Euroopan uusien autojen myynti kasvoi heinäkuussa
Tiivistelmä
- Euroopan uusien autojen myynti kasvoi heinäkuussa 6 % verrattuna edellisvuoteen, mikä korjasi kesäkuun 5 %:n laskun. Koko alkuvuoden myynti on pysynyt edellisvuoden tasolla.
- Pohjoismaissa autokaupan kehitys oli vaihtelevaa: Ruotsissa kasvu oli 8 %, Norjassa lähes 50 % ja Suomessa 4 %.
- Odotamme, että kuluttajien heikentynyt ostovoima pitää uusien autojen myynnin kasvun maltillisena lähiaikoina, mikä vaikuttaa myös käytettyjen autojen markkinoihin ja rengasmarkkinoihin, kuten Nokian Renkaisiin.
- Uusien autojen myynnin kasvu lisää käytettyjen autojen tarjontaa, mikä tukee käytettyjen autojen markkinoita, joilla Kamux ja Wetteri toimivat.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Euroopan uusien automyynti, rullaava 12 kuukautta

ACEA:n (European Automobile Manufacturers’ Association) mukaan Euroopan talousalueen uusien autojen myynti oli heinäkuussa 6 % vertailukautta enemmän eli vajaat 1,1 miljoonaa kappaletta. Tämä paikkasi kesäkuussa nähtyä 5 %:n laskua. Koko alkuvuoden ajalta myynti on edelleen käytännössä vertailukauden tasolla. ACEA:n tilastoissa lukuihin on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia. Pohjoismaissa kehitys oli vaihtelevaa, kun Ruotsi kasvoi 8 %, Norja lähes 50 % ja Suomi 4 %. Suomen autokaupan heinäkuun lukuja kommentoimme jo aiemmin tässä kommentissa.
Rullaavan 12 kuukauden Euroopan uusien autojen myynti oli tasaista vuoden takaiseen nähden ja säilyi absoluuttisesti noin 13 miljoonan auton tasolla, jossa se on ollut jo lähes 2 vuotta. Tämä on edelleen alle esimerkiksi viimeisen 10 vuoden keskimääräisen noin 14 miljoonan auton vuotuisen myyntimäärän. Kuluttajien heikentynyt ostovoima huomioiden tämä on mielestämme perusteltua, emmekä siten odota merkittävää kasvua myyntimääriin lähiaikoina.
Uusien autojen myynnillä on välillisiä vaikutuksia käytettyjen autojen markkinoihin ja rengasmarkkinoihin
Uusien autojen myynti heijastuu Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan. Venäjältä poistumisen aiheuttama kapasiteettirajoite rajaa kuitenkin edelleen jossain määrin yhtiön myyntimahdollisuuksia etenkin Keski-Euroopassa, ja toisaalta yhtiön pitäisi jälleenrakennusvaiheessa pystyä markkinoita parempaan kasvuun, joten markkinakehityksestä ei voi mielestämme vetää suoria johtopäätöksiä Nokian Renkaiden kehitykseen. Yhteensä Pohjoismaat ja Muu Eurooppa muodostivat Nokian Renkaiden vuoden 2024 liikevaihdosta lähes 80 %.
Uusien autojen myynnillä Euroopassa on välillisiä vaikutuksia myös käytettyjen autojen markkinaan, kun uusien autojen myynti tyypillisesti lisää käytettyjen autojen tarjontaa ja siten tukee käytettyjen autojen markkinaa. Seuraamistamme yhtiöistä Kamux ja Wetteri toimivat käytettyjen autojen markkinalla, Kamux Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa ja Wetteri vain Suomessa. Wetteri myy myös uusia autoja.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
