Euroopan uusien autojen myynti kasvoi syyskuussa yli 10 %
Tiivistelmä
- Euroopan talousalueen uusien autojen myynti kasvoi syyskuussa 11 % edellisvuodesta, saavuttaen 1,2 miljoonaa kappaletta, ja koko alkuvuoden myynti on 1 % korkeammalla kuin vertailukaudella.
- Pohjoismaissa autokaupan kehitys oli vaihtelevaa: Ruotsissa myynti laski 2 %, Norjassa kasvoi 10 %, ja Suomessa kasvoi 30 %, mihin vaikuttivat vertailukauden veromuutokset.
- Rullaavan 12 kuukauden myynti Euroopassa pysyi noin 13 miljoonassa autossa, mikä on alle viimeisen 10 vuoden keskimääräisen tason, johtuen kuluttajien heikentyneestä ostovoimasta.
- Uusien autojen myynti vaikuttaa välillisesti käytettyjen autojen markkinoihin ja rengasmarkkinoihin, mutta Nokian Renkaiden tulisi pystyä markkinoita parempaan kasvuun jälleenrakennusvaiheessa.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Euroopan uusien autojen myynti, 12kk rullaava
ACEA:n (European Automobile Manufacturers’ Association) mukaan Euroopan talousalueen uusien autojen myynti oli syyskuussa 11 % vertailukautta enemmän eli 1,2 miljoonaa kappaletta. Koko alkuvuoden ajalta myynti on 1 % vertailukautta korkeammalla. ACEA:n tilastoissa lukuihin on laskettu Euroopan unioniin ja EFTAan kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia. Pohjoismaissa kehitys oli vaihtelevaa, kun Ruotsi laski 2 %, Norja kasvoi 10 %, ja Suomi kasvoi 30 %. Suomen autokaupan syyskuun lukuihin vaikuttivat vertailukauden veromuutokset. Kommentoimme Suomen lukuja jo aiemmin tässä kommentissa.
Rullaavan 12 kuukauden Euroopan uusien autojen myynti oli tasaista vuoden takaiseen nähden ja säilyi absoluuttisesti noin 13 miljoonan auton tasolla, jossa se on ollut jo lähes kaksi vuotta. Tämä on edelleen alle esimerkiksi viimeisen 10 vuoden keskimääräisen noin 14 miljoonan auton vuotuisen myyntimäärän. Kuluttajien heikentynyt ostovoima huomioiden tämä on mielestämme perusteltua, emmekä siten odota merkittävää muutosta myyntimääriin lähiaikoina.
Uusien autojen myynnillä on välillisiä vaikutuksia käytettyjen autojen markkinoihin ja rengasmarkkinoihin
Uusien autojen myynti heijastuu Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan. Yhtiön pitäisi kuitenkin jälleenrakennusvaiheessa pystyä markkinoita parempaan kasvuun, joten markkinakehityksestä ei voi mielestämme vetää suoria johtopäätöksiä Nokian Renkaiden kehitykseen. Yhteensä Pohjoismaat ja Muu Eurooppa muodostivat Nokian Renkaiden vuoden 2024 liikevaihdosta lähes 80 %.
Uusien autojen myynnillä Euroopassa on välillisiä vaikutuksia myös käytettyjen autojen markkinaan, kun uusien autojen myynti tyypillisesti lisää käytettyjen autojen tarjontaa ja siten tukee käytettyjen autojen markkinaa. Seuraamistamme yhtiöistä Kamux ja Wetteri toimivat käytettyjen autojen markkinalla, Kamux Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa ja Wetteri vain Suomessa. Wetteri myy Suomessa myös uusia autoja.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
