Cargotec: Q1 ei yllätä
Cargotec järjesti eilen Q1:n hiljaista aikaa edeltävän analyytikkopuhelun. Markkinatilanne on jatkunut Q4:n kaltaisena eli kelvollisena. Yhtiön 50 MEUR:n säästöohjelma on etenemässä hieman odottamaamme nopeammin ja vuoden 2024 ohjeistus toistettiin. Sijoittajien fokus on kuitenkin tällä hetkellä osittaisjakautumisessa ja sen vaikutuksissa. Emme ole tässä vaiheessa tarkistaneet ennusteitamme tai sijoitusnäkemystämme.
Kysyntä edelleen stabiilia Q1:llä
Cargotecin mukaan kysyntäympäristö ja asiakkaiden tilauskäyttäytyminen olivat Q1’24:llä samanlaisia kuin Q4’23:lla. Hiabissa asiakkaiden ongelmana ollut raskaiden kuorma-autojen ohjaamojen heikko saatavuus on vähin erin helpottamassa. MacGregorissa aktiviteetti on ollut hyvää ja Clarksonin ennusteiden perusteella tilausnäkymät MacGregorille otollisissa alussegmenteissä paranevat. Kalmarin tuotteiden kysyntää ajavat trendit eli sähköistyminen ja automaatio etenevät mukavasti, mutta päätöksenteko on yhä hidasta. Kalmarin harmiksi välittäjät pienentävät edelleen terminaalitraktoreidensa varastoja Yhdysvalloissa, mikä hidastaa kysyntää ja jatkunee vielä Q2-Q3’24:lle.
Palveluliiketoiminta on kehittynyt kaikilla kolmella liiketoiminta-alueella ”odotusten mukaisesti”. Hiabin ja Kalmarin hinnoittelu on ollut stabiilia; vuoden vaihteessa tehtiin pieniä hinnankorotuksia eikä hintoja ole jouduttu alentamaan missään, vaikka raaka-aineiden hinnoissa on nähty alamäkeä. Operatiivisesti tilanne on ollut suunnilleen normaali, sillä toimitusajat ovat tavanomaisia, komponenteista ei ole pulaa ja kuljetusalan lakko aiheutti vain pieniä ongelmia näkyen lähinnä Hiabin Raision tehtaalla.
Cargotec kommentoi viime vuonna käynnistettyä 50 MEUR:n kulusäästöohjelmaansa sanomalla, että suurin osa ohjelmasta on jo pantu toimeen ja että 50 MEUR:n kululeikkauksen tulisi näkyä juoksevassa kannattavuudessa viimeistään Q2:n loppuun mennessä. Aikataulu on siten hieman aiempia arvioitamme nopeampi, mutta emme on tämän vuoksi lähteneet ennustetarkistuksiin.
Osittaisjakautuminen etenee
Cargotec julkisti eilen pro forma -lukuja jatkuvista liiketoiminnoista (Hiab ja MacGregor) ja ”lopetettavista liiketoiminnoista” (Kalmar). Luvuissa ei ollut isompia yllätyksiä ja esimerkiksi Hiab+MacGregorin vuoden 2023 bruttokate (23,7 %) oli melko lähellä Kalmarin bruttokatetta (24,8 %). Operatiivisissa kuluissa suurin ero näiden välillä oli – ei niinkään yllättäen – hallintokuluissa, joiden osuus Hiab+MacGregorin liikevaihdosta oli 7,9 % ja Kalmarin liikevaihdosta 5,4 %. Osittaisjakautumisen aikataulu on ennallaan: asiaa koskeva sijoitusmuistio julkistetaan toukokuussa, ”uuden” Cargotecin ja Kalmarin pääomamarkkinapäivät järjestetään 28.–29.5., osittaisjakautumisesta päättävä Cargotecin yhtiökokous pidetään 30.5. ja Kalmarin erillinen noteeraus Helsingin pörssissä alkaa 1.7. mennessä. Cargotec vihjaisi myös, että kaiken mennessä suunnitelmien mukaan antaa yhtiö uutta tietoa MacGregorin divestoinnista vielä Q2:n aikana.
Eipä kummempaa
Kaikkiaan viesti oli hyvin ennakoidun oloinen. Tämän vuoksi myöskään ennustemuutoksiin ei ollut juurikaan perusteita. Odotamme Q1’24:ltä tilauskertymän laskua (-5 % v/v) ja myös liikevaihdon pudotusta (-9 % v/v) vertailulukujen oltua edelleen melko kovia. Odotamme 9,3 %:n vertailukelpoista EBIT-marginaalia (Q1’23: 10,5 %), jota Kalmarin ja Hiabin säästöohjelmien kulut osaltaan painavat. Nähdyn kovan kurssinousun jälkeen Cargotecin osakkeen arvostus alkaa lähestyä osien summa -arvoa samalla kun odotettu kokonaistuotto ylittää tuottovaatimuksen enää vain hienokseltaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.02.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4 568,8 | 4 220,2 | 4 224,3 |
kasvu-% | 11,75 % | −7,63 % | 0,10 % |
EBIT (oik.) | 513,2 | 446,9 | 474,2 |
EBIT-% (oik.) | 11,23 % | 10,59 % | 11,23 % |
EPS (oik.) | 5,71 | 4,67 | 5,02 |
Osinko | 2,15 | 1,95 | 2,00 |
Osinko % | 4,08 % | 3,06 % | 3,14 % |
P/E (oik.) | 9,23 | 13,63 | 12,67 |
EV/EBITDA | 6,00 | 8,34 | 6,72 |