Cargotec: Palfingerin tulosvaroitus ei kaada venettä
Cargotecin kilpailija Palfinger jatkoi tulosvaroitusten antamista maanantaina markkinoiden sulkeutumisen jälkeen. Taustalla on yhtiön merkittävä riippuvuus Venäjän-liiketoiminnasta, mutta Palfinger totesi sodan myös aiheuttavan ongelmia kuorma-autojen ja komponenttien saatavuudelle. Mielestämme Palfingerin ja Cargotecin yhtäläisyydet sodan vaikutusten suhteen ovat varsin vähäiset emmekä tässä vaiheessa muuta ennusteitamme, lisää-suositustamme tai 44,00 euron tavoitehintaamme Cargotecin osakkeelle.
Palfingerillä huomattava Venäjä-riippuvuus
Palfinger varoitti maanantaina Ukrainan sodan vaikuttavan yhtiöön sen merkittävän Venäjä-riippuvuuden vuoksi. Sodan arvioitiin myös vaikuttavan kuorma-autojen ja komponenttien saatavuuteen, mutta tätä vaikutusta ei avattu tarkemmin. Yhtiö joutuu joka tapauksessa vähentämään tuotantovolyymejään lähiviikkoina, mikä rasittaa sekä liikevaihtoa että kannattavuutta. Palfinger odottaa nyt koko vuoden 2022 liikevoiton jäävän huomattavasti alle vuoden 2021, kun vielä tammikuisen tulosvaroituksen yhteydessä uskottiin koko vuoden liiketuloksen nousevan viime vuoden tasolle. Palfingerin kaikkiaan 34:stä valmistus- ja kokoonpanoyksiköstä viisi sijaitsee Venäjällä ja 13 % henkilöstöstä työskentelee siellä. Vuonna 2021 Venäjä (CIS-maat) vastasi reilusta 7 %:sta yhtiön liikevaihtoa.
Cargotecin tilanne ei ole sama kuin Palfingerin
Cargotecilla ei ole kokoonpanoyksiköitä Venäjällä tai Ukrainassa ja vain ”rajallinen” määrä alihankkijoita em. maissa. Jotkin alihankkijat ovat kuitenkin hankkineet teräsosansa Ukrainasta. Cargotecilla on noin 50 työntekijää Venäjällä (0,4 % kaikista) eikä lainkaan Ukrainassa. Vuonna 2021 Venäjän osuus Cargotecin liikevaihdosta oli alle 1 % ja Ukrainan tätäkin pienempi. Näemmekin, että Cargotecin tapauksessa Ukrainan sodan vaikutus liiketoimintaan on epäsuora ja rajoittunee koskemaan Euroopan-asiakkaiden kysyntää. Tämä koskenee etenkin Hiabin kuorma-autoasiakkaita, mutta vaikutuksen suuruus on vielä tässä vaiheessa arvailujen varassa. Emme näe tilanteessa Cargotecin kannalta dramatiikkaa, mutta enemmän selvyyttä saataneen vasta yhtiön pre-silent -analyytikkopuhelun yhteydessä 4.4.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
