Harvia CMD: Päivitetty strategia ja tavoitteet pitkälti odotustemme mukaisia
Harvia järjesti keskiviikkona ensimmäisen pääomamarkkinapäivänsä. Yhtiö nosti kasvutavoitteensa keskimäärin 10 % vuotuiseen kasvuvauhtiin, joka sisältää yritysostot ja piti ”yli 20 %” oik. liikevoittotavoitteensa ennallaan. Strategisesti kasvua haetaan odotetusti sekä maantieteellisellä että tuoteportfolion laajentumisella ja myös yritysostoin. Tavoitteet olivat pitkälti odotustemme mukaisia eivätkä aiheuta tarvetta ennustemuutoksiin.
Taloudellisissa tavoitteissa kasvutavoitetta nostettiin
Harvia päivitti pääomamarkkinapäivän yhteydessä taloudelliset tavoitteensa. Aiemmat oli annettu jo 2018 listautumisen yhteydessä. Uudet tavoitteet ovat samalle kolmelle mittarille kuin aiemmin ja ovat:
· Keskimääräinen vuotuinen kasvu 10 % (aiemmin yli 5 %)
· oik. liikevoittomarginaali yli 20-% (ennallaan)
· nettovelka/oik. EBITDA alle 2,5x (aiemmin 1,5x-2,5x)
Kuten arvelimme, yhtiö korotti kasvutavoitettaan, sillä se näkee arvonluonnin kannalta kasvun olevan jo varsin hyvällä tasolla olevan kannattavuuden kohottamista tärkeämpää. Uusi 10 % tosin sisältää myös yritysostot. Orgaanisen kasvun osalta Harvia kertoi odottavansa seuraavan 5 vuoden markkinakasvun olevan yli 5 % ja pyrkivänsä jatkamaan markkinaosuuden kasvua. Tästä päätellen pelkästään orgaaninen kasvukin pitäisi yltää korkeisiin yksinumeroisiin lukuihin. Ennusteemme odottavat 2024-27 vuosittaisen kasvun olevan 7-9 % ja ovat siten mielestämme varsin hyvin tavoitteen mukainen, kun huomioidaan että emme ennusta yritysostoja.
Kannattavuuden osalta yhtiö kommentoi, että mahdolliset panostukset tuotekehitykseen tai laajentumiseen voivat vaikuttaa marginaaliin ja myös mahdollisesti ostettavat yhtiöt todennäköisesti heikentävät alkuvaiheessa kannattavuutta. Uskomme kuitenkin että Harvia ei pyri tekemään kasvua kannattavuuden kustannuksella vaan kasvun pitäisi edelleen pikemminkin hieman parantaa kannattavuutta operatiivisen vivun ansiosta. Odotamme liikevoittomarginaalin paranevan lähivuosina 23-24 %:n tasoon. Pääomamarkkinapäivän kommenttien perusteella yhtiö voisi lisätä kiinteitä kuluja jopa hieman odotuksiamme aggressiivisemmin luodakseen lisää kasvua nykyisellä kannattavuudella (noin 22 %).
Tasetavoitteen osalta yhtiö poisti tavoitteen aiemman alarajan (1,5x). Tämä on ollut viime vuosina muutenkin käytännössä merkityksetön yhtiön halutessa pitää vahvaa tasetta yritysostojen varalta ja yhtiö onkin tällä hetkellä selvästi nykyisen alarajan alle (0,6x). Harvian osinkopolitiikkana on ollut säännöllisesti kasvava osinko, joka pidettiin ennallaan.
Strategiassa korostuu vahvempi markkina- ja kanavakohtainen fokus
Harvia päivitti myös kolme strategista painopistealuettaan. Nämä ovat jatkossa:
· Kokonaisvaltaisten saunakokemusten tarjoaminen
· Strategisesti tärkeiden markkinoiden voittaminen
· Johtava asema keskeisissä kanavissa
Aiempaan verrattuna tässä korostuu mielestämme tuotevalikoiman laajentaminen edelleen vahvemmin infrapuna- ja höyrysaunoihin, jotka ovat Harvialla tähän asti jääneet pieneksi (toisaalta laajentuminen kokonaisiin saunoihin on ollut menestys). Käsityksemme mukaan infrapunassa yhtiöllä on hyvät mahdollisuudet edetä myös orgaanisesti, kun taas höyrypuolella vahvemman aseman ottaminen vaatisi luultavasti yrityskauppaa. Lisäksi aiemmin tavoitellun ”maantieteellisen laajentumisen” sijaan nyt tavoitellaan tärkeiden markkinoiden voittamista eli ei välttämättä sinällään uusia markkinoita vaan vahvaa kasvua tärkeillä markkinoilla, joista tärkein yksittäinen kasvumarkkina on luonnollisesti USA. Selvemmän alue/maakohtaisen fokuksen lisäksi yhtiö keskittyy jatkossa vahvemmin eri myyntikanavien hallintaan ja tarpeisiin esim. tuotevalikoiman suhteen. Uskomme vuodenvaihteessa uusitun organisaation tukevan hyvin yhtiön tavoitteita strategisissa valinnoissa.
Kaiken kaikkiaan strategiassa ei nähdäksemme ole merkittävää muutosta aiempaan, mutta luonnollisesti yhtiön kasvaessa ja kehittyessä eri asioita painotetaan. Uskomme strategisten valintojen tukevan yhtiön hyvää kasvua jatkossakin. Myös yritysostojen roolia yhtiön kasvussa korostettiin. Yhtiön mukaan se tavoittelee etenkin noin 20-50 MEUR:n liikevaihdon suuruisia kohteita. Tämän kokoluokan kohteisiin yhtiön vahva tase tarjoaa hyvin mahdollisuuden.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.05.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 150,5 | 160,9 | 176,0 |
kasvu-% | −12,68 % | 6,89 % | 9,42 % |
EBIT (oik.) | 33,7 | 36,4 | 40,9 |
EBIT-% (oik.) | 22,41 % | 22,62 % | 23,24 % |
EPS (oik.) | 1,28 | 1,41 | 1,63 |
Osinko | 0,68 | 0,72 | 0,80 |
Osinko % | 2,50 % | 1,57 % | 1,75 % |
P/E (oik.) | 21,17 | 32,46 | 28,15 |
EV/EBITDA | 13,88 | 20,69 | 18,31 |