Foodservice-markkinan toipuminen tukee Fodelian kasvua
Foodservice-markkina on vuoden 2021 aikana toipunut vaihtelevasti koronapandemian aiheuttamasta liikevaihdon laskusta. Foodservice-markkinan vaikutukset kohdistuvat elintarvikesektorin seurannassa olevista yhtiöistämme eniten Fodeliaan, jonka suurimman tytäryhtiön Feelian liikevaihdosta valtaosa suuntautuu erilaisiin ammattikeittiöihin, kuten koulu-, hoiva- ja työpaikkaravintoloihin. Pienempiä vaikutuksia kohdistuu myös Apetitiin ja Raisioon, mutta nettovaikutukset jäävät arviomme mukaan pieniksi, koska näillä yhtiöillä on vahva jalansija vähittäiskaupassa, joka on jopa hyötynyt pandemia-aikana.
Markkina ei yllä vielä pandemiaa edeltävälle tasolle, mutta suunta on ylöspäin
Foodservice-tukkukaupan liikevaihto laski PTY:n tilastojen mukaan vuonna 2020 noin 18 %:lla edellisvuoteen verrattuna, kun koronapandemia siirsi oppilaita etäopetukseen ja toisaalta sulki kaupallisia ravintoloita rajoitustoimien ja etätyöskentelyn takia. Markkina oli erityisen heikko vuoden 2020 Q2:n aikana, jolloin foodservice-markkinan liikevaihto lähes puolittui, mikä vaikeutti merkittävästi Fodelian liiketoimintaa. Vuoden 2021 aikana pandemian jatkuessa alan liikevaihto kasvoi 5 % eli toipui vain osittain. Toipuminen oli kuitenkin erityisen vahvaa Q2:n aikana (+35 %) ja näyttäisi olevan pirteää myös Q4:n aikana (+17 % loka-marraskuussa). Vaikka toipuminen on lähtenyt käyntiin ja ollut ajoittain voimakasta, jäi tammi-marraskuun foodservice-markkinan liikevaihto yhä 13 % vuoden 2019 tason alapuolelle. Tämä tarkoittaa, että toipumispotentiaalia on jäljellä merkittävästi tuleville vuosille.
Markkinan toipuminen tukee Feelian kasvupotentiaalia
Markkinan toipuminen voisi tukea Feelian liikevaihtoa 2021 Q4:n aikana erityisesti, koska tuotannon pullonkauloja on saatu poistettua Pyhännän tehtaalla. Myös vuoden 2021 Q2:lla Feelia sai positiivisen kasvuvaikutuksen foodservice-markkinan toipumisesta, mutta tuotannolliset haasteet rajoittivat liikevaihdon kehitystä ja erityisesti kannattavuutta. Pandemian hellittäminen asteittain vuosien 2022-23 aikana tuo ennusteidemme mukaan merkittävää vetoapua Feelian orgaaniseen kasvuun (2022e: 29 %, 2023e: 19 %). Tämänhetkinen omikron-variantti hidastanee foodservice-markkinan toipumista alkuvuoden 2022 osalta, mutta toisaalta voi jopa parantaa pidemmän aikavälin markkinanäkymää, mikäli lievempänä varianttina nopeuttaa pandemian päättymistä.
Kasvunäkymät ovat hienot myös konsernitasolla
Fodelia-konsernin osalta kasvuennusteemme (2022e: 20 %, 2023e: 15 %) ovat matalammat kuin Feelialla, mutta kuitenkin elintarvikesektorille poikkeuksellisen korkeat. Pidämme konsernin kasvunäkymiä hyvinä, sillä foodservice-markkinan lisäksi odotamme liikevaihdon kasvulle tukea uusista kunta- ja hoiva-alan toimitussopimuksista, verkkokaupan kasvusta sekä panostuksista vähittäiskauppa-myyntikanavan kasvattamiseksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fodelia
Fodelia on suomalainen vuonna 2019 perustettu elintarvikeyritysten holdingyhtiö. Konsernin portfolioon kuuluvat valmisruokavalmistaja Feelia, snacks-tuotteita valmistava Real Snacks, Suomen vanhimpiin makkaratehtaisiin lukeutuva Perniön Liha sekä Fodbar, Bravedo-konsernin kanssa perustettu yhteisyritys Fodbar. Yhtiön kotipaikka on Pyhäntä ja tuotantolaitokset sijaitsevat Pyhännällä, Kokkolassa, Salossa ja Jokioisessa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 23,0 | 34,4 | 41,2 |
kasvu-% | 16,79 % | 49,76 % | 19,92 % |
EBIT (oik.) | 1,0 | 2,0 | 3,4 |
EBIT-% (oik.) | 4,19 % | 5,78 % | 8,18 % |
EPS (oik.) | 0,11 | 0,19 | 0,36 |
Osinko | 0,07 | 0,08 | 0,13 |
Osinko % | 0,83 % | 1,52 % | 2,47 % |
P/E (oik.) | 79,61 | 27,05 | 14,67 |
EV/EBITDA | 38,68 | 14,25 | 9,48 |