Harvia ostaa yhdysvaltalaisen Almost Heaven Saunas LLLC:n 4 MEUR:lla
Harvia tiedotti perjantaiaamuna, että yhtiö vahvistaa asemaansa Yhdysvalloissa ostamalla Almost Heaven Saunas LLC:n liiketoiminnan. Harvian tase on vahva ja yhtiö tekee tällä hetkellä hyvin tasaista ja kannattavaa kassavirtaa. Sauna- ja spa -toimialan koko ja kasvunäkymät ovat kuitenkin melko vaatimattomat, joten yhtiö on useasti puhunut katsovansa mahdollisuuksia laajentaa liiketoimintaansa yritysostoin. Tässä mielessä pidämme yrityskauppaa odotettuna ja luonnollisena tapana Harvialle kasvattaa liiketoimintaansa. Kaupan verrattain pienestä koosta johtuen sillä ei ole merkittävää vaikutusta näkemykseemme yhtiön arvosta.
Almost Heaven Saunas on yksi Yhdysvaltain johtavista sauna- ja spa-tuotteisiin erikoistuneista yrityksistä ja sen liikevaihto on noin 9 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria eli noin 8 MEUR (Harvian liikevaihto 2018e 62 MEUR). Ostettava yhtiö on kasvanut viime vuosina erittäin nopeasti ja sen takia sen käyttökate (EBITDA) on ollut vuosina 2017 ja 2018 negatiivinen (Harvian käyttökate on samaan aikaan ollut noin 20 %). Almost Heaven Saunan päätuotteet ovat Yhdysvalloissa valmistetut edullisemman hintaluokan ulko- ja sisäsaunat. Yhtiö on ollut Harvian asiakas jo vuodesta 2013 lähtien ja noin puolet Harvian vuoden 2017 Pohjois-Amerikan 3 MEUR:n liikevaihdosta tuli Almost Heaven Saunan kautta. Yhtiöillä on jo valmiiksi hyvät siteet ja pitkä liiketoimintahistoria, mitä pidämme positiivisena asiana. Harvia on omassa liiketoiminnassaan keskittynyt hyvin paljon pelkkien tuotteiden valmistukseen (esim. kiukaat, saunakomponentit, höyrygeneraattorit jne.), mutta ostettava yritys on enemmänkin kokonaisten saunaratkaisujen toimittaja, joka käyttää saunoissaan Harvian tuotteita. Harvia laajentaa yrityskaupalla sekä maantieteellisesti että perinteisen leipälajinsa ulkopuolelle, joten kauppaan sisältyy mahdollisuuksien lisäksi myös tältä osin riskiä.
Kauppa arvioidaan saatavan päätökseen viimeistään tammikuussa 2019. Velaton kauppahinta on noin 4 MEUR ja Harvia rahoittaa sen ottamalla vastattavakseen kohdeyrityksen velkoja sekä kassavaroistaan. Kaupan EV/S-kerroin on noin 0,5x, kun Harvian oma EV/S-kerroin on tälle vuodelle noin 2,0x. Kauppa vaikuttaa liikevaihtopohjaisesti halvalta, mutta se johtuu ostettavan yhtiön selvästi Harviaa heikommasta kannattavuudesta. Harvia aloittaa välittömästi kehitystoimenpiteet kannattavuuden parantamiseksi. Näitä ovat mm. kannattamattomien tuotteiden lopettaminen, malliston uudistaminen ja hankinnan kehittäminen. Ostettavalla yhtiöllä on myyntikonttori Michiganissa ja tuotantolaitos Länsi-Virginiassa. Yhtiön palveluksessa on noin 40 henkilöä (Harvialla 376), jotka siirtyvät Harvia-konsernin palvelukseen.
Harvian mukaan kaupalla ei ole vaikutusta sen pitkän aikavälin taloudellisiin tavoitteisiin, jotka ovat keskimäärin yli 5 %:n vuotuinen liikevaihdon kasvu ja 20 %:n oikaistu liikevoittomarginaali. Mielestämme tämä on erittäin rohkea väite etenkin kannattavuuden osalta, sillä Harvian oma liiketoiminta on tällä hetkellä muutaman prosenttiyksikön kannattavuustavoitteen alapuolella (EBIT 2018e: 17,5 %) ja nyt yhtiö ostaa käyttökate-tasolla tappiollisen liiketoiminnan. Olemme olleet valmiiksi Harvian lähivuosien ennusteissamme yhtiön 20 %:n liikevoittomarginaalitavoitteen alapuolella, mutta uskomme yhtiöllä olevan yrityskaupan jälkeen entistä suurempi työ nostaa kannattavuus koko konsernin tasolla lähivuosina yli 20 %:n liikevoittomarginaaliin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
