Ericsson ottaa yrityskaupalla askeleen kohti yritysmarkkinaa
Ericssonin strategiassa yrityssegmentin suhteen nähtiin perjantaina pieni suunnanmuutos, kun yhtiö ilmoitti ostavansa yhdysvaltalaisen Cradlepointin 1,1 miljardin dollarin kauppahintaan. Cradlepoint myy langattomien verkkojen ratkaisuja suuryritysasiakkaille. Ericssonin aiempi strategia on ollut palvella yritysasiakkaita yhdessä operaattoreiden kanssa, jotta se ei tätä kautta kilpailisi omien asiakkaidensa kanssa.
Yrityskaupan kautta Ericsson ottaa pienen askeleen myös Nokian tontille, sillä kasvu yritysasiakkaissa on yksi Nokian strategian kulmakiviä. Yritysasiakkaat vastasivat noin 7 % Nokian liikevaihdosta alkuvuonna ja tämä alue on ollut hyvässä noin 20 %:n kasvussa.
Viime vuonna 140 miljoonan dollarin liikevaihdon tehnyt Cradlepoint toimii pääasiassa Yhdysvaltojen markkinalla ja Ericssonin kautta yhtiön tuotteille tavoitellaan globaalimpaa tavoittavuutta. Haasteena tässä segmentissä Nokialle ja Ericssonille on riski kilpailusta omien operaattoriasiakkaiden kanssa sekä myyntikanavan rakentaminen suoriin asiakkuuksiin. Ericssonin mukaan se pyrkii tavoittamaan yritysasiakkaat ensisijaisesti sen operaattorikanavan kautta.
Yrityskauppa vaikuttaa suhteellisen kireästi hinnoitellulta huomioiden, että Cradlepointin arvioidaan heikentävän Ericssonin lähivuosien marginaaleja sekä vaikuttavan positiivisesti Ericssonin kassavirtaan vasta vuonna 2022. Kokoluokaltaan pienehkö yrityskauppa tuskin muuttaa olennaisesti kilpailuasetelmia yritysasiakkaiden segmentissä, mutta se signaloi Ericssonin strategian pienestä suunnan muutoksesta.
Nokialla ja Ericssonilla haasteena on operaattoreiden verkkoinvestointien pitkän aikavälin hidas kasvu, minkä takia syklistä toiseen kasvua on haettu vaihtelevalla menestyksellä uusille alueille laajentumisesta. Cradlepointin kauppahinta on osoitus siitä, että kasvusta ollaan valmiita maksamaan kovia hintoja. Yritysasiakkaat ovat nyt luontainen uusi kasvualue, kun suuryritykset ja internet-yhtiöt rakentavat 5g-aikakaudella omia yksityisiä tietoliikenneverkkoja. Ericssonin mukaan esimerkiksi Cradlepointin markkinat kasvavat 25-30 %:n vuosivauhtia. Nokia on kommentoinut tämän alueen marginaalien olevan selkeästi parempia kuin teleoperaattoreissa. Liiketoiminnan pienen koon takia tämä alue ei Nokialla ole vielä riittänyt kompensoimaan heikkoa kysyntää operaattoriasiakkaissa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille