Cargotec Q3 torstaina: Markkina kohentumassa, mutta kurssinousuvara jo paljolti käytetty
Cargotec julkistaa Q3-raporttinsa torstaina 22.10. klo 14. Odotukset ovat kohtuullisen optimistisia 15.9. annetun positiivisen tuosvaroituksen sekä varsin vilkkaina jatkuneiden tilausjulkistusten jälkeen. 1.10. julkistettuun Konecranes-yhdistymiseen liittyvä uutisvirta tulee olemaan hyvin merkittävässä osassa jatkossakin, kun Cargotecia tarkastellaan sijoituskohteena. Yhtiö on luvannut kommentoida Q4:n näkymiä Q3-raportin yhteydessä, mutta vielä on epäselvää miten tarkkaa ohjeistusta tämä merkitsee. Osakkeen arvostustaso on edelleen kohtuullinen, mutta potentiaalisia nousuajureita on vaikea osoittaa Konecranes-yhdistymisen ollessa vielä aivan alkutekijöissään. Säilytämme osakkeen vähennä-suosituksemme ennen raporttia ja mahdollinen tavoitehintamme päivitys (nyt 36,00 euroa) tapahtuu vasta raportin jälkeen.
Cargotec tiedotti 15.9., että Q3:n tilauskertymä ja vertailukelpoinen liikevoitto tulevat olemaan korkeampia kuin Q2:lla (vastaavasti 637 MEUR ja 43 MEUR). Toisaalta Cargotec sanoi, että vertailukelpoinen liikevoitto ei yllä Q3’19:n tasolle (68 MEUR). Oma odotuksemme Q3:n tilauskertymäksi on 764 MEUR (-11 % v/v) ja konsensusodotus 746 MEUR (-13 % v/v). Tilauskertymälle on antanut pontta vahva erikseen julkistettujen tilausten virta ja arvioimme näiden yhteenlasketuksi arvoksi 111 MEUR (Q2’20: 40 MEUR). Kalmarin mobiililaitteiden ja Hiabin tilausaktiviteetti on Cargotecin mukaan ollut ”normaalia” ja julkistettujen tilausten perusteella MacGregorissa suorastaan vahvaa. Ennusteemme konsernin Q3-liikevaihdoksi (-13 % v/v) on melko hyvin linjassa konsensuksen (-14 % v/v) kanssa. Suhteessa liikevaihdon pudotukseen ennustamamme vertailukelpoinen EBIT-marginaali on varsin hyvä (6,7 %) ja samaa tasoa konsensuksen kanssa. Positiivisen tulosvaroituksen yhteydessä Cargotec totesi, että operatiivisia ongelmia, kuten komponenttien heikkoa saatavuutta ei ole ollut ja tuotemarginaalit ovat olleet ennusteita korkeampia. Vertailukelpoisen ja raportoidun EBIT:n eroa selittävät käynnissä olevien sopeuttamisohjelmien uudelleenjärjestelykulut, joiksi olemme Q3:lla arvioineet -12 MEUR konsensuksen odottaessa -19 MEUR:a.
Pääsääntöisesti Cargotecin kysyntäajurit ovat vähitellen kääntymässä parempaan. Globaalin konttiliikenteen odotetaan laskevan kuluvana vuonna 7 % v/v, mutta nousevan ensi vuonna jo 10 % v/v (lähde: Drewry), mikä tukee odotuksia Kalmarin osalta. Hiabin päämarkkinoilla Euroopassa ja Yhdysvalloissa logistiikkavolyymeihin vaikuttavan yksityisen kulutuksen arvioidaan laskevan tänä vuonna 4-8 % v/v, mutta kohoavan ensi vuonna 4-6 %. Kaikkiin näihin ennusteisiin vaikuttaa luonnollisesti koronapandemian taittumisen ajoitus ja positiiviset odotukset lepäävätkin sen varassa, että pahin on jo nähty. Jos Cargotec antaa Q3-raportissa koko vuotta 2020 koskevan ohjeistuksen, tulisi sen olla vähintään linjassa oman odotuksemme (liikevaihto -12 % v/v; vertailukelpoinen EBIT-marginaali 6,2 %) ja konsensusodotuksen (liikevaihto -11 % v/v; vertailukelpoinen EBIT-marginaali 6,1 %) kanssa.
Hyvin alustava arviomme Cargotecin ja Konecranesin yhdistyneen yhtiön vuoden 2022 EV/EBIT-kertoimeksi (9x) indikoi 14 %:n nousuvaraa verrokkien mediaaniin. Marginaaliodotuksemme on kuitenkin varsin korkea ja ennusteeseemme sisältyy paljon voittopuolisesti negatiivisia riskejä. Nykymuotoisen Cargotecin vuoden 2021 oikaistut P/E- ja EV/EBIT-kertoimet (15x ja 12x) ovat kohtuullisesti (17 % ja 3) % alle verrokkien mediaanin. Kertoimet ovat kuitenkin linjassa Cargotecin omien pitkän aikavälin kertoimien kanssa. Myös kokonaistuotto-odotus on vaatimaton ja vain suunnilleen tuottovaatimuksen tasolla. Näillä perusteilla osaketta ei voida pitää selvästi aliarvostettuna vaan suunnilleen oikein hinnoiteltuna.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
