Harvia: Q3 löi vertailukauden ja ennusteemme lauteilta
Harvian Q3:sta on vaikea löytää heikkouksia ja luvut ylittivät jälleen selvästi vertailukauden ja ennusteemme. Yhtiöllä on erittäin hyvät pitkän aikavälin kysyntänäkymät ja varsinkin ulkomaille laajentumiseen laitetaan nyt paljon panoksia. Nostimme raportin jälkeen lähivuosien tulosennusteitamme ~10 %. Osakkeen arvostus alkaa hipoa jo hyväksytyn tason ylärajoja, mutta hyvät pitkän aikavälin tuloskasvunäkymät saavat meidän istumaan kyydissä haastavasta arvostuksesta huolimatta. Toistamme lisää-suosituksemme ja nostamme tavoitehintamme 22,0 euroon (aik. 16,0 euroa).
Q3-raportti löi sekä vertailukauden että meidän ennusteemme lauteilta
Q3-liikevaihto kasvoi 64 % ja oli 28 MEUR (konsensus 25 MEUR). Vertailukauden selvä ylitys oli tiedossa EOS-yritysoston vuoksi, mutta 36 %:n orgaaninen kasvu tähän päälle oli erinomainen suoritus. Liikevaihto kasvoi yli 20 % kaikilla markkina-alueilla, mutta etenkin Saksa (+225 %) ja Pohjois-Amerikka (+83 %) loistivat edukseen. Tuoteryhmistä Ohjauskeskukset (+98 %) ja Kiukaat (+61 %) olivat vahvimpia kasvajia. Oikaistu liikevoitto kasvoi 108 % ja oli 6,1 MEUR. Vahvasta ja nopeasti vaihtelevasta kysynnästä huolimatta kannattavuus oli erittäin hyvä ja oikaistu liikevoittomarginaali nousi 22 %:iin (Q3’19: 17 %). Yhtiö onnistui tehokkaasti nostamaan marginaalejaan volyymien mukana ja tulosta tukivat osakseen myös matalat liiketoiminnan muut kulut, jotka johtuivat esim. matkustamisen, messujen ja muiden aktiviteettien puutteesta.
Yhtiö toisti piti pitkän aikavälin tavoitteet ja meidän ennusteemme jatkavat nousemistaan
Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä, mutta yhtiöllä on pitkän aikavälin tavoitteita, jotka ovat keskimäärin yli 5 %:n vuotuinen liikevaihdon kasvu ja oikaistu liikevoittomarginaali 20 %. Johto arvioi, että vaikka Covid-19 -pandemian aikana erilaiset kodinparannus- ja korjausprojektit ovat lisääntyneet, ei tällä uskota olevan vaikutusta sauna- ja spa-markkinan pitkän aikavälin kasvuodotuksiin tai Harvian pitkän ajan tavoitteisiin. Vaikka johto totesi, että osa vahvasta kasvusta vaikutti olevan vain aikaistettua kysyntää, pystyi kommenteista tulkitsemaan, ettei kysyntä näytä ainakaan lyhyellä tähtäimellä laantumisen merkkejä. Mökkikauppa on ennätystasolla, Harvia on palkannut 40 uutta työntekijää pääosin Muuramen tehtaalle, USA:n tuotantolaitoksen kapasiteettia kasvatetaan ja yhtiö kertoi palkanneensa uutta myyntihenkilöstöä Aasiaan. Liikevaihdosta jo 75 % tulee ulkomailta, mikä tekee Harviasta aidosti globaalin yhtiön ja rajoittaa menestyksen riippuvuutta ”kypsästä” Suomen markkinasta. Nostimme 2020-liikevaihtoennusteemme 104 MEUR:oon (aik. 97 MEUR), mikä tarkoittaa 41 %:n kasvua edellisvuodesta. Iso osa kasvusta tulee EOS-kaupasta, mutta orgaaninen kasvu on myös vahvaa ~20 %. Liikevaihtoennusteemme nousivat 9-10 % vuosille 2021-2022 ja ennustamamme kasvut ovat 13 % ja 8 %. Nostimme 2020-2022 liikevoittoennusteita 11-13 %. Odotamme vuoden 2020 oikaistun liikevoiton olevan 21,9 MEUR (EBIT 21,0 %), mikä tarkoittaa 58 %:n kasvua vuodesta 2019. Vuosien 2021 ja 2022 oikaistut EBIT-ennusteemme ovat 20,9 % ja 20,8 %. Harvian vuosi 2020 on erittäin hyvä. Tehtaat ovat käyneet korkealla kapasiteetin käyttöasteella ja hyvän kysynnän lisäksi kulurakenne on ollut alhainen, kun mm. matkustus- ja messukulut ovat olleet minimissä pandemian takia. Liikevaihdon kasvun kautta tulevat skaalaedut ja EOS-kaupasta odotetut 2,2 MEUR:n synergiat pitävät tuloskasvunäkymät hyvinä.
Laatuyhtiön arvostuksen rajoja koetellaan, mutta pääsylipulla konsolidaatiojunaan on myös piilevää arvoa
Ennusteidemme mukaiset kertaeristä oikaistut 2020 ja 2021 P/E-luvut ovat nousseet Harvian ATH-tasoille 23x ja 21x. EV/EBITDA-kertoimet ovat 17x ja 15x ja osinkotuotot 2,5 % ja 2,9 %. Harvialla on vahva markkina-asema, hyvä brändi, toimialan paras kannattavuus, vakaa kassavirta, pieni investointitarve, vahva pääoman tuotto, laadukas johto ja melkein kaikki laatuyhtiökriteerit täyttyvät. Arvostus kolkuttelee kuitenkin jo hyväksyttävän tason ylärajoja ja yhtiön pitää jatkaa vahvaa tuloskasvua, jotta kertoimet neutralisoituvat. Harvialla on mahdollisuus jatkaa pirstaleisen sauna- ja spa-markkinan konsolidointia ja viimeaikaisten yrityskauppaonnistumisten valossa pidämme tätä positiivisena optiona omistaja-arvolle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.11.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 74,1 | 104,2 | 117,6 |
kasvu-% | 19,6 % | 40,6 % | 12,9 % |
EBIT (oik.) | 13,9 | 21,9 | 24,5 |
EBIT-% (oik.) | 18,7 % | 21,0 % | 20,9 % |
EPS (oik.) | 0,54 | 0,86 | 0,96 |
Osinko | 0,38 | 0,50 | 0,58 |
Osinko % | 3,6 % | 1,1 % | 1,2 % |
P/E (oik.) | 19,52 | 54,60 | 48,83 |
EV/EBITDA | 13,62 | 39,01 | 32,70 |
