Fiskars: Ei orgaanista kasvua tänäkään vuonna
Fiskarsin kysyntäympäristö näyttää säilyvän vaimeana ja odotamme orgaanisen kasvun jäävän negatiiviseksi tänäkin vuonna. Tulosta tukevat yritysosto ja tehostamistoimet, mutta arvostus etenkin vuodelle 2024 on mielestämme korkea (esim. P/E 18x). Päivitimme ennusteita lähinnä kertaerien osalta ja toistamme 15 euron tavoitehinnan. Kurssinousun jälkeen laskemme suosituksen tasolle myy (aik. vähennä).
Yritysosto tukee Q4-lukuja, jatkuvien toimintojen tulosvauhti vertailukautta heikompi
Fiskarsin ohjeistus koko vuoden 2023 oik. liikevoitolle on 100-120 MEUR, joka tarkoittaa 27-47 MEUR Q4:lle, kun meidän ennusteemme on 36 MEUR. Fiskars tulee konsolidoimaan syksyllä ostetun Georg Jensenin koko Q4:n osalta. Georg Jensenillä on voimakas kausiluonteisuus ja Q4-tulos vastaa tyypillisesti koko vuoden tuloksen tasoa, H1-tuloksen jäädessä negatiiviseksi. Q4’22:llä Georg Jensen teki noin 13 MEUR liikevoittoa ja odotamme siltä Q4’23:ltä hieman heikompaa tulosta viime kvartaalien trendin mukaisesti. Tämä tarkoittaa Fiskarsin jatkuvien toimintojen Q4’23-tuloksen jäävän arviomme mukaan noin 25 MEUR:n tasoon, kun vertailukauden tulos oli 30 MEUR. Fiskarsin jatkuvien toimintojen tulostahti (kausiluonteisuus huomioiden) heikentyykin mielestämme H2’23:lla verrattuna H1’23:een, vaikka yhtiön tammikuussa 2023 ilmoittaman 30 MEUR:n tehostamisohjelman hyödyt pitäisi jo näkyä H2’23:lla. Tämän voi huomata esim. vertaamalla tuloksia koronaa edeltävään vuoteen 2019: Jatkuvien toimintojen H1’23 oik. liikevoitto oli 55 MEUR vs. 36 MEUR vuonna 2019, mutta H2’23 43 MEUR vs. 42 MEUR vuonna 2019. H2 on tyypillisesti Fiskarsille kausiluonteisesti parempi joten myös jatkuvien toimintojen heikompi absoluuttinen tulos H2:lla kertoo mielestämme laskevasta trendistä. Käsityksemme mukaan kysyntätilanne Euroopassa onkin heikentynyt vuoden 2023 mittaan ja odotamme sen suhteen negatiivisen trendin vertailukauteen nähden jatkuvan vielä tämän vuoden alussa. Samalla palkkainflaatio nostaa kuluja.
2024 tuloskasvu lähinnä tuoreimman tehostamisohjelman varassa
Kysyntätilanteen toipumisesta ei Fiskarsin mukaan ole merkkejä myöskään USA:ssa, ja yhtiö ei odota orgaanista kasvua tälle vuodelle viime vuoden reilun laskun jälkeen. Me ennustamme orgaanisen kasvun jäävän hieman negatiiviseksi. Georg Jensenin osto tukee vuoden 2024 liikevaihtoa selvästi, mutta tuloksen osalta positiivinen vaikutus syntyy jo vuodelle 2023 ja kaupan operatiivinen tulosvaikutus on arviomme mukaan neutraalihko tänä vuonna. Näin ollen Fiskarsin tulosparannuspotentiaali tänä vuonna on lähinnä syksyllä 2023 käynnistetyn 25 MEUR tehostamisohjelman varassa. Säästöt eivät ole kuitenkaan nettomääräisiä, sillä niitä vähentää esim. kuluinflaatio, emmekä usko ohjelman täyden vaikutuksen näkyvän heti 2024 alusta. Odotamme Fiskarsin parantavan oik. liikevoittoaan noin 15 MEUR viime vuodesta. Olemme tässä raportissa päivittäneet ennusteitamme kertaerien osalta Georg Jensenin liittyen sekä laskeneet 1-3 % operatiivisia ennusteitamme vuosille 2024-25.
Neutraalikin arvostus vaatii reipasta tuloskasvua viime vuoden heikolta tasolta
Fiskarsin 2024 arvostuskertoimet ovat yli hyväksyttävien kertoimiemme ja vuodelle 2025 niiden sisällä. Näin ollen näemme osakkeen tuotto-odotuksen heikkona. Nähdäksemme viime vuoden selvästi heikentynyt tulostaso sekä osin myös hieman yllättävä yritysosto toi selvän kolhun yhtiön sijoitusprofiiliin, joka oli 2020-22 muovautunut uskottavammaksi orgaanisen tuloskasvun ja kannattavuuspotentiaalin osalta. Orgaanisen arvonluontinäkymän selvä heikkeneminen, ainakin hetkellisesti, yhdessä merkittävän yrityskaupan kanssa nostattaa mielestämme osakkeen riskiprofiilia ja heikentää toistaiseksi osakkeen houkuttelevuutta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.01.
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 248,4 | 1 137,2 | 1 242,0 |
kasvu-% | −0,47 % | −8,91 % | 9,22 % |
EBIT (oik.) | 151,0 | 108,1 | 122,5 |
EBIT-% (oik.) | 12,10 % | 9,50 % | 9,86 % |
EPS (oik.) | 1,42 | 0,89 | 0,98 |
Osinko | 0,80 | 0,80 | 0,82 |
Osinko % | 5,20 % | 5,27 % | 5,40 % |
P/E (oik.) | 10,82 | 17,11 | 15,57 |
EV/EBITDA | 8,08 | 9,76 | 9,60 |