Kalmar CMD: Itsenäisyyttä odotellessa
Cargotecin Kalmarin eilistä pääomamarkkinapäivää leimasi varovaisuus uusien tietojen tai näkemysten kertomisessa, mikä on ymmärrettävää prospectuksen julkistamisen ja osakkeen julkisen noteerauksen käynnistymisen välisenä aikana. Kalmarin vahva markkina-asema, joustava kustannusrakenne, kunnossa oleva kannattavuus ja koko ajan paranevat kysyntänäkymät antavat kuitenkin hyvät eväät itsenäisen Kalmarin alkutaipaleelle.
Strategiset pilarit tarkastelussa
Pääomamarkkinapäivässä keskityttiin Kalmarin ”strategisten pilareiden” ja niiden roolin kuvaamiseen muuttavassa markkinaympäristössä. Strategisia pilareita ovat 1) panostaminen kestäviin innovaatioihin; 2) kasvu palveluissa sekä 3) suorituskykyohjelmat (excellence programs). Kuvaamme seuraavassa lyhyesti näitä pilareita.
Sähköisten laitteiden markkina kuumenee
Kestävillä innovaatioilla Kalmar tarkoittaa etenkin sähköistymisen tuomaa voimakasta muutosta kontinkäsittelylaitteiden markkinoille. KPMG:n raportissa sähkökäyttöisten laitteiden (EV) markkinoiden kasvuksi odotetaan +28 % p.a. vuosina 2024-2028 ja niiden osuuden kontinkäsittelylaitteiden koko markkinasta uskotaan nousevan 15 %:sta (2023) 41 %:iin (2028e). EV:iden kysyntää ajavat selvät asiakashyödyt, jotka ovat 1) lisääntynyt turvallisuus ja alentunut elinkaarikustannus verrattuna polttomoottorikäyttöisiin laitteisiin; 2) tehokkaan käyttöajan ja suorituskyvyn maksimointi sekä 3) päästöjen eliminointi. Kalmar on tuotetarjon-nassaan markkinoiden eturintamassa, koska sillä on tarjota täyssähköinen malli kaikkiin tuotekategorioihinsa, pois lukien tyhjien konttien käsittelylaitteet joissa ensimmäinen EV ollaan lanseeraamassa H2’24:llä. Kalmarin vahvaa asemaa kuvaa se, että se on jo saanut EV:istään useita uusintatilauksia. Asiakaskyselyssä 63 % asiakkaista suunnitteli investoivansa nolla- tai vähäpäästöisiin laitteisiin vuoteen 2028 mennessä ja näistä 71 % (45 % kaikista) piti EV:a ensisijaisena vaihtoehtona. Kalmarille EV:iden liikevaihtovaikutus on huomattava, sillä niiden yksikköhinnat ovat enimmillään kaksinkertaisia polttomoottorikäyttöisiin laitteisiin verrattuna.
Palveluissa paljon kasvuaihioita
Kalmar aikoo kasvaa palveluissa vahvasti. KPMG arvioi kontinkäsittelylaitteiden palvelu-markkinan olleen vuonna 2023 6,0 mrd euroa kun laitemarkkina oli 7,4 mrd euroa. Palvelujen kysynnän odotetaan kasvavan noin +4 %:n vuositahtia eli hitaammin kuin laitteiden (+5 % p.a.), mihin vaikuttaa EV:iden perinteisiä laitteita vähäisempi huollontarve. Kalmarin toimitettu 65000 laitteen kanta (josta 20 % on kytketty verkkoon) ja 1300 huoltoteknikon verkosto 120 maassa luo huollon kasvattamiselle hyvät lähtökohdat. Kasvua haetaan mm. markkina-osuuden kasvattamisella oman laitekannan varaosahuollossa. Osuus oli aiemmin alhainen (25 % vuonna 2021), mikä johtui osittain Kalmarin fokuksen puutteesta varaosamarkkinassa. Tilanne on aktiivisilla toimilla parantumassa (osuus oli 29 % vuonna 2023) ja tämän kehityksen jatkumiseen panostetaan. Toinen panostuskohde ovat digitaaliset ratkaisut, joilla laitteiden turvallisuutta ja tuottavuutta parannetaan. Esimerkki on Kalmar Insight -alusta, jonka avulla kuljettaja ja asiakas saavat tiedot laitteen käyttöasteesta ja jopa sen yksittäistä liikkeistä tehokkuuden tarkkailemiseksi, kuljettaja- ja käyttöpaikkakohtaiset tiedot, kulutuksen ja päästöt, huollontarpeen ennakoidusti jne.
Vaikka EV:iden huollontarve on vähäisempi kuin perinteisten laitteiden, on huolto vaativampaa ja vaatii sekä kalliimpia osia että korkeampaa koulutusta, mikä näkyy hinnoittelussa. EV:issä on myös tarjolla lisäpalvelumahdollisuuksia akkujen vaihdossa ja latauspalveluissa.
Suorituskykyohjelmien sisältöä ei avattu tarkemmin
Rakennejärjestelyjen jälkeen Kalmarissa on menossa kaksi suorituskykyohjelmaa eli kaupallisen suorituskyvyn ohjelma (commercial excellence) ja operatiivisen suorituskyvyn ohjelma (operational excellence). Kaupallisen suorituskyvyn ohjelmaan kuuluu mm. tuotekustannusten optimointia ja operatiivisen suorituskyvyn ohjelmaan toimitusketjun harmonisointia sekä prosessikehitys- ja kustannussäästötoimia. Etenkin prosessien optimoinnissa nähdään merkittävää potentiaalia. Ajankohdasta johtuen näiden ohjelmien sisällöstä ei kuitenkaan annettu tarkempaa kuvausta kuin on hiljattain julkistetussa prospectuksessa. Kalmar aikoo kuitenkin raportoida ohjelmien taloudellisista vaikutuksista vuoden 2024 loppuun mennessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Hiab ja MacGregor. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.05.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 519,2 | 2 468,7 | 2 468,5 |
kasvu-% | −38,38 % | −2,01 % | −0,01 % |
EBIT (oik.) | 236,7 | 251,8 | 276,2 |
EBIT-% (oik.) | 9,40 % | 10,20 % | 11,19 % |
EPS (oik.) | 2,52 | 2,77 | 2,97 |
Osinko | 2,15 | 1,38 | 1,48 |
Osinko % | 6,80 % | 2,80 % | 2,99 % |
P/E (oik.) | 12,55 | 17,84 | 16,68 |
EV/EBITDA | 7,58 | 10,07 | 9,14 |