Case: Pelialan arvostustasoihin hinnoiteltu tulevien vuosien kasvua
Tarkastelimme listattujen peliyhtiöiden arvostustasojen kehittymistä vuodesta 2010 lähtien. Arvostustasot ovat kohonneet selvästi viime vuosina niin tulos- kuin liikevaihtopohjaisesti katsottuna. Globaalit pelimarkkinat kasvavat nopeasti ja markkinatutkimusyhtiö Newzoo nosti marraskuussa kasvuennusteitaan tulevien vuosien osalta. Markkinan odotetaan kasvaneen 10,7 % 116 miljardiin dollariin vuonna 2017 ja kasvavan edelleen 144 miljardiin dollariin vuoteen 2020 mennessä (CAGR 2016-2020: 8,2 %). Korkeat arvostuskertoimet kuitenkin jo hinnoittelevat yhtiöiden nopeaa kasvua ja tuloskasvun tulee realisoitua arvostustasojen perustelemiseksi.
Peliyhtiöiden keskimääräinen ja mediaani EV/liikevaihto-kerroin vaihteli noin 1,0x-2,0x tasolla vuosien 2010-2015 välillä, minkä jälkeen kerroin on noussut nopeasti vuosien 2016-2017 aikana. Joulukuussa 2017 mediaani kerroin oli 2,9x ja keskiarvo 4,2x. Mediaani EV/EBIT-kerroin kohosi puolestaan vuonna 2017 noin 18x tasolle, kun se vaihteli noin 5x-10x välillä vuosina 2010-2015. Kohonneet arvostustasot ovat näkyneet myös peliyhtiöiden listautumisaktiviteetissa ja pörsseihin on saatu useita uusia peliyhtiöitä, mikä on lisännyt sijoittajien kiinnostusta pelialaa kohtaan entisestään.
Pelialan kohonneille arvostustasoille voidaan löytää useita syitä. Pelaamisesta on tullut yksi suosituimmista ajanviettotavoista ja ihmiset käyttävät siihen jatkuvasti enemmän rahaa. Tämä heijastuu kokonaismarkkinan nopeana kasvuna, kasvun ollessa nopeinta mobiilipeleissä (CAGR 2016-2020: 15 %). Konsolipuolella siirtymä digitaaliseen jakeluun fyysisten kopioiden sijaan mahdollistaa pelinkehittäjille suuremman osuuden arvoketjusta julkaisijoiden ja jakelijoiden kustannuksella, minkä tulisi näkyä pelinkehittäjien kannattavuudessa. Newzoon arvion mukaan vuonna 2017 jo noin 66 % konsolipelien myynnistä tapahtui digitaalisen jakelun kautta. Niin mobiili- kuin konsolipuolella peleistä pyritään myös tekemään pitkäkestoisempia palveluita GaaS-mallin (Games as a Service) mukaisesti, jolloin liikevaihtoon saadaan jatkuvuutta ja pelaajat sitoutettua peliin pidemmäksi aikaa.
Peliyhtiöiden liiketoimintamallit ovat tyypillisesti hyvin skaalautuvia ja mahdollistavat korkean kannattavuuden onnistuneiden pelijulkaisujen myötä. Kohonneet arvostustasot kielivät myös siitä, että yhä useammalta peliyhtiöltä odotetaan menestystä ja tuloskasvua, eikä mahdollisille epäonnistumisille anneta yhtiöiden hinnoittelussa niin suurta painoarvoa. Muistutamme, että peliyhtiöiden hinnoittelu pohjautuu vahvasti tulevaisuudessa julkaistavien pelien menestykseen, mihin näkyvyys on luonnollisesti todella heikko. Etenkin yhtiöillä, joilla ei ole vielä laajaa peliportfoliota, yksittäisten pelien menestys vaikuttaa yhtiön arvoon merkittävästi. Lisäksi sijoittajien odotusten muutokset tulevien pelien tuotoista voivat aiheuttaa voimakkaita liikkeitä yhtiöiden osakekursseissa.
Seurannassamme olevista peliyhtiöistä Remedyn ja Next Gamesin 2018e EV/liikevaihto-kertoimet ovat ennusteillamme 2,6x ja 2,7x. Liikevaihtopohjaisesti yhtiöt on hinnoiteltu hieman alle tarkastelussa olevien yhtiöiden mediaanin. Molemmilla yhtiöillä vuosi 2018 on vielä strategian mukaisten kasvupanostusten toteuttamisen aikaa, eikä vuoden 2018 tulos kuvasta yhtiöiden tulospotentiaalia strategian onnistuessa, joten tulospohjaisista kertoimista ei saada vielä tukea arvostukseen. Vuosi 2019 on yhtiöiden kannalta merkittävä, kun Remedy julkaisee uuden P7-projektinimellä kulkevan konsolipelinsä ja Next Gamesilla on arviomme mukaan ainakin kolme mobiilipeliä julkaistuna ja tuomassa liikevaihtoa. Tällöin yhtiöiden hinnoittelussa voidaan tukeutua jo vahvemmin myös tulospohjaisiin arvostuskertoimiin (2019e EV/EBIT: Remedy 6,5x, Next Games 16,4x).
Tarkastelussa mukana olleet yhtiöt: Electronic Arts Inc, Activision Blizzard Inc, Ubisoft Entertainment SA, Take-Two Interactive Software Inc, Zynga Inc, Focus Home Interactive SA, G5 Entertainment AB, Frontier Developments PLC, Changyou.Com Ltd, THQ Nordic AB, Starbreeze AB, Glu Mobile Inc, Remedy Entertainment Oyj, Next Games Oyj, Rovio Entertainment Oyj, Digital Bros SpA, Paradox Interactive AB, Capcom Co Ltd, Square Enix Holdings Co Ltd, CD Projekt SA
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.08.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 16,4 | 18,6 | 20,9 |
kasvu-% | 19,4 % | 13,2 % | 12,2 % |
EBIT (oik.) | 3,9 | 2,8 | 1,3 |
EBIT-% (oik.) | 24,0 % | 15,3 % | 6,3 % |
EPS (oik.) | 0,26 | 0,19 | 0,08 |
Osinko | 0,05 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | 0,9 % | ||
P/E (oik.) | 21,61 | 86,82 | 198,41 |
EV/EBITDA | 14,10 | 71,40 | 119,17 |
