Euroopan uusien autojen myynti laski 4 % joulukuussa
ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) mukaan Euroopan talousalueen uusien autojen vertailukelpoinen myynti laski joulukuussa 4 % noin 1,21 miljoonaan autoon. Joulukuussa Euroopan uusien autojen menekki oli paikallisesti hyvin polarisoitunutta, sillä esimerkiksi isoista markkina-alueista Saksan (+10 %) ja Ranskan (-15 %) kehityssuunnat olivat liki peilikuvia keskenään. ACEA:n tilastoissa Euroopan talousalueen sisään on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia. Näin ollen ACEA:n tilastoissa ei ole mukana Nokian Renkaille tärkeää Venäjän automarkkinaa, ja olemmekin kommentoineet Venäjän joulukuun kehitystä jo aikaisemmin.
Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Euroopan uusien autojen myynti jatkoi odotetusti kuihtumistaan ja laski 24 % vertailukaudesta. Kokonaismyyntimäärä joulukuuhun päättyneellä jaksolla oli 12 miljoonaa autoa. Euroopan automarkkinan ja sen sisällä erityisesti suurten alueiden, kuten Saksan ja Ranskan kaksi viimeistä vuotta ovat olleet vaikeita. Tämän taustalla on se, että jo ennen koronapandemian horjuttamaa markkinaa Eurooppa kärsi hidastuneesta talouskasvusta, epävarmoista näkymistä ja näistä kuluttajaluottamukseen heijastuneista lieveilmiöistä. Vuoden 2020 kehityksestä ja erityisesti koronapandemian vaikutusten kokoluokasta karua kieltään kertoo puolestaan se, että päättyneen vuoden myyntiluvut olivat ACEA:n vuonna 2006 alkaneen laskentahistorian heikoimmat. Tämän myötä Euroopan automarkkina onkin historiallisen vaikea suhteessa vuosien 2016-2018 hyvään menekkiin ja 15-16 miljoonan auton vuotuisiin myyntimääriin.
ACEA ei tapansa mukaan kommentoinut tulevien kuukausien odotettua kehitystä tai antanut numeerista vuositason ennustetta. Alkaneena vuonna Euroopan automarkkinan tulisi arviomme mukaan kuitenkin päästä takaisin kiinni kasvun syrjään matalaksi jäävien vertailulukujen ja rauhoittuvan toimintaympäristön tukemana. Vesikirkkaaksi markkinanäkymää ei silti voida sanoa, sillä erityisesti vuoden alkupätkään kohdistuu yhä tautitilanteen etenemiseen ja rajoitustoimien purkamiseen liittyvää epävarmuutta.
Nokian Renkaiden myyntimix on talvirengaspainotteinen, minkä takia Euroopan sisällä Pohjoismaat muodostavat yksittäisistä alueista yhtiölle tärkeimmän markkinan. Nokian Renkaiden toimintaan uusien autojen myynnillä ei ole välitöntä vaikutusta, sillä yhtiö ei itse toimi renkaiden ensiasennusmarkkinassa. Uusien autojen myynti vaikuttaa kuitenkin jälkiasennusmarkkinan tilaan, sillä erityisesti Pohjoismaissa uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta olennaiseen autokantaan ja toimii markkinan näkökulmasta eräänlaisena syöttöfunktiona.
Keski-Euroopasta Nokian Renkaille tärkeimpiä alueita ovat puolestaan Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Tsekki ja Puola. Nämä Keski-Euroopan alueet ovat myös Nokian Renkaiden kasvun kannalta oleellisessa roolissa tämän kokonaisuuden absoluuttisesti suurta kokoa ja alueellisissa markkinaosuuksissa olevia kasvunvaroja mukaillen. Yhteensä Pohjoismaat ja Muu Eurooppa muodostivat Nokian Renkaiden vuoden 2020 (TTM) liikevaihdosta noin 70 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.10.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 585,3 | 1 353,9 | 1 477,9 |
kasvu-% | −0,64 % | −14,60 % | 9,16 % |
EBIT (oik.) | 316,5 | 193,0 | 300,0 |
EBIT-% (oik.) | 19,96 % | 14,25 % | 20,30 % |
EPS (oik.) | 1,80 | 1,06 | 1,68 |
Osinko | 1,14 | 1,30 | 1,40 |
Osinko % | 4,45 % | 16,23 % | 17,48 % |
P/E (oik.) | 14,23 | 7,58 | 4,76 |
EV/EBITDA | 8,16 | 3,82 | 2,47 |