Euroopan uusien autojen myynti jatkoi kasvutrendillä lokakuussa
Tiivistelmä
- Euroopan uusien autojen myynti kasvoi lokakuussa 5 % edellisvuoteen verrattuna, ja koko alkuvuoden myynti on 2 % korkeammalla tasolla. ACEA:n mukaan lokakuu oli neljäs peräkkäinen kasvukuukausi.
- Rullaavan 12 kuukauden myynti nousi lokakuussa 13,2 miljoonaan autoon, mutta se on edelleen alle viimeisen 10 vuoden keskimääräisen 14 miljoonan auton tason.
- Uusien autojen myynnillä on välillisiä vaikutuksia käytettyjen autojen ja rengasmarkkinoihin, mutta Nokian Renkaiden kehitykseen ei voi vetää suoria johtopäätöksiä markkinakehityksestä.
- Käytettyjen autojen markkinoilla toimivat Kamux ja Wetteri hyötyvät uusien autojen myynnin kasvusta, sillä se lisää käytettyjen autojen tarjontaa.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Euroopan uusien autojen myynti, 12kk rullaava
Lähde: ACEA
ACEA:n (European Automobile Manufacturers’ Association) mukaan Euroopan talousalueen uusien autojen myynti oli lokakuussa 5 % vertailukautta enemmän eli 1,1 miljoonaa kappaletta. Lokakuu oli jo neljäs peräkkäinen kasvukuukausi, joten markkina näyttäisi olevan lievällä nousutrendillä. Koko alkuvuoden ajalta myynti on 2 % vertailukautta korkeammalla. ACEA:n tilastoissa lukuihin on laskettu Euroopan unioniin ja EFTAan kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia. Pohjoismaissa kehitys oli vaihtelevaa, kun Ruotsi ja Norja laskivat 4 %, mutta Suomi kasvoi 5 %. Kommentoimme Suomen lukuja jo aiemmin tässä kommentissa.
Rullaavan 12 kuukauden Euroopan uusien autojen myynti on viime kuukausien kasvun myötä noussut hieman ja oli lokakuussa 13,2 miljoonan auton tasolla. Tämä on kuitenkin suuruusluokaltaan edelleen samaa tasoa, jossa se on ollut jo kaksi vuotta. Se on edelleen alle esimerkiksi viimeisen 10 vuoden keskimääräisen noin 14 miljoonan auton vuotuisen myyntimäärän.
Uusien autojen myynnillä on välillisiä vaikutuksia käytettyjen autojen markkinoihin ja rengasmarkkinoihin
Uusien autojen myynti heijastuu Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan. Yhtiön pitäisi kuitenkin jälleenrakennusvaiheessa pystyä markkinoita parempaan kasvuun, joten markkinakehityksestä ei voi mielestämme vetää suoria johtopäätöksiä Nokian Renkaiden kehitykseen. Yhteensä Pohjoismaat ja Muu Eurooppa muodostivat Nokian Renkaiden vuoden 2024 liikevaihdosta lähes 80 %.
Uusien autojen myynnillä Euroopassa on välillisiä vaikutuksia myös käytettyjen autojen markkinaan, kun uusien autojen myynti tyypillisesti lisää käytettyjen autojen tarjontaa ja siten tukee käytettyjen autojen markkinaa. Seuraamistamme yhtiöistä Kamux ja Wetteri toimivat käytettyjen autojen markkinalla, Kamux Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa ja Wetteri vain Suomessa. Wetteri myy Suomessa myös uusia autoja.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
