Harvia Q4: Hyppäämme takaisin lauteille
Harvian Q4 oli todella vahva. Luvut ylittivät liikevaihdon ja tuloksen osalta selvästi sekä vertailukauden että meidän ennusteemme. Nostimme selvästi ennakoitua paremman raportin jälkeen lähivuosien EPS-ennusteitamme 9-10 %. Käsityksemme yhtiön laadusta ja kilpailueduista nousivat jälleen asteen ja Harvian toiminnasta on tällä hetkellä vaikea löytää heikkouksia. Yhtiön vakuuttava suorittaminen saa meidät palaamaan suosituksessamme takaisin lisää-puolelle (aik. vähennä). Positiivisten ennustemuutosten tukemana nostamme tavoitehintamme 12,0 euroon (aik. 10,0 euroa).
Liikevaihdon ja kannattavuuden kehitys olivat selvästi odotuksiamme parempia
Q4-liikevaihto kasvoi 28 % ja oli 20,7 MEUR (Inderes ennuste 18,7 MEUR). Kasvu tuli pääosin 2018 lopussa tehdystä AHS-yrityskaupasta, mikä näkyi etenkin Pohjois-Amerikan ja Sauna-tuoteryhmän vahvana kasvuna. Orgaaninen kasvu oli myös yllättävän vahvaa (+8 %), mikä tuli uusista tuotelanseerauksista, keskiostoksen arvon kasvusta, laajentumisesta uusille maantieteellisille alueille ja uusiin myyntikanaviin. Oikaistu liikevoitto kasvoi 46 % ja oli 4,2 MEUR (Inderes ennuste 3,4 MEUR). Tuloskasvun taustalla olivat mm. liikevaihdon kasvu ja tuottavuuden kehittäminen. Vuoden 2018 lopussa ostetun AHS:n liikevaihto oli ostohetkellä noin 8 MEUR ja se oli tappiollinen. Harvia integroi vuoden 2019 aikana AHS:n todella vakuuttavasti konserniin. AHS tekee jo lähes 10 %:n EBIT-marginaalia ja yritysoston kautta Harvialle avautui monia uusia jakelukanavia Pohjois-Amerikassa. Yhtiö totesi Pohjois-Amerikan vauhdin kiihtyneen Q4:llä, mikä lupailee hyvää.
Vaisu osingon nosto saattaa olla merkki kiikarissa olevasta yrityskaupasta
Hyvän 2019 liikevaihdon kasvun (+20 %) ja EPS-kasvun (+26 %) lisäksi kassavirta oli vahva ja velkaantumisaste on jo tavoitehaarukan alalaidalla. Yhtiö ei myöskään näe edessä suuria tehdasinvestointeja. Tästä syystä vaisu osingon nosto 0,38 euroon (2018: 0,37 euroa) herätti kysymyksiä. Yhtiö on puhunut viime aikoina melko suoraan, että se etsii aktiivisesti ostokohteita täydentämään orgaanista kasvua ja uskomme sellaisen ehkä olevan jo kiikarissa. Ennusteemme eivät ota huomioon potentiaalisia yritysostoja, mutta yhtiön antamat näytöt viimeisimmistä yritysostoista ja niiden integroinnista (erityisesti AHS) ovat hyvin vakuuttavia. Pidämme Harvian kannalta positiivisena optiona sitä, että yhtiö voi vahvan taseen ja hyvän yrityskauppaosaamisensa avulla luoda tulevaisuudessa omistaja-arvoa hyvien orgaanisten tuloskasvunäkymien lisäksi myös epäorgaanisin keinoin ja toimia konsolidoijan roolissa kansainvälisillä sauna- ja spa-markkinoilla.
Nostimme lähivuosien EPS-ennusteitamme 9-10 %
Harvian vuosi 2019 sujui kaikilta osin erinomaisesti ja yhtiön kommentit markkinanäkymistä olivat myös mielestämme hyvin positiivissävytteisiä. Nostimme lähivuosien 2020-2021 liikevaihtoennusteitamme noin 5-6 % ja EPS-ennusteitamme 9-10 %. Arvioimme Harvian liikevaihdon kasvavan lähivuosina 6 %:n vuositahtia, mikä ylittää hieman yhtiön taloudellisen tavoitteen (+5 %). Sen lisäksi odotamme yhtiön lähestyvän yhä nopeammin pitkän aikavälin liikevoittotavoitettaan (EBIT 20 %) ja ennusteemme lähivuosien liikevoittomarginaaleille ovat välillä 19,3-19,8 %.
Osakkeen arvostus saa tukea nousseista tulosennusteista sekä yhtiön vahvistuneesta laatuleimasta
Päivitettyjen ennusteidemme mukaiset 2020 ja 2021 P/E-luvut ovat 17x ja 16x. Vastaavat EV/EBIT-kertoimet ovat 14x ja 13x. Ennusteidemme mukaiset osinkotuotot (osingonjakosuhde ~70%) ovat lähivuosille 4 %:n tasolla, mikä ovat nykyisessä nollakorkoympäristössä houkuttelevalla tasolla ottaen huomioon Harvian vahva tase, toimialan paras kannattavuus ja hyvät kilpailuedut. Arvostus on kokonaisuudessaan houkuttelevalla tasolla yhtiön vahvaan markkina-asemaan ja hyviin pitkän aikavälin tulos- ja osingon kasvunäkymiin peilattuna.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.02.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 74,1 | 78,8 | 83,3 |
kasvu-% | 19,62 % | 6,34 % | 5,72 % |
EBIT (oik.) | 13,9 | 15,2 | 16,4 |
EBIT-% (oik.) | 18,73 % | 19,28 % | 19,69 % |
EPS (oik.) | 0,54 | 0,61 | 0,66 |
Osinko | 0,38 | 0,42 | 0,45 |
Osinko % | 3,64 % | 1,09 % | 1,17 % |
P/E (oik.) | 19,25 | 63,04 | 58,13 |
EV/EBITDA | 13,44 | 41,13 | 38,34 |