Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Kalmar: Palveluita kehitetään jatkuvasti

– Aapeli PursimoAnalyytikko
Kalmar

Tiivistelmä

  • Odotamme, että Kalmarin Stargardin tehtaan toiminta jatkuu tehokkaana ja joustavana, sillä tehdas keskittyy loppukokoonpanoon, testaukseen ja asiakastoimituksiin. Tehtaan tuotantokapasiteetti ei ole tällä hetkellä täydessä käytössä, mutta arvioimme mahdollisten hyötyjen näkyvän vahvemmin korkeamman kysynnän aikana.
  • Arvioimme, että Kalmarin palveluliiketoiminnan kehitys ja kasvusuunnitelmat, kuten sähköistymisen tarjoama kasvupotentiaali ja datalähtöiset ratkaisut, tukevat yhtiön siirtymistä palveluvetoisempaan suuntaan. Tämä on olennaista kannattavuustavoitteiden saavuttamiseksi ja kilpailukyvyn säilyttämiseksi.
  • Näkemyksemme mukaan USA:n markkinoiden tariffimuutokset voivat aiheuttaa ajoituksellisia vaikutuksia Kalmarin lukuihin Q3:n ja Q4:n välillä, mutta konsernin mittakaavassa vaikutukset ovat rajalliset. Yhtiö on oppinut reagoimaan hinnoittelun kautta, mikä auttaa hallitsemaan tariffipolitiikan muutoksia.

Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.

Vierailimme viime viikolla Kalmarin Stargardin tehtaalla Puolassa. Tehdaskierroksen lisäksi vierailulla käytiin läpi muun muassa Kalmarin palveluliiketoiminnan kehitystä sekä viimeisimpien terästullien vaikutuksia yhtiöön. Kalmarin palveluliiketoiminnan esitysmateriaali on katsottavissa täältä.

Stargardin tehtaan toimintaan ollaan yleisesti tyytyväisiä, vaikka suorituskykyä pyritään edelleen kehittämään

Kalmarin Stargardin tehdas avattiin vuonna 2010 ja on edelleen varsin moderni. Yhtiö keskittyy Puolan tehtaallaan muiden tehtaiden tapaan loppukokoonpanoon, testaukseen sekä asiakastoimituksiin ja sen myötä tehtaan kulurakenne on varsin joustava. Vastaavasti tuotteiden osalta valmistus käsittää lähes koko Kalmarin valikoiman (ts. konttilukit, konttikurottajat, tyhjäkonttikurottajat, haarukkatrukit, terminaalitraktorit) pois lukien Bromma-konttitarttujat, jotka valmistetaan yhtiön Malesian tehtaalla. Uuden paikallisen johdon kommenttien perusteella tehtaalle suunnitellaan pieniä tehostustoimenpiteitä, vaikka yleisesti toiminnan tehokkuuteen ja toimintatapoihin ollaan tyytyväisiä. Toiminnan tehokkuutta on kuitenkin aina mahdollista nostaa pienehköjen viilausten ja jatkuvan parantamisen kautta, minkä kautta varmistetaan myös pitkän aikavälin kilpailukyvyn säilyminen. Arvioimme mahdollisten hyötyjen näkyvän vahvemmin nykyistä korkeamman kysynnän aikana, sillä tehtaan tuotantokapasiteetti ei ole tällä hetkellä täydessä käytössä. Kokonaisuutena arvioimme Stargardin tehtaan oman toiminnan tilanteen varsin hyväksi, eikä tämä siten vaadi konserninjohdolta ylimääräistä huomiota. Positiivista vierailulla olivat mielestämme myös paikalla olleiden liiketoimintajohtajien kommentit Kalmarin eriyttämisen tuomista hyödyistä etenkin päätöksenteon osalta (ts. päätöksenteko lähempänä liiketoimintaa).  

Palveluliiketoiminnan katsaus ja kasvusuunnitelmat

Vierailun aikana yhtiö esitteli myös palveluliiketoimintansa kehitystä ja kasvusuunnitelmia, jotka luonnollisesti noudattelivat aiemmin viestittyjä suuntaviivoja. Käytännössä palveluiden kasvattamiseksi yhtiöllä on selkeät keskeiset panostuskohteet, jotka ovat osuuden kasvattaminen oman laitekannan huollossa, laitteiden sähköistymisen tarjoama kasvupotentiaali sekä asiakasarvon lisääminen datalähtöisillä ratkaisuilla (etenkin digitaaliset ratkaisut).

