Fiskars: Vaisut 2021-näkymät puoltavat varovaisuutta
Fiskars teki kausiluonteisesti tärkeällä Q4:llä vahvan tuloksen, mikä ilmeni jo tammikuussa annetuista vuoden 2020 ennakkotiedoista. Vuosi 2020 oli Fiskarsille tuloksellisesti historiallisen hyvä, mutta se johtui osittain väliaikaisista kulusäästöistä ja kotoilutrendin tuomasta hyvästä kysynnästä. Viimeisen vuoden aikana voimakkaasti noussut osakekurssi, vuodelle 2021 annetut vaisut markkinanäkymät ja tulosheikennystä indikoiva 2021-ohjeistus puoltavat nyt kuitenkin varovaisuutta. Päivitämme suosituksemme vähennä-tasolle (aik. lisää) ja laskemme tavoitehintamme 15,0 euroon (aik. 16,0).
Q4-suoritus oli tammikuussa annettujen ennakkotietojen mukaisesti vahva
Q4-liikevaihto kasvoi 2 % ja oli 313 MEUR. Kasvun takana olivat Crea- ja Terra-segmentit, jotka hyötyivät pandemian aiheuttamasta askartelu- ja ulkoilutrendeistä. Vita-segmentti kärsi pandemian aiheuttamasta alentuneista kävijämääristä myymälöissä, jälleenmyyjien varastojen pienentämisestä ja lahjatavaroiden laskeneesta kysynnästä. Kannattavuus kehittyi liikevaihtoa selvästi nopeammin, ja vertailukelpoinen EBITA kasvoi 42 % 50 MEUR:oon. Vertailukelpoinen EBITA kasvoi selvästi jokaisessa pääsegmentissä. Liikevoitto kasvoi kuitenkin vain 17 % 33 MEUR:oon (Q4’19: 28,5 MEUR), sillä yhtiö teki 10 MEUR:n alaskirjauksen Waterford-brändiin, 1 MEUR:n alaskirjauksen Gingher-brändiin ja kirjasi 2,7 MEUR kertaluonteisia kuluja pääosin muutosohjelmaan ja uudelleenjärjestelyohjelmaan liittyen. Osinkoehdotus vuodelta 2020 oli odotusten mukainen 0,60 euroa per osake (2019: 0,56 euroa), mikä tarkoittaa ~70 %:n jakosuhdetta.
Vuoden 2021 markkinanäkymät ovat sumuiset ja yhtiö ohjeistaa tuloksen laskevan huippuvuodesta 2020
Vuoden 2021 ohjeistus oli varovainen koronapandemian tuoman epävarmuuden vuoksi. Yhtiö ei antanut liikevaihto-ohjeistusta, mutta ohjeisti vertailukelpoisen EBITA:n jäävän alle 2020 tason (2020: 137 MEUR), mutta ylittävän 110 MEUR. Vuonna 2020 kannattavuutta tukivat väliaikaiset säästöt mm. myynnin, markkinoinnin ja hallinnon kuluista. Johto muistutti näiden säästöjen olleen väliaikaisia ja ettei kestävä liiketoiminta mahdollista yhtä mittavia säästöjä pidempikestoisesti. Ennustamme 2021-liikevaihdon laskevan 1101 MEUR:oon (-1 %). Lähtökohdat ovat liiketoimintaympäristön kannalta haastavat ja johto kertoi, että 20 % yhtiön myymälöistä on nyt suljettu pandemian vuoksi. Liikevaihto-ohjeistuksen poisjättäminen kertoo siitä, ettei yhtiö pysty tällä hetkellä itsekään arvioimaan luotettavasti kumpaan suuntaan kysyntä on tänä vuonna kehittymässä. Ennustamme 2021 vertailukelpoisen EBITA:n laskevan 115 MEUR:oon (EBITA 10,4 %). Yhtiöllä on käynnissä kaksi tehostusohjelmaa (uudelleenjärjestelyohjelma & muutosohjelma), joiden on määrä päättyä vuoden 2021 loppuun mennessä. Yhtiö arvioi saavuttavansa ohjelmista 37 MEUR:n vuotuiset säästöt (joista osa on jo näkyvissä), mutta niistä syntyy arviolta 70 MEUR kertaluonteisia kuluja. Yhtiö oli 2020 loppuun mennessä kirjannut ohjelmiin liittyen vasta 31 MEUR kuluja, joten arvioimme kuluja osuvan vielä 39 MEUR vuodelle 2021. Tämä painaa selvästi raportoituja lukuja operatiivisen tuloksen negatiivisen kehityksen lisäksi. Laskimme tästä syystä 2021-liikevoittoennusteemme 61 MEUR:oon (aik. 70 MEUR) ja odotamme raportoidun liikevoiton laskevan lähes 40 % vuoden 2020 vahvalta tasolta.
Tulospohjainen arvostus venyy korkealle merkittävien kertaluonteisten kulujen vuoksi
Ennusteidemme mukaiset 2021 oikaistut P/E- ja EV/EBITDA-kertoimet ovat 15x ja 11x, jotka ovat mielestämme matalat Fiskarsin kaltaiselle defensiiviselle ja vahvoja kuluttajabrändejä omaavalle yhtiölle. Arvostuskertoimet eivät voi nousta kovin korkealle, sillä vaisut kasvunäkymät ja valmiiksi hyvälle tasolle noussut kannattavuus indikoivat lähivuosien operatiiviselle tuloskasvulle matalan kulmakertoimen. Fiskarsin jo 10 vuotta kestänyt haaste merkittäviä kertaluonteisia kuluja aiheuttavien uudelleenjärjestelyohjelmien kierteestä heijastuu raportoidussa 2021 P/E-luvussa, joka on korkea 29x. Osakkeen nykyarvo olisi perusteltavissa, jos kertaluonteiset kulut päättyisivät 2021 jälkeen ja yhtiö pystyisi palaamaan liikevaihdossa kasvu-uralle, mistä haluaisimme lisää näyttöjä. Sillä välin osakkeen tuotto-odotus nojaa vakaaseen noin 4 %:n osinkotuottoon.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 116,2 | 1 101,1 | 1 128,5 |
kasvu-% | 2,36 % | −1,35 % | 2,49 % |
EBIT (oik.) | 109,1 | 99,6 | 101,9 |
EBIT-% (oik.) | 9,77 % | 9,05 % | 9,03 % |
EPS (oik.) | 0,97 | 1,02 | 0,95 |
Osinko | 0,60 | 0,62 | 0,66 |
Osinko % | 4,01 % | 3,50 % | 3,73 % |
P/E (oik.) | 15,52 | 17,44 | 18,62 |
EV/EBITDA | 7,32 | 12,48 | 9,44 |