Harvia: Konsolidaatiojuna puksuttaa sylinterit kuumina
Harvia on 2016-2020 aikana tehnyt kolme erinomaista yrityskauppaa, jotka ovat nostaneet sen globaalin sauna- ja spa-markkinan ykköseksi. Yhtiö kertoi perjantaina jälleen uudesta yrityskaupasta, kun se osti kylpytynnyrivalmistaja Kirami Oy:n. Kirami täydentää hyvin Harvian sauna- ja spa-ratkaisujen valikoimaa ja kasvattaa sen markkinaosuutta erityisesti kuluttajille suunnatuissa ratkaisuissa. Pidämme kaupan arvostusta edullisena ja näemme tässä merkittävää ristiinmyynti- ja muuta synergiapotentiaalia, mikä näkynee liikevaihdossa ja kannattavuudessa positiivisesti tulevaisuudessa. Tulosennusteidemme 10-14 %:n noususta johtuen päivitämme tavoitehintamme 52,0 euroon (aik. 47,0 euroa) ja toistamme lisää-suosituksemme.
Harvia laajenee Kirami-yritysoston kautta uuteen tuotekategoriaan, joka täydentää hyvin nykyistä portfoliota
Kirami on vuonna 2001 perustettu perheyritys, joka on maailman suurin puulämmitteisten kylpytynnyrien valmistaja ja selvä markkinajohtaja Suomessa. Kiramin 2020 liikevaihto oli 16 MEUR ja oikaistu liikevoitto 2,1 MEUR (EBIT 13 %). Harvian vastaavat luvut olivat 109 MEUR ja 24,5 MEUR (EBIT 22 %). Kiramin liikevaihdosta 42 % tulee viennistä (suurimmat alueet Keski-Eurooppa ja Skandinavia). Harvia laajenee kaupan kautta uuteen tuotekategoriaan, mikä istuu erittäin hyvin Harvian jo valmiiksi kattavaa sauna- ja spa-alan tuoteportfolioon. Kirami ja Harvia ovat viime vuosina toimineet sekä kumppaneina että kilpailijoina, sillä Kirami on alkanut viime vuosina valmistaa ulkosaunoja, joissa on käytetty myös Harvian kiukaita. Harvian on tarkoitus hyödyntää omia jakelukanaviaan ja -verkostojaan Kirami-tuotteiden merkittävään myynnin kasvattamiseen ja yhtiöillä on mahdollisuuksia yhdistää toistensa osaamista mm. tuotekehityksessä saavuttaakseen vahvempaa kilpailuetua.
Yrityskauppa on edullisesti hinnoiteltu ja toiminnoista on saatavissa hyvät synergiaedut
Kauppahinta oli 7 MEUR, mikä rahoitettiin kassavaroista. Kauppaan kuului Kiramin 50 %:n omistus virolaisesta tuotantoyhtiö Metagroup Oü:stä ja 51 %:n omistus myyntiyhtiö Kirami Sweden AB:stä. Riippuen Kiramin seuraavan 3 vuoden käyttökatteen kehityksestä, myöhemmin maksettava lisäkauppahinta on 0-4 MEUR. Kiramilla oli tilikauden 2020 lopussa 0,9 MEUR:n nettokassa, mikä laskee yrityskaupan velattoman hinnan ~6 MEUR:oon. Kiramin kannattava kasvu on jatkunut 9/2020 päättyneen tilikauden jälkeen ja viim. 12kk liikevaihto on 22,1 MEUR ja oikaistu liikevoitto 3,1 MEUR (EBIT 14,1 %). Näiden lukujen perusteella yrityskaupan arvostuskertoimet (EV/S 0,3x ja EV/EBIT 2x) vaikuttavat erittäin matalilta. Jos Kiramin liikevaihto ja tulos pysyisivät seuraavat 3 vuotta paikoillaan ja Harvia maksaisi täyden 4 MEUR:n lisäkauppahinnan, olisivat kertoimet yhä matalat (EV/S 0,5x ja EV/EBIT 3x). Näissä laskelmissa ei ole edes huomioitu ~1 MEUR:n vuotuisia synergiaetuja, joita Harvia uskoo saavuttavansa mm. jakelun, oston, logistiikan, tutkimuksen ja tuotekehityksen toiminnoista.
Nostimme lähivuosien liikevoittoennusteitamme 10-14 % yrityskaupan johdosta
Nostimme 2021 liikevaihtoennusteemme 167 MEUR:oon (aik. 151 MEUR), mikä tarkoittaa 53 %:n kasvua edellisvuodesta. Nostimme oikaistun liikevoittoennusteemme 41 MEUR:oon (aik. 37 MEUR), mikä tarkoittaa 68 %:n kasvua edellisvuodesta ja 24,5 %:n EBIT-marginaalia. Vuosien 2022-2023 liikevaihtoennusteemme nousivat 13-14 % ja liikevoittoennusteemme nousivat 11-14 %. Harvia kirjaa 0,4 MEUR kertaluonteisia yrityskauppaan liittyviä kuluja 2021-2022, mutta 2023 mennessä yhtiöiden pitäisi saavuttaa ~1 MEUR:n synergiaedut, jotka tukevat suhteellista kannattavuutta vuonna 2023 ja eteenpäin.
Arvostus on houkutteleva ja orgaanisten kasvunäkymien lisäksi hihasta löytyy jokerina arvokas konsolidaatiokortti
Päivitetyillä ennusteillamme 2021 ja 2022 P/E-luvut ovat 28x ja 24x. Osinkotuotot ovat 2,1 % ja 2,4 % (jakosuhde ~60 %). Arvostus on houkutteleva ottaen huomioon Harvian vahvan markkina-aseman, maailmalla voimistuvan saunatrendin ja hyvät pitkän aikavälin kasvunäkymät. Harvia on toteuttanut vahvan taseen ja hyvän kassavirran avulla upeita yrityskauppoja, joiden integrointi on ollut ensiluokkaista. Uskomme Harvian jatkavan pirstaleisen toimialan konsolidointia ja näemme tässä loistavan jokerikortin omistaja-arvon luomiselle jo valmiiksi vahvojen kilpailuetujen ja orgaanisten näkymien lisäksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.05.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 109,1 | 167,3 | 204,5 |
kasvu-% | 47,3 % | 53,3 % | 22,3 % |
EBIT (oik.) | 24,5 | 41,0 | 48,3 |
EBIT-% (oik.) | 22,4 % | 24,5 % | 23,6 % |
EPS (oik.) | 0,94 | 1,63 | 1,91 |
Osinko | 0,51 | 0,95 | 1,10 |
Osinko % | 2,1 % | 2,4 % | 2,7 % |
P/E (oik.) | 25,99 | 24,76 | 21,02 |
EV/EBITDA | 18,19 | 17,13 | 13,88 |
