Harvia laaja raportti: Pääsylippu saunamarkkinan konsolidointijunaan
Toistamme 22 euron tavoitehinnan ja nostamme suosituksen osta-tasolle (aik. lisää). Harvia on vakaasti kasvavan sauna- ja spa-markkinan kannattavin toimija, mikä perustuu vahvaan markkina-asemaan, pitkän historian kautta syntyneeseen tuotekehitys- ja tuotanto-osaamiseen sekä tehokkaaseen toimintamalliin. Harvialla on laaja sauna-alan tuoteportfolio, kattava jakeluverkosto sekä alan johtavat brändit (Harvia, Sentiotec, EOS ja Kusatek). Vakaat orgaaniset kasvunäkymät, hyvä kannattavuus, korkea kassavirtasuhde ja tehokas pääomankäyttö ovat hyviä syitä sijoittaa Harviaan. Yhtiöstä tulee vielä houkuttelevampi sijoituskohde sen takia, että Harvia on viime vuosina todistanut pystyvänsä luomaan merkittävästi omistaja-arvoa tekemällä erinomaisia yrityskauppoja pirstaleisella sauna- ja spa-markkinalla. Harviasta on kovaa vauhtia tulossa alan kiistaton ykkönen ja osake tarjoaa houkuttelevan hintaisen pääsylipun saunamarkkinan konsolidointijunaan. Yhtiöstä julkaistu laaja raportti on luettavissa täällä.
Harvia on globaalin sauna- ja spa-markkinan johtava toimija
Harvia on 1950 perustettu suomalainen sauna- ja spa-alan yhtiö, jonka liikevaihto vuonna 2020 on ennusteidemme mukaan 104 MEUR ja oikaistu liikevoitto 22 MEUR (EBIT 21,0 %). Yhtiöllä on 7 tuotantolaitosta (Suomi, Saksa, USA, Kiina, Romania ja Viro) ja myyntiä yli 80 maahan (yli 70 % liikevaihdosta Suomen ulkopuolelta). Harvian tuotevalikoima kattaa laaja-alaisesti kaikki kolme saunatyyppiä: perinteisen saunan, höyrysaunan ja infrapunasaunan. Liikevaihdosta 54 % tulee kiukaista, mutta yhtiö tarjoaa myös kokonaisia saunoja, ohjauskeskuksia, höyrygeneraattoreita, sekä muita varaosia ja palveluita. Harvia on markkinajohtaja globaaleilla 410 MEUR:n kiuas- ja saunakomponenttimarkkinoilla (markkinaosuus ~14 %) sekä toiseksi suurin toimija globaaleilla 3,0 miljardin euron sauna- ja spa-markkinoilla (markkinaosuus ~3 %).
Toimiala tarjoaa suhdannevakaata kasvua ja pirstaleinen kilpailukenttä luo epäorgaanisen kasvun mahdollisuuksia
Maailmassa on noin 17 miljoonaa saunaa ja sauna- ja spa-markkinan arvioidaan kasvavan keskimäärin 5 % vuodessa. Markkina on historiallisesti ollut hyvin suhdannevakaa, sillä suuri asennettu saunakanta ja kiukaiden tiheä korvausväli luovat tasaista korvauskysyntää. Korvauskysynnän osuus kiuas- ja komponenttimarkkinasta on lähes 80 % ja sauna- ja spa-markkinasta noin 60 %. Harvialla on valmiiksi toimialan paras kannattavuus, tunnetuimmat brändit, laaja jakeluverkosto ja erittäin tehokas tuotantomalli, mikä antaa yhtiölle vahvat kilpailuedut. Harvia on kasvanut historiallisesti hieman yleistä markkinakasvua nopeammin, mutta viime vuosina yhtiö on kiihdyttänyt kasvuaan pirstaleisella toimialalla tekemällä hyvin onnistuneita yrityskauppoja (Sentiotec 2016, AHS 2018 ja EOS 2020). Onnistumiset yrityskaupoissa ovat todistaneet, että Harvia osaa tehdä yrityskauppoja huokeilla ehdoilla, integroida yhtiöt sujuvasti konserniin ja päästä niiden kautta uusiin tuotekategorioihin, uusiin asiakkuuksiin, nopeammin kasvaville markkinoille ja hyviin synergiaetuihin. Pidämme todennäköisenä, että Harvia jatkaa globaalin sauna- ja spa-markkinan konsolidointia kuskin paikalla ja näemme yritysostokortin selvästi positiivisena asiana omistajien kannalta, jolla on mahdollisuus luoda merkittävää omistaja-arvoa.
Osake tarjoaa hyvän tuotto-odotuksen maltillisella riskiprofiililla
Harvian taloudelliset tavoitteet ovat yli 5 %:n vuotuinen liikevaihdon kasvu, 20 %:n EBIT-marginaali ja nettovelka/EBITDA (1,5-2,5x). Lähivuosien (2021-2023) kasvuennusteemme ylittää 5 %:n vauhdin, liikevoitto pysyy yli 20 %:ssa (EOS-kaupan 2,2 MEUR:n synergiat tukevat kannattavuutta) ja vahvan kassavirran takia velkaantuminen laskee tavoitetason alle, ellei yhtiö tee uusia yrityskauppoja tai jaa ulos lähes 100 % tuloksesta (osinkopolitiikka vähintään 60 %). Ennustamaamme ~10 %:n orgaanista tuloskasvua ajavat maantieteellinen laajentuminen, keskiostoksen arvon nostaminen ja tuottavuuden parantaminen. Tuloskasvun lisäksi Harvia tarjoaa ennusteillamme vakaata noin 3-4 %:n osinkotuottoa (jakosuhde ~70 %). Näin laadukkaalle yhtiölle nykyarvostus (P/E 22x ja EV/EBIT 18x) on täysin hyväksyttävissä, joten näemme osakkeen vuotuisen tuoton nousevan 10-15 %:iin (lähemmäs yläpäätä), mikä on matalaan riskiprofiiliin nähden hyvin houkutteleva.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.11.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 74,1 | 104,2 | 117,6 |
kasvu-% | 19,6 % | 40,6 % | 12,9 % |
EBIT (oik.) | 13,9 | 21,9 | 24,5 |
EBIT-% (oik.) | 18,7 % | 21,0 % | 20,9 % |
EPS (oik.) | 0,54 | 0,86 | 0,96 |
Osinko | 0,38 | 0,50 | 0,60 |
Osinko % | 3,6 % | 1,1 % | 1,3 % |
P/E (oik.) | 19,52 | 54,25 | 48,51 |
EV/EBITDA | 13,62 | 38,42 | 32,26 |
