Cargotec Q4’24 -ennakko: Katseet enemmän taseessa kuin tuloksessa
Cargotec julkistaa Q4-raporttinsa keskiviikkona 12.2. klo 9:00. Hiljaista aikaa edeltäneen konferenssipuhelun perusteella kysyntätilanne on jatkunut samanlaisena kuin Q3:lla. 2025-ohjeistus tulee todennäköisesti viittaamaan samantasoiseen vertailukelpoiseen EBIT-marginaaliin kuin vuonna 2024. Myös MacGregorista riisutun kokonaisuuden taserakenne kiinnostaa meitä. Osake on mielestämme kallis, mutta toistaiseksi epäselvä taserakenne tuo arvioon paljon epävarmuutta.
Hiabin kannattavuus kunnossa, taserakenne kiinnostaa
Cargotecin Q4:n hiljaista aikaa edeltäneen konferenssipuhelun mukaan asiakaskäyttäytyminen on jatkunut samanlaisena kuin Q3:lla, myös maantieteellisesti. Osa pienemmistä asiakkaista odottelee edelleen korkojen laskua, mutta isommat asiakkaat tekevät myös päätöksiä. Hiab on onnistunut kaupallisissa toimenpiteissään ja komponenttikustannusten sekä oman hinnoittelun välinen optimointi on sujunut hyvin, mikä on turvannut sekä liikevaihtoa että marginaaleja.
Tavanomaiseen tapaan tilausjulkistusten rooli on Cargotec/Hiabissa ollut vähäinen. Arvioimme julkistettujen ja Q4:lle kirjattujen tilausten yhteisarvoksi 25 MEUR (Q4’23: ~35 MEUR). Määrästä ja sen muutoksesta ei voi vetää vahvoja johtopäätöksiä. Odotuksemme Cargotecin Q4-tilauskertymäksi on 410 MEUR (+2 % v/v), joka on selvästi enemmän kuin konsensuksen 374 MEUR (-7 % v/v). Vaikka ennusteemme riski on alaspäin, uskomme että kuorma-autojen normalisoituneet toimitusajat (nyt 2…3 kk) ja esimerkiksi Volvon tilausten hyvä veto Q4’24:llä (raskaiden kuorma-autojen tilaukset +36 % v/v) heijastuvat myös Hiabin tilauksiin. Q4-liikevaihtoennusteemme ylittää sekin konsensuksen (-10 % v/v vs. -16 % v/v). Liikevaihdon lasku johtuu siitä, että ”ylimääräinen” tilauskirja, jota nähtiin etenkin vuosina 2022-2023 ja vielä alkuvuonna 2024 on suureksi osaksi toimitettu. Toisaalta Hiabin hinnat ovat kokonaisuutena olleet edelleen nousussa.
Odotuksemme Cargotecin oikaistuksi EBIT-marginaaliksi (14,3 %) on sekin konsensuksen (13,2 %) yläpuolella. Ero syntyy Hiabissa, jossa ennusteemme oikaistuksi EBIT-marginaaliksi on 16,0 % (konsensus: 14,7 %). Mielestämme Cargotecin edellä mainitut kommentit marginaaliajureista indikoivat parempaa kannattavuutta kuin konsensus odottaa. Emme odota elokuussa julkistetusta 20 MEUR:n tehostamisohjelmasta juuri tuloksia vielä Q4’24:lle vaan niiden tulisi näkyä vuonna 2025. Arviomme Q4’24:n konsernikuluiksi (-7 MEUR) on samaa luokkaa konsensuksen kanssa, mutta ennusteemme konsernin veroasteeksi (26 %) on konsensusta (23 %) korkeampi. Oma ja konsensuksen osinkoennuste (osinkosuhde 50 %) ovat lähellä toisiaan.
Oheisessa ennustetaulukossa ei näy edes kertaluonteisena eränä MacGregorin myyntitappiota (-200 MEUR) tai puolia divestointikuluista (50 % * -25 MEUR eli -12…-13 MEUR), jotka Q4:llä kirjataan lopetettuihin liiketoimintoihin. Itse transaktion arvioidaan toteutuvan viimeistään 1.7.25. Cargotec on korostanut, että MacGregorin myynnin jälkeinen tase tulee olemaan erittäin vahva ja yhtiö on myös väläyttänyt ylimääräisen osingonjaon mahdollisuutta. Tilanteen arviointia vaikeuttaa kuitenkin se, että vertailukelpoista pro forma -tasetta vuoden 2023 lopusta ei ole esitetty.
Odotettavissa tasaista kehitystä 2025
Vuoden 2025 kysynnän kasvunäkymät ovat Hiabissa melko vaisut. Volvo Trucks odottaa raskaiden kuorma-autojen kysynnän tärkeillä Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoilla laskevan yhteensä -4…-5 %:n v/v. Rakentamisen vuoden 2025 volyymikasvuennusteet ovat sekä Euroopassa että Pohjois-Amerikassa +2 %:n v/v luokkaa. Odotuksemme Cargotecin vuoden 2025 tilauskertymän kasvuksi on +3 % v/v (konsensus: +6 % v/v) ja liikevaihdon muutokseksi ±0 % v/v (konsensus: -2 % v/v). Cargotec totesi konferenssipuhelussa, että H1’25:n markkinakuva ei juuri poikkea 2024:stä ja em. ennusteet ovat tämän kanssa linjassa. Odotuksemme vuoden 2025 oikaistuksi EBIT-marginaaliksi (14,0 %) on lähellä konsensusta (13,8 %) ja annettavan 2025-ohjeistuksen pitäisi olla melko yhdenmukainen tämän kanssa. Cargotec on todennut, että volyymit ja niitä seuraava kustannusten hallinta tulevat olemaan keskeiset marginaaliajurit. Myös nyt implementointivaiheessa oleva 20 MEUR:n kulusäästöohjelma turvaa 2025:n marginaaleja. Ohjeistuksen lisäksi haluamme kuulla päivityksen eri markkina-alueiden kysyntänäkymistä sekä kommentit nyt julkistettavasta taseesta. Itse olemme mallintaneet 1,00 euron / osake ylimääräisen osingonjaon tapahtuvaksi vuoden 2025 tuloksesta.
Osake näyttää ylihintaiselta, mutta epävarmuutta on nyt paljon
Cargotecin osakkeen kokonaistuotto-odotus (tuloskasvuun ja odotettuun vuoden arvostuskertoimen muutokseen pohjautuva kurssinousupotentiaali lisättynä osinkotuotolla) on vuoden 2025 EV/EBITDA- ja EV/EBIT-kertoimien pohjalta laskettuna negatiivinen. Laskelman EV-komponenttiin kohdistuvan suuren epävarmuuden vuoksi emme kuitenkaan tällä hetkellä perusta sijoitussuositustamme tähän mittariin. Koska verrokit ovat lähes kauttaaltaan selvästi velkaantuneempia kuin Cargotec tulee (todennäköisesti) olemaan, soveltuu EV/EBIT-kerroin lähtökohtaisesti vertailuun paremmin kuin P/E. Silti myös EV/EBIT indikoi Cargotecin osakkeelle noin +30 %:n arvostuspreemiota vuoden 2025 kertoimilla. Taserakenteeseen liittyvä epävarmuus huomioidenkin Cargotecin osake vaikuttaa edelleen ylihintaiselta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
