Fiskars myy Pohjois-Amerikan kasteluliiketoiminnan
Fiskars tiedotti tiistaiaamuna, että yhtiö on allekirjoittanut sopimuksen Pohjois-Amerikan kasteluliiketoiminnan myymisestä Lawn & Garden LLC:lle, joka on Centre Lane Partnersin (CLP) tytäryhtiön omistama holdingyhtiö. CLP on yksityinen sijoitusyhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee New Yorkissa. CLP:llä on vahvaa kokemusta Pohjois-Amerikan nurmikko- ja puutarha-alalta mm. vuonna 2015 ostetun Easy Gardner -liiketoiminnan kautta.
Yrityskauppa järjestetään liiketoimintakauppana. Sopimus kattaa immateriaalioikeuksia kuten Fiskarsin vuonna 2014 ostamat Gilmour- ja Nelson-brändit sekä niihin liittyviä tavaramerkkejä ja patentteja, jotka koskevat Yhdysvalloissa kaupallistettuja kastelutuotteita. Myös Yhdysvaltojen Missourissa sijaitseva tuotantolaitos, Independencessä sijaitsevat varastotoiminnat sekä näiden kahden toimipisteen työntekijät sisältyvät osana sopimusta yrityskauppaan. Yrityskauppaan liittyvän liiketoiminnan liikevaihto oli noin 80 MEUR 30.9.2021 loppuneelta 12 kuukauden jaksolta, kun Fiskars-konsernin liikevaihto samalta jaksolta oli 1,2 miljardia euroa. Liiketoiminta oli siten hieman alle 7 % konsernin liikevaihdosta, mutta arvioimme sen osuuden konsernin liikevoitosta olleen pienempi.
Fiskars julkisti tänä syksynä CMD:llään uuden kasvustrategian, mikä perustuu yhtiön vahvuuksien hyödyntämiseen. Fiskarsin tavoitteisiin kuuluu mm. keskittyä voittaviin brändeihin, palata orgaanisen kasvun polulle ja nostaa kannattavuus 15 %:n EBIT-tasolle 2025 mennessä (aik. tavoite EBITA 12 %). Nelson- ja Gilmour -brändit eivät ole uuden strategian mukaisessa tuoteportfolion ytimessä eikä näihin liittyvä liiketoiminta ole tukenut yhtiön kannattavuutta. Uusien tavoitteiden valossa ymmärrämme yrityskaupan taustat hyvin. Fiskars-konsernin kastelutuotetarjoama eroaa Yhdysvalloissa merkittävästi siitä mitä se on Euroopassa, jossa yhtiö kasvaa edelleen Fiskars-tuotebrändin alla. Näistä syistä Fiskars ei koe olevansa paras omistaja Gilmour- ja Nelson -brändeille. Yhdysvaltojen markkinalla on edelleen keskeinen asema Fiskarsin kasvustrategiassa ja tämä yrityskauppa mahdollistaa yhtiön keskittymisen sen ydinkategorioihin.
Yrityskaupan odotetaan saatavan päätökseen Q1’22 aikana. Osapuolet ovat sopineet ettei kaupan ehtoja julkisteta. Yhtiö johto arvioi, että myynnillä ei ole merkittävää vaikutusta Fiskarsin liikevoittoon tai taloudelliseen asemaan vuonna 2022. Tulemme päivittämään yrityskaupan johdosta ennusteemme ja näkemyksemme yhtiöstä lähipäivinä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 116,2 | 1 229,1 | 1 278,4 |
kasvu-% | 2,36 % | 10,12 % | 4,01 % |
EBIT (oik.) | 109,1 | 154,1 | 156,6 |
EBIT-% (oik.) | 9,77 % | 12,54 % | 12,25 % |
EPS (oik.) | 0,97 | 1,21 | 1,50 |
Osinko | 0,60 | 0,80 | 0,90 |
Osinko % | 4,01 % | 5,67 % | 6,38 % |
P/E (oik.) | 15,52 | 11,65 | 9,42 |
EV/EBITDA | 7,32 | 6,07 | 5,41 |