MacGregorin tilausten sanottiin olevan erittäin hyvässä vireessä, mikä heijastaa vuoden 2021 vahvaa kauppalaivojen ja etenkin konttialusten tilausmäärää. Saatujen palvelutilausten määrän kuvattiin olevan hyvä kaikissa liiketoiminnoissa, mikä johtuu asiakkaiden kaluston korkeasta käyttöasteesta. Cargotec myös kertoi, että heikentyneestä talousnäkymästä huolimatta tilausten peruutuksia ei ole sattunut. Jotkut asiakkaat kuitenkin pohtivat, kannattaako tilausta lykätä komponenttien ja siten Cargotecin tuotteiden hintojen mahdollisesti tulevaisuudessa alentuessa.
Cargotec ei ole huolissaan rakentamisen ja kulutuskysynnän kasvuodotusten heikentymisen vaikutuksesta tulevaan kysyntään. Yhtiö korosti, että Hiabin ja Kalmarin kysyntä tulee monelta sektorilta ja esimerkiksi Hiabin kysyntä tulee logistiikan ja rakentamisen lisäksi mm. kierrätys- ja jätteenkäsittelysektoreilta sekä metsäteollisuudesta. Lisäturvaa saadaan molempien liiketoimintojen vahvoista tilauskannoista sekä kasvaneesta joustavuudesta kysyntätilanteen muutoksissa. MacGregorin tilauskertymän uskotaan paranevan edelleen H2’22:lla.
Komponenttihintojen nousu saatu melko hyvin kompensoitua
Cargotec sanoi komponenttien saatavuustilanteen olleen Q2:lla suunnilleen samanlainen kuin Q1:llä eli kireä. Tämä on johtanut toistuviin viivästyksiin asiakastoimituksissa, mutta mielikuvaksemme jäi, että viivästykset eivät ole olleet merkittäviä.
Komponenttien hintainflaatiota on kompensoitu omilla hinnankorotuksilla jo H2’21:sta alkaen ja nämä korotukset ovat jatkuneet H1’22:lla. Hiabin hinnankorotusten sanottiin olleen onnistuneita ja niillä on pystytty kompensoimaan komponentti-inflaatio kokonaan. Kalmarissa tilanne on pidempien toimitusaikojen vuoksi hankalampi, mutta jo Q1’22:lla lanseerattua komponenttilisämaksua (surcharge) on käytetty edelleen uusissa tilauksissa ja asiakkaat ovat tämän hyväksyneet, joskin hieman vastentahtoisesti. MacGregorissa Q1:lla ongelmia aiheuttaneiden tappiollisten offshore-projektien toimitukset ovat jatkuneet kuten jo Q1-raportissa ennakoitiin. Toisaalta MacGregorin uudet tilaukset ovat painottuneet 75-%:sesti kauppalaivoihin ja MacGregorin perinteisiin tuotteisiin, joissa kannattavuusriskit ovat selvästi pienempiä ja tilanne näyttäisi siten olevan helpottumassa.
Luottamuksemme yhtiön marginaaliriskien hallintaan parani
Kokonaisuutena Cargotec on onnistunut kompensoimaan komponentti-inflaation käytännössä kokonaan omilla hinnankorotuksilla. Kohoavat henkilöstökustannukset (+3,5 % v/v) aiheuttavat kuitenkin edelleen paineita ja Cargotecin kyky marginaaliensa puolustamiseen riippuu toimitusvolyymien kehityksestä eli operatiivisen vivun tarjoamasta tuesta marginaaleille.
Cargotec toisti esityksessään vuoden 2022 ohjeistuksensa vertailukelpoisen EBIT:n paranemisesta vuoden 2021 toteumasta (232 MEUR). Aiemmin olemme todenneet, että tavoite on melko vaatimaton, mutta sen saavuttamisen riskejä ovat raaka-aineiden, energian ja rahtien hintojen nousu sekä komponenttien saatavuushaasteet. Nyt näyttää siltä, että näistä seikoista johtuvat tulosriskit ovat hieman aiempaa pienempiä.
Emme ole tässä vaiheessa tehneet ennustetarkistuksia. Osake on edullisesti hinnoiteltu: vuosien 2022-2023 oikaistut P/E- ja EV/EBIT-kertoimet (vastaavasti 9x-11x ja 7x-9x) ovat millä tahansa mittarilla alhaisia. Q2-raportti julkistetaan 20.7.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Hiab ja MacGregor. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 315,0 | 4 004,8 | 4 324,3 |
kasvu-% | 1,58 % | 20,81 % | 7,98 % |
EBIT (oik.) | 231,5 | 308,9 | 358,3 |
EBIT-% (oik.) | 6,98 % | 7,71 % | 8,29 % |
EPS (oik.) | 2,40 | 3,10 | 3,65 |
Osinko | 1,08 | 1,30 | 1,50 |
Osinko % | 4,10 % | 2,53 % | 2,92 % |
P/E (oik.) | 10,94 | 16,51 | 14,03 |
EV/EBITDA | 4,49 | 10,39 | 8,35 |