Euroopan uusien autojen myynti laski 18 % marraskuussa
ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) Euroopan talousalueen vertailukelpoinen myynti laski marraskuussa 18 % 0,9 miljoonaan autoon. Marraskuu oli Euroopan automarkkinan viides peräjälkeinen laskukuukausi ja aikaisempien kuukausien tapaan tämä oli komponenttien globaalin allokaatiotilanteen aiheuttamien toimitusongelmien lopputulema. Näiden ongelmien kokoluokista karua kieltään kertoo se, että marraskuu oli Euroopan automarkkinan mittaushistorian heikoin sitten vuoden 1993. Isoista automaista Saksan (-32 %), Italian (-25 %) ja Espanjan (-12 %) myyntimäärät laskivat voimakkaimmin, kun taas Ranskassa (-3 %) kehitys oli lähellä vakaata. Pohjoismaista vastaavasti Ruotsin (-21 %) ja Suomen (-10 %) volyymilaskut olivat selkeitä Norjan (+22 %) kulkiessa vastavirtaan.
ACEA:n tilastoissa Euroopan talousalueen sisään on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia. Täten ACEA:n tilastoissa ei ole Nokian Renkaille tärkeää Venäjän automarkkinaa. Olemmekin kommentoineet Venäjän marraskuun markkinakehitystä jo aikaisemmin.
Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Euroopan uusien autojen myynti pysyi vakaana. ja kokonaismyyntimäärä marraskuuhun päättyneellä jaksolla oli 12,0 miljoonaa autoa. Euroopan automarkkinan ja sen sisällä erityisesti suurten alueiden – Ranska, Saksa, Italia ja Espanja – kaksi viimeistä vuotta ovat olleet vaikeita. Vaikka uusien autojen kysyntään dramaattisesti vaikuttanut pandemiatilanne onkin pikkuhiljaa hellittämässä, aiheuttaa globaaleissa toimitusketjuissa olevat ongelmat nähtyyn malliin ikäviä tarjontapuolen kautta tulevia ja todelliselta kestoltaan vaikeasti arvioitavissa olevia vaikeuksia. Isossa kuvassa Euroopan automarkkinalla onkin yhä pitkä matka vuosien 2016-2018 hyviin menekkeihin ja 15-16 miljoona vuotuisiin myyntimääriin.
Nokian Renkaiden liiketoiminta on talvirengasvetoista, minkä takia Euroopan sisällä Pohjoismaat on yksittäisistä alueista tärkein markkina. Uusien autojen myynti heijastuu Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan ja toimii sen näkökulmasta ikään kuin syöttöfunktiona.
Keski-Euroopasta Nokian Renkaiden kasvun kannalta tärkeimpiä alueita ovat puolestaan Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Tsekki ja Puola. Nokian Renkaat järjesti syyskuussa pääomamarkkinapäivän, jossa Keski-Euroopan markkinapotentiaalin realisoimiseksi laadittua suunnitelmaa. Käsittelimme näitä suunnitelmia tuoreeltaan niin kommentin kuin videohaastattelunkin muodossa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on premium-renkaiden valmistaja. Yhtiö kehittää ja valmistaa renkaita henkilö- ja kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Yhtiöön kuuluva Vianor-ketju on erikoistunut autonhuoltoon ja rengaspalveluihin. Nokian Renkaiden päämarkkina-alueet ovat Pohjoismaat, Keski-Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Yhtiö aloitti henkilöautorenkaiden valmistuksen vuonna 1932, ja sen pääkonttori sijaitsee Nokialla.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut03.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 313,7 | 1 666,7 | 1 789,0 |
kasvu-% | −17,13 % | 26,87 % | 7,34 % |
EBIT (oik.) | 182,9 | 326,0 | 376,9 |
EBIT-% (oik.) | 13,92 % | 19,56 % | 21,07 % |
EPS (oik.) | 1,03 | 1,85 | 2,16 |
Osinko | 1,20 | 1,45 | 1,55 |
Osinko % | 4,16 % | 18,81 % | 20,10 % |
P/E (oik.) | 27,88 | 4,17 | 3,57 |
EV/EBITDA | 13,42 | 2,33 | 1,90 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/letter_avatar_proxy/v4/letter/i/db5fbb/500.png)