Näiden osalta yhtiö esitteli vierailulla lyhyesti digitaalisia palveluitaan ja omaa asiakasportaaliaan (MyKalmar). Tämä on myös hyvin tärkeässä roolissa esimerkiksi varaosakaupan osalta (noin 50 % varaosakaupasta verkkokaupan kautta) ja muiltakin osin asiakaskokemuksen kannalta (mm. laitedata, koulutus- ja huoltopyynnöt, ennakoiva huolto). Vastaavasti oman laitekannan varaosien toimitusten osuuden yhtiö on saanut nostettua aktiivisilla toimenpiteillä noin 30 %:iin vuoden 2021 25 %:n tasosta. Luonnollisesti tällä saralla yhtiö näkee edelleen reippaita mahdollisuuksia, joita myös digitaaliset palvelut ovat mahdollistamassa. Puolestaan laitteiden sähköistymisen tarjoama kasvupotentiaali kumpuaa etenkin laitteiden vaativammasta huollosta (sis. korkeampi koulutus) sekä kalliimmista osista, mikä näkyy myös hinnoittelussa, vaikka sähköisten laitteiden huollontarve onkin vähäisempää kuin perinteisten laitteiden. Luonnollisesti kaikkien toimenpiteiden kannalta olennaisessa roolissa ovat myös asennetun laitekannan kasvattaminen (nykyisin koko asennettu laitekanta 68 000) sekä verkkoon kytkettyjen laitteiden osuuden kasvattaminen pitkällä aikavälillä nykyisestä yli 14 500 laitteesta.

Viimeisen 1,5 vuoden aikana palveluissa tehtyjen toimenpiteiden osalta yhtiö kertoi kehittäneensä toimintatapoja ja vahvistaneensa palvelupuolen henkilöstöään sekä johtajiston, myynnin että asentajien osalta ja kasvattaneensa läsnäoloaan lähempänä asiakkaita. Yhtiön mukaan se on myös jo pidempään pyrkinyt siirtymään palveluissa reaktiivisesta proaktiiviseen malliin mm. digitaalisten palveluiden kehittämisen kautta. Myynnin näkökulmasta yhtiö on myös yhdistänyt laitteiden ja palveluiden toimintaa (esimerkiksi laitepuolella mittarina huoltoa sisältävien tarjousten osuus). Kokonaisuutena yhtiötä pyritäänkin viemään entistä vahvemmin palveluvetoisempaan suuntaan (ml. digitalisaatio ja automaatio), mitkä ovat myös olennaisessa roolissa kannattavuustavoitteen saavuttamiseksi sekä kilpailullisesta näkökulmasta. Jälkimmäisen osalta yhtiö kommentoi olevansa nykyisin suhteellisesti hyvissä asemissa, vaikkakin esimerkiksi kiinalaiset kilpailijat pyrkivät rakentamaan omaa jälkimarkkinapuoltaan. Vastaavasti sähköisten laitteiden osalta yhtiö kommentoi yleisellä tasolla kuuluvansa johtavien toimijoiden joukkoon kiinalaisten toimijoiden (esim. Sany) kanssa, kun taas muiden länsimaisten toimijoiden se arvioi olevan hieman takamatkalla. Yhtiö kommentoi myös asiakasuskollisuutensa, laatunsa ja brändinsä olevan varsin hyvällä tasolla. Nähdäksemme kilpailullinen tilanne onkin siten käytännössä ennallaan ja Kalmarin markkina-asema on edelleen hyvin vahva. Luonnollisesti sähköistymisen myötä etenkin kiinalaisen kilpailun uhkaa tulee seurata tarkasti muun muassa akkuvalmistuksen, valmistuskustannusten, valtiollisten tukien ja mahdollisen aggressiivisenkin hintakilpailun myötä.

Palveluihin liittyen yhtiö kertoi myös, että aiemmin kerrotut varaston siirto sekä ulkoistaminen USA:ssa sekä Euroopan jakelukeskuksen siirto Ranskan Metziin ovat menneet hyvin (mm. toimitusnopeuden kasvu).

Viimeisin tariffimuutos siirtänyt hieman toimituksia

Vierailun yhteydessä puheenaiheeksi nousivat myös USA:n markkinat sekä viimeisimmät tariffikäänteet (nk. section 232 -tutkinnat, jonka myötä osa terästä ja alumiinia sisältävistä jatkojalosteista ovat 50 %:n tullitason piirissä teräksen ja alumiinin osalta). Kalmarin osalta section 232 koskee Euroopassa valmistettavien tuotteiden osalta haarukkatrukkeja, kun taas konttinosturit ja -lukit eivät ole korkeampien tullien piirissä. Elokuussa (18.8) yllättäen muuttuneen tullitilanteen myötä Kalmar oli myös keskeyttänyt toimituksiaan USA:han tilannekuvan selkiytymiseen asti (mm. dokumentointi). Tämän myötä Stargardin valmiiden laitteiden varastotasot olivat vierailun aikaan koholla. Yhtiö kommentoi tilannekