Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Case: Pelialan arvostustasoihin hinnoiteltu tulevien vuosien kasvua

– Atte RiikolaAnalyytikko
Remedy Entertainment

Tarkastelimme listattujen peliyhtiöiden arvostustasojen kehittymistä vuodesta 2010 lähtien. Arvostustasot ovat kohonneet selvästi viime vuosina niin tulos- kuin liikevaihtopohjaisesti katsottuna. Globaalit pelimarkkinat kasvavat nopeasti ja markkinatutkimusyhtiö Newzoo nosti marraskuussa kasvuennusteitaan tulevien vuosien osalta. Markkinan odotetaan kasvaneen 10,7 % 116 miljardiin dollariin vuonna 2017 ja kasvavan edelleen 144 miljardiin dollariin vuoteen 2020 mennessä (CAGR 2016-2020: 8,2 %). Korkeat arvostuskertoimet kuitenkin jo hinnoittelevat yhtiöiden nopeaa kasvua ja tuloskasvun tulee realisoitua arvostustasojen perustelemiseksi.

Peliyhtiöiden keskimääräinen ja mediaani EV/liikevaihto-kerroin vaihteli noin 1,0x-2,0x tasolla vuosien 2010-2015 välillä, minkä jälkeen kerroin on noussut nopeasti vuosien 2016-2017 aikana. Joulukuussa 2017 mediaani kerroin oli 2,9x ja keskiarvo 4,2x. Mediaani EV/EBIT-kerroin kohosi puolestaan vuonna 2017 noin 18x tasolle, kun se vaihteli noin 5x-10x välillä vuosina 2010-2015. Kohonneet arvostustasot ovat näkyneet myös peliyhtiöiden listautumisaktiviteetissa ja pörsseihin on saatu useita uusia peliyhtiöitä, mikä on lisännyt sijoittajien kiinnostusta pelialaa kohtaan entisestään.

Pelialan kohonneille arvostustasoille voidaan löytää useita syitä. Pelaamisesta on tullut yksi suosituimmista ajanviettotavoista ja ihmiset käyttävät siihen jatkuvasti enemmän rahaa. Tämä heijastuu kokonaismarkkinan nopeana kasvuna, kasvun ollessa nopeinta mobiilipeleissä (CAGR 2016-2020: 15 %). Konsolipuolella siirtymä digitaaliseen jakeluun fyysisten kopioiden sijaan mahdollistaa pelinkehittäjille suuremman osuuden arvoketjusta julkaisijoiden ja jakelijoiden kustannuksella, minkä tulisi näkyä pelinkehittäjien kannattavuudessa. Newzoon arvion mukaan vuonna 2017 jo noin 66 % konsolipelien myynnistä tapahtui digitaalisen jakelun kautta. Niin mobiili- kuin konsolipuolella peleistä pyritään myös tekemään pitkäkestoisempia palveluita GaaS-mallin (Games as a Service) mukaisesti, jolloin liikevaihtoon saadaan jatkuvuutta ja pelaajat sitoutettua peliin pidemmäksi aikaa.

Peliyhtiöiden liiketoimintamallit ovat tyypillisesti hyvin skaalautuvia ja mahdollistavat korkean kannattavuuden onnistuneiden pelijulkaisujen myötä. Kohonneet arvostustasot kielivät myös siitä, että yhä useammalta peliyhtiöltä odotetaan menestystä ja tuloskasvua, eikä mahdollisille epäonnistumisille anneta yhtiöiden hinnoittelussa niin suurta painoarvoa. Muistutamme, että peliyhtiöiden hinnoittelu pohjautuu vahvasti tulevaisuudessa julkaistavien pelien menestykseen, mihin näkyvyys on luonnollisesti todella heikko. Etenkin yhtiöillä, joilla ei ole vielä laajaa peliportfoliota, yksittäisten pelien menestys vaikuttaa yhtiön arvoon merkittävästi. Lisäksi sijoittajien odotusten muutokset tulevien pelien tuotoista voivat aiheuttaa voimakkaita liikkeitä yhtiöiden osakekursseissa.

Seurannassamme olevista peliyhtiöistä Remedyn ja Next Gamesin 2018e EV/liikevaihto-kertoimet ovat ennusteillamme 2,6x ja 2,7x. Liikevaihtopohjaisesti yhtiöt on hinnoiteltu hieman alle tarkastelussa olevien yhtiöiden mediaanin. Molemmilla yhtiöillä vuosi 2018 on vielä strategian mukaisten kasvupanostusten toteuttamisen aikaa, eikä vuoden 2018 tulos kuvasta yhtiöiden tulospotentiaalia strategian onnistuessa, joten tulospohjaisista kertoimista ei saada vielä tukea arvostukseen. Vuosi 2019 on yhtiöiden kannalta merkittävä, kun Remedy julkaisee uuden P7-projektinimellä kulkevan konsolipelinsä ja Next Gamesilla on arviomme mukaan ainakin kolme mobiilipeliä julkaistuna ja tuomassa liikevaihtoa. Tällöin yhtiöiden hinnoittelussa voidaan tukeutua jo vahvemmin myös tulospohjaisiin arvostuskertoimiin (2019e EV/EBIT: Remedy 6,5x, Next Games 16,4x).

Tarkastelussa mukana olleet yhtiöt: Electronic Arts Inc, Activision Blizzard Inc, Ubisoft Entertainment SA, Take-Two Interactive Software Inc, Zynga Inc, Focus Home Interactive SA, G5 Entertainment AB, Frontier Developments PLC, Changyou.Com Ltd, THQ Nordic AB, Starbreeze AB, Glu Mobile Inc, Remedy Entertainment Oyj, Next Games Oyj, Rovio Entertainment Oyj, Digital Bros SpA, Paradox Interactive AB, Capcom Co Ltd, Square Enix Holdings Co Ltd, CD Projekt SA

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut17.08.2017

201617e18e
Liikevaihto16,418,620,9
kasvu-%19,4 %13,2 %12,2 %
EBIT (oik.)3,92,81,3
EBIT-% (oik.)24,0 %15,3 %6,3 %
EPS (oik.)0,260,190,08
Osinko0,050,000,00
Osinko %0,9 %
P/E (oik.)21,669,1157,9
EV/EBITDA14,154,891,5

Foorumin keskustelut

TakeTwon kehitysputkessa myös muita vastaavia kehityshankkeita, kuten Ken Levinen “Bioshock in space” - JUDAS, joka piti julkaista jo maaliskuussa...
12.11.2025 klo 13.28
- Trivial
10
Isa ja Atte juttelivat englanniksi Remedystä Q3:n tiimoilta. Inderes Remedy Q3’25: Upcoming games in focus - Inderes Time: 12.11.2025 klo 12...
12.11.2025 klo 12.54
- Sijoittaja-alokas
7
Kyllä ehdottomasti olis spotti Max Paynelle ja vaikkei suuria tuottoja ole tarjolla niin mainetta sitäkin enemmän Remedylle. Toiveeni pelaajana...
7.11.2025 klo 4.34
- Arvuuttaja
10
Laitetaanpa myös tänne Remedyketjuun. GTA VI viivästyy loppuvuoteen 2026. Rockstar Games Grand Theft Auto VI is Now Set to Launch November 19...
6.11.2025 klo 21.28
- Akee
13
Alan Wake 2:n platina trophyn oli lokakuun alussa ennen pelin tuloa PS+ palveluun saavuttanut 9,1% pelaajista. Trophyt aktivoituvat kun pelin...
4.11.2025 klo 8.04
- Henkka
20
Olen huomannut saman Alan Waken Reddit-yhteisössä viime aikoina. Paljon uusia viestejä PlayStation plussan puolelta pelin löytäneiltä pelaajilta...
3.11.2025 klo 16.46
18
Alan Wake 2 on kerännyt ihan kivasti pelaajia Playstation plus palvelusta viime kuuussa. Google Trends-hakutermi “Cult stash” oli viime kuussa...
3.11.2025 klo 16.38
- Miika21
25
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.