Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Euroopan uusien autojen myynti jatkoi toipumista marraskuussa

– Rauli JuvaAnalyytikko
Nokian Tyres

Lähde: ACEA

ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) mukaan Euroopan talousalueen uusien autojen vertailukelpoinen myynti kasvoi marraskuussa 17 %. Tämä oli neljäs kuukausi, kun markkina kasvoi, joskin vertailuluvut ovat varsin matalat. Pohjoismaista Suomessa myynti kuitenkin laski (-4 %), kun taas Ruotsissa (22 %) ja Norjassa (28 %) nähtiin kasvua. ACEA:n tilastoissa lukuihin on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia.

Viimeisen 12 kuukauden jaksolla Euroopan uusien autojen myyntikehitys on edelleen negatiivinen, -7 % marraskuuhun mennessä tai absoluuttisesti 11,1 miljoonaa autoa. Myynnin toipuessa ja vertailulukujen helpottuessa rullaava 12 kuukauden kasvuluku kääntyy nykyisellä trendillä positiiviseksi ensi keväänä. Euroopan automarkkinalla on kuitenkin vielä matkaa esim. viimeisen 10 vuoden keskimääräiseen noin 14 miljoonan auton vuotuiseen myyntimäärään.

Uusien autojen myynti vaikuttaa välillisesti talvirengasmarkkinaan

Nokian Renkaiden liiketoiminta on talvirengasvetoista, minkä takia Euroopan sisällä Pohjoismaat on yksittäisistä alueista tärkein markkina. Uusien autojen myynti heijastuu Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan ja toimii sen näkökulmasta ikään kuin syöttöfunktiona. Keski-Euroopasta Nokian Renkaiden kannalta tärkeimpiä alueita ovat puolestaan Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Tsekki ja Puola.

EU:n tuontikielto ja Nokian Renkaiden poistuminen Venäjältä rajoittaa sen myyntimahdollisuuksia Keski-Euroopassa, kunnes uusi tehdas valmistuu 2025

EU:n asettama tuontikielto Venäjällä valmistetuille renkaille rajoittaa kuitenkin Nokian Renkaiden myyntiä EU:ssa H2'22 alkaen, jolloin Nokian Renkaat tulee priorisoimaan korkeampikatteisia Pohjoismaiden markkinoita ja myynti Keski-Euroopassa laskee. Yhtiön myyntimahdollisuuksia etenkin Keski-Euroopassa rajaa siis ainakin lähitulevaisuudessa enemmän sen toimitusmahdollisuudet kuin kysyntä. Tilanne saattaa säilyä tällaisena aina siihen asti, kun yhtiö saa uuden tehtaansa kunnolla vauhtiin vuosina 2025-26. Yhteensä Pohjoismaat ja Muu Eurooppa muodosti Nokian Renkaiden vuoden 2021 liikevaihdosta hieman alle 70 %. Venäjän toimintojen poistuessa, Euroopan rooli tulee kuitenkin jatkossa nousemaan.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut02.11.2022

202122e23e
Liikevaihto1 714,21 855,11 572,1
kasvu-%30,5 %8,2 %−15,3 %
EBIT (oik.)324,9263,9145,1
EBIT-% (oik.)19,0 %14,2 %9,2 %
EPS (oik.)1,841,380,76
Osinko0,550,000,00
Osinko %1,7 %
P/E (oik.)18,16,411,6
EV/EBITDA10,53,84,8

Foorumin keskustelut

Tässä on Raulin kattavat kommentit Renkaidet menosta ja ennusteista eri alueilla. Nokian Renkaiden ennusteemme pohjautuvat raporteissa eri segmenttien...
5.12.2025 klo 7.13
- Sijoittaja-alokas
12
Eikö se oo jo viiskymppinen ukko jonka maailmanmestaruudesta 20vuotta tjsp? Toisaalta, sen ikäisiä uusien autojen ostajat ja sitä auton ensimm...
2.12.2025 klo 16.41
- Jukka
11
Joku kommentoi, että Kimillä on 3 miljoonaa Instagram seuraajaa. Rinkuloilla 8 000. Jo yksi postaus Kimiltä ja näkyvyys on 500 kertainen. On...
2.12.2025 klo 16.03
- Haapismake
32
Nokian Renkaille uusi ja varsin nimekäs brändilähettiläs ! Mielenkiintoinen julkaisu, itse en osaa sen tarkemmin arvioida mitä tuo käytännöss...
2.12.2025 klo 13.26
55
Aapeli kirjoitteli Deeren markkinanäkymistä mm. metsäkoneiden osalta, jotka on Nokian Raskaille Renkaille myös relevantteja. Markkina jatkuu...
27.11.2025 klo 8.07
- Rauli_Juva
14
Tässä on Raulin kommentit Euroopan uusien autojen myynneistä lokakuussa, joka vaikuttaa hieman myös Renkaisiin. ACEA:n (European Automobile ...
25.11.2025 klo 10.31
- Sijoittaja-alokas
6
Kyllä ne lomarahat, ja -palkat, kuten myös sairaslomat ja arkipyhät on käytännössä sivukuluja, vaikka toisin monesti halutaan ajatella. Ne kuitenkin...
25.11.2025 klo 8.46
- köbi
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.