Cargotec Q1 tiistaina: Viimeinen pari uunista ulos
Cargotec julkistaa Q1-raporttinsa tiistaina 30.4. klo 9:00. Kyseessä on viimeinen nykymuotoisen Cargotecin kvartaaliraportti ennen kesäkuun lopussa tapahtuvaa osittaisjakautumista eli Kalmarin irrottamista omaksi pörssiyhtiökseen. Hiljaista aikaa edeltäneen konferenssipuhelun perusteella kysyntätilanne on jatkunut stabiilina. Vuoden 2024 osalta katseet ovat kysyntäajureissa ja markkinakommenteissa, liiketoimintakohtaisessa 2024-ohjeistuksessa ja mahdollisessa lisätiedossa MacGregorin divestoinnista. Osakkeen arvostus on edelleen houkutteleva.
Markkinoilla tasaista menoa Q1:llä
Cargotecin konferenssipuhelun mukaan kysyntäympäristö ja asiakkaiden tilauskäyttäytyminen olivat Q1’24:llä samanlaisia kuin Q4’23:lla. Arviomme Cargotecin Q1:lle kirjattavien tilausjulkistusten arvoksi on tällä hetkellä noin 45–50 MEUR, joka on melko normaali taso heilahtelujen tullessa yleensä MacGregorin kautta. Q1’23:lla vastaava luku oli 70–75 MEUR eli laskua on tullut noin -35 %. Odotuksemme konsernin Q1-tilauskertymäksi on 1004 MEUR (-5 % v/v), joka ylittää konsensuksen (958 MEUR; -10 % v/v). Ero on suurin Kalmarissa. Q1-liikevaihtoennusteemme on melko lähellä konsensusta. Liikevaihdon pudotus on selviö, sillä Cargotec aloitti vuoden noin -20 % v/v pienentyneellä tilauskannalla. Operatiivisesti tilanne on ollut melko normaali, sillä toimitusajat ovat tavanomaisia, komponenteista ei ole pulaa ja kuljetusalan lakko aiheutti vain pieniä ongelmia Hiabin Raision tehtaalla. Cargotec totesi konferenssipuhelussa, että suurin osa viime vuonna käynnistetystä kulusäästöohjelmasta on pantu jo toimeen ja että 50 MEUR:n kululeikkauksen tulisi näkyä juoksevassa kannattavuudessa viimeistään Q2:n loppuun mennessä. Vertailukelpoisen EBIT-marginaalin lasku vuositasolla (9,3 % vs. 10,5 %) johtuu myyntimixin muutoksesta matalakatteisen MacGregorin liikevaihto-osuuden noustessa 15 %:sta (Q1’23) 23 %:iin (Q1’24e) ja liikevaihdon laskiessa etenkin Hiabissa. Vertailukelpoisen ja raportoidun liikevoiton ero taulukossa johtuu Kalmarin eriyttämiskuluista (Inderesin arvio -15 MEUR).
Unohda konserni ja seuraa segmenttejä
Vuoden 2024 kysynnän kasvunäkymät ovat laimeat. BIMCO:n ennustama globaalin konttiliikenteen +3…+4 %:n v/v kasvu vuosina 2024–2025 on positiivista Kalmarille, mutta vuosien 2021-2023 erittäin vahva tilauskertymä voi latistaa tilauskasvua 2024. Hiabin indikaattoreihin liittyen Volvo Trucks ennustaa raskaiden kuorma-autojen kysyntään -12…-18 %:n v/v laskua tärkeillä Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoilla vuonna 2024 ja rakentamisen vuoden 2024 volyymikasvuennusteet vaihtelevat Euroopan -2 %:sta Yhdysvaltojen +7 %:iin v/v. MacGregorin vuoden 2024 näkymiä varjostaa globaaleiden laivatilausten -8 % v/v pudotus vuonna 2023, mikä heijastuu segmentin vuoden 2024 tilauskertymään.
Vuoden 2024 ennusteitamme Cargotecille kannattaa nykytilanteessa tarkastella liiketoiminnoittain. Odotuksemme Kalmarin vuoden 2024 tilauskertymän ja liikevaihdon muutokseksi ovat vastaavasti +4 % v/v ja -14 % v/v (konsensus: -2 % v/v ja -14 % v/v). Hiabissa vastaavat ennusteemme ovat -3 % v/v ja -15 % v/v (konsensus: -1 % v/v ja -16 % v/v) ja MacGregorissa -1 % v/v ja +30 % v/v (konsensus: +1 % v/v ja +14 % v/v). Ennusteemme Kalmarille ja Hiabille eivät siten oleellisesti poikkea konsensuksesta. Arviomme MacGregorin liikevaihdon nopeasta kasvusta vuoden 2023 733 MEUR:sta vuoden 2024 953 MEUR:on perustuu vuoden alun ennätyskorkeaan 988 MEUR:n tilauskantaan, joka on suurimmaksi osaksi peräisin vuoden 2022 todella vahvoista (976 MEUR) tilauksista.
Vuodelle 2024 Cargotec on ohjeistanut Kalmarin oikaistun EBIT-marginaalin olevan >11 % ja Hiabin marginaalin >12 % sekä MacGregorin vertailukelpoisen EBIT:n paranevan vuoden 2023 33 MEUR:sta (marg. 4,4 %). Ohjeistus tuntuu varovaiselta, sillä marginaaliodotuksemme Kalmarille on 12,9 % (konsensus: 12,3 %), Hiabille 13,8 % (konsensus: 13,3 %) ja MacGregorin liiketulokseksi 52 MEUR 5,4 %:n marginaalilla (konsensus: 65 MEUR ja 7,8 %). Liiketoimintojen marginaalit saavat tukea tappiollisten liiketoimintojen alasajosta (Kalmarin raskaat nosturit ja MacGregorin offshore-projektit) sekä meneillään olevasta säästöohjelmasta. Uskomme, että Cargotec toistaa aiemman ohjeistuksensa. Ohjeistuksen lisäksi haluamme kuulla päivityksen segmenttikohtaisista markkinanäkymistä, kustannus- ja hinnoitteluajureista eri segmenteissä sekä MacGregorin divestoinnin etenemisestä.
Kokonaiskuva arvostuksesta on yhä houkutteleva
Nykytilanteessa miltei ainoa mielekäs tapa arvioida Cargotecin osakkeen arvoa on osien summa, joka edelleen indikoi kohtuullista nousuvaraa (n. +5…+10 % riippuen sovellettavan monialayhtiödiskonton koosta). MacGregorin myyntihintaan liittyy vielä paljon epävarmuutta, mutta kokonaiskuva arvostuksesta on edelleen houkutteleva.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.02.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4 568,8 | 4 220,2 | 4 224,3 |
kasvu-% | 11,75 % | −7,63 % | 0,10 % |
EBIT (oik.) | 513,2 | 446,9 | 474,2 |
EBIT-% (oik.) | 11,23 % | 10,59 % | 11,23 % |
EPS (oik.) | 5,71 | 4,67 | 5,02 |
Osinko | 2,15 | 1,95 | 2,00 |
Osinko % | 4,08 % | 2,60 % | 2,67 % |
P/E (oik.) | 9,23 | 16,03 | 14,90 |
EV/EBITDA | 6,00 | 9,77 | 7,94 |