Cargotec Q4 torstaina: Olemme varpaillamme 2020-ohjeistuksen suhteen
Cargotec julkistaa Q4-raporttinsa torstaina 6.2. klo 9. Tärkeimmät toimintaympäristön indikaattorit kuten rakentamisen ja raskaiden kuorma-autojen markkinakehitys sekä konttiliikenteen kasvu ovat olleet Q4:llä vaisuja. Pahin saattaa kuitenkin nyt olla takana ja keskeisimpiä kiinnostuksen kohteita ovat Cargotecin näkemys markkinan toipumisen nopeudesta ja tähän liittyen yhtiön antama 2020-ohjeistus. Osake on hinnoiteltu hieman verrokkien alapuolelle ja suhtautumisemme siihen tulee riippumaan 2020-ohjeistuksesta ja sen uskottavuudesta. Tämänhetkinen suosituksemme on vähennä 31,00 euron tavoitehinnalla.
Ennusteemme Cargotecin Q4-tilauskertymäksi on 937 MEUR (-5 % v/v) konsensusodotuksen ollessa 938 MEUR (-5 % v/v). Eri liiketoiminnoista arvioimme Hiabin tilauskertymän supistuneen eniten (-14 % v/v), mutta odotamme myös Kalmarin tilauskertymän laskeneen 7 %:lla v/v. Sitä vastoin arvioimme MacGregorin tilauskertymän kasvaneen 15 %:lla v/v, mistä 1.8.2019 alkaen integroitu TTS Marine tuo valtaosan. Odotamme konsernin Q4-liikevaihdon kasvaneen 14 %:lla v/v (konsensus: +12 % v/v) ja myös tästä kasvusta TTS Marine on arviomme mukaan tuonut noin 4 %-yksikköä. Cargotecin 2019-ohjeistus on vertailukelpoisen liikevoiton paraneminen vuoden 2018 242,1 MEUR:sta. Ohjeistus on helppo saavuttaa, sillä sen alaraja edellyttää Q4’19:llä vain 52 MEUR:n vertailukelpoista liikevoittoa kun toteuma Q4’18:llä oli 70 MEUR. Oma odotuksemme Q4:n vertailukelpoiseksi liikevoitoksi on 87 MEUR (marg. 8,4 %) konsensusodotuksen ollessa 89 MEUR (marg. 8,7 %). Q4:n raportoitua liikevoittoa rasittavat lähes 50 MEUR:n kertaluonteiset järjestelykulut, jotka johtuvat MacGregorin liiketoiminnan sopeuttamisesta sekä TTS:n synergioiden hankkimisesta. Odotamme Cargotecilta 0,33 euron raportoitua osakekohtaista tulosta Q4’19:llä sekä 1,20 euron osinkoehdotusta, jolla osinkosuhde olisi 70 %. Konsensusennuste on varsin hyvin samoilla linjoilla.
Vuoden 2020 liiketoimintanäkymät ovat edelleen melko vaisut. Cargotecin liikevoitosta suunnilleen 50 % tuovan Hiabin tuotteiden keskeisten ajureiden eli rakentamisen ja logistiikan (so. bkt:n) kasvuodotukset vuodelle 2020 ovat laskevia sekä Euroopassa että Pohjois-Amerikassa. Hiabin tuotteiden kysynnän kanssa varsin hyvin korreloivan raskaiden kuorma-autojen kysynnän taas odotetaan laskevan Euroopassa 14 %:lla ja Pohjois-Amerikassa peräti 29 %:lla vuonna 2020 (lähde: Volvo Trucks). Konsulttitalo Drewry odottaa Kalmarille tärkeän konttiliikenteen kasvun kiihtyvän vuoden 2019 2,3 %:sta vuoden 2020 3,3 %:iin. Kehitys on myönteistä, mutta kasvuodotus on edelleen alle kontinkäsittelylaiteinvestointeja perinteisesti stimuloineen 4 %:n tason. MacGregorin tilauskertymän kasvu tullee edelleen olemaan pitkälti epäorgaanista eli TTS:n integraation aikaansaamaa. Ennustamme vuoden 2020 tilauskertymän supistuvan 1 %:lla (konsensusodotus: -2 %), liikevaihdon laskevan 2 %:lla (konsensus: ±0 %) ja vertailukelpoisen liikevoiton kutistuvan 7 %:lla 257 MEUR:oon (marg. 7,1 %). Konsensus on meitä selvästi optimistisempi odottaessaan 298 MEUR:n oikaistua liiketulosta 8,0 %:n marginaalilla. Konsensusodotus vuoden 2020 oikaistun liiketuloksen paranemisesta 7 %:lla eli 19 MEUR:lla liikevaihdon pysyessä paikallaan on optimistinen. Omissa ennusteissamme marginaalin laskun aiheuttaa liikevaihdon lasku Kalmarissa ja Hiabissa sekä konsernitasolla heikentyvä myyntimix (MacGregorin liikevaihto-osuuden nousu 16 %:sta 19 %:iin). Toisaalta marginaali saanee tukea vuonna 2017 aloitetun 50 MEUR:n säästöohjelman loppuosasta. Q3’19:n lopussa toteutuneet kumulatiiviset säästöt olivat 31 MEUR. Jotta Cargotecin kurssireaktio olisi neutraali tai positiivinen, tulisi yhtiön arviomme mukaan ohjeistaa viime vuoden tasoa parempi vertailukelpoinen liikevoitto. Ohjeistuksen taustaoletukset tietenkin vaikuttavat sen uskottavuuteen ja tähän seikkaan tulemme kiinnittämään erityistä huomiota.
Omilla ennusteillamme Cargotecin vuoden 2020 P/E- ja EV/EBIT-kertoimet (13x ja 10x) ovat 5-12 % alle verrokkien mediaanin. Osakkeessa on siis lievää aliarvostusta ja suhtautumisemme siihen sijoituskohteena tulee paljolti riippumaan Q4-numeroiden lisäksi 2020-ohjeistuksesta, sen taustaoletuksista ja niiden uskottavuudesta. Toistaiseksi asenteemme on varovainen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Hiab ja MacGregor. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.12.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 303,0 | 3 806,5 | 3 616,7 |
kasvu-% | 1,66 % | 15,24 % | −4,98 % |
EBIT (oik.) | 243,8 | 280,9 | 257,3 |
EBIT-% (oik.) | 7,38 % | 7,38 % | 7,11 % |
EPS (oik.) | 2,49 | 2,73 | 2,56 |
Osinko | 1,10 | 1,20 | 1,20 |
Osinko % | 4,12 % | 2,67 % | 2,67 % |
P/E (oik.) | 10,72 | 16,44 | 17,54 |
EV/EBITDA | 8,96 | 10,78 | 9,50 |