Cargotec Q3 keskiviikkona: Luottamusta löytyy edelleen
Cargotec julkistaa Q3-raporttinsa keskiviikkona 26.10. klo 13:30. Kysyntä on jatkunut kohtuullisen hyvänä kaikissa liiketoiminnoissa, mutta komponenttien tiukka saatavuus ja hintainflaatio ovat jatkuneet. Informaatioarvoltaan vähäinen 2022-ohjeistus tultaneen jälleen uusimaan. Osake on yhä edullisesti hinnoiteltu ja lisää-suosituksemme sekä 38,00 euron tavoitehintamme ovat ennallaan ennen raporttia.
Tilauskertymän kasvulle hyvät edellytykset
Cargotec kertoi hiljaista aikaa edeltäneessä konferenssipuhelussa, että kysyntä on Q3:lla säilynyt hyvällä tasolla kaikissa liiketoiminnoissa. Kasvanut talousepävarmuus ei myöskään ole johtanut normaalista poikkeaviin peruutuksiin. Tähän mennessä julkistettujen tilausten yhteisarvo on ollut arviomme mukaan 55-60 MEUR (-38 % v/v), mutta Q3:lle kirjattavia tilausjulkistuksia voi edelleen tulla. Odotuksemme konsernin Q3-tilauskertymäksi on 1112 MEUR (+13 % v/v), joka ylittää konsensuksen (1045 MEUR; +6 % v/v). Ennusteissamme saatujen tilausten kasvu on parasta MacGregorissa (+37 % v/v) ja myös Cargotec viittasi em. puhelussa MacGregorin hyvään kysyntätilanteeseen. Odotuksemme Kalmarin tilauskertymäksi (+13 % v/v) voi olla optimistinen, mutta raportoitu tilauskertymä on kaikissa liiketoiminnoissa saanut tukea tehdyistä hinnankorotuksista - joista viimeisin kierros oli heinäkuussa – ja Kalmarissa myös komponenttilisämaksuista. Lisäksi Q3:lla 17 %:lla v/v vahvistunut dollari tukee raportoitua tilauskertymää etenkin Kalmarissa ja Hiabissa.
Toimituskyky ollut Q2:n tasolla, hinnankorotuksista tukea marginaaleille
Ennusteemme konsernin Q3-liikevaihdoksi on konsensuksen tasolla samoin kuin arviomme oikaistuksi EBIT-marginaaliksi. Komponenttien saatavuus oli Cargotecin mukaan Q3:lla samanlainen kuin Q2:lla, joten emme näe toimituskyvystä johtuvia uusia riskejä liikevaihtoennusteessamme. Myös komponenttien hintapainetta on saatu lievennettyä jakamalla hankintoja monien vaihtoehtoisten alihankkijoiden kesken. Komponentti-inflaation lisäksi myös palkkainflaatio on edelleen voimakasta, mikä luo oman marginaalipaineensa. Cargotec kuitenkin indikoi konferenssipuhelussa, että nykyisten hinnoittelumekanismien ansiosta tilauskannan marginaalien tulisi jatkossa nousta.
Taulukosta ilmenee, että näkemyksemme vertailtavuuteen vaikuttavista eristä (oikaistu / raportoitu liikevoitto) poikkeavat toisistaan. Itse olemme huomioineet ennusteessamme -11 MEUR:n kulut raskaiden nostureiden liiketoiminnan siirrosta RIC:lle sekä -8 MEUR:n ”tavanomaiset” uudelleenjärjestelykulut.
Hinnoittelu ja dollari tukevat myös Q4-lukuja
Loppuvuoden 2022 markkinoiden yleiskuva on mollivoittoinen. Hiabille tärkeän yksityisen kulutus- ja investointikysynnän 2022-ennusteet ovat Bloombergin mukaan laskeneet edelleen sekä euroalueella että etenkin Yhdysvalloissa. Myös Drewry leikkasi äskettäin ennustettaan globaalin konttiliikenteen vuoden 2022 kasvuksi +1,5 %:iin (aik. +2,3 %), mikä ei ole positiivista Kalmarille. Ennusteemme konsernin Q4’22:n tilauskertymäksi (+12 % v/v) poikkeaa selvästi konsensuksesta (±0 % v/v). On todennäköistä, että arvioimme Cargotecin tekemien hinnankorotusten sekä vahvistuneen dollarin vaikutuksen tilauskertymään konsensusta suuremmaksi, mutta myös volyymiennusteemme lienevät konsensusta optimistisempia.
Odotuksemme konsernin Q4’22:n liikevaihdon kasvuksi on +29 % v/v (konsensus: +23 % v/v) vertailukohdan oltua alhainen, hinnankorotusten tullessa näkyviin liikevaihdossa ja konsernin tilauskannan oltua jo Q2’22:n lopussa 38 % vuotta aiempaa korkeammalla. Ennusteemme Q4’22:n oikaistuksi EBIT-marginaaliksi on 7,7 % eli hieman konsensusta (8,4 %) alempana. Arviomme koko vuoden 2022 oikaistuksi liikevoitoksi (321 MEUR) on konsensuksen (324 MEUR) tasolla ja samalla 39 % korkeammalla kuin vuoden 2021 toteuma (232 MEUR). Pidämmekin selvänä, että Cargotec toistaa 2022-ohjeistuksensa vertailukelpoisen liikevoiton kasvusta v/v.
Osake edelleen alelaarissa
Cargotecin osake on edelleen edullisesti hinnoiteltu. Kokonaistuotto-odotus ylittää tuottovaatimuksen selvästi. Vuoden 2023 P/E- ja EV/EBIT-kertoimet ovat 22 % verrokkiryhmän mediaanin alapuolella. Vaikka Cargotecin oikaistu liiketulos putoaisi koronavuosien 2020-2021 tasolle (n. 230 MEUR), olisi osake silloinkin arvostettu nykykurssilla maltillisesti P/E-luvun ollessa 15-16x.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.10.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 315,0 | 3 960,9 | 4 685,2 |
kasvu-% | 1,58 % | 19,48 % | 18,29 % |
EBIT (oik.) | 231,5 | 318,8 | 385,8 |
EBIT-% (oik.) | 6,98 % | 8,05 % | 8,23 % |
EPS (oik.) | 2,40 | 3,49 | 3,88 |
Osinko | 1,08 | 1,40 | 1,60 |
Osinko % | 2,46 % | 1,76 % | 2,02 % |
P/E (oik.) | 18,26 | 22,75 | 20,42 |
EV/EBITDA | 6,89 | 16,05 | 11,83 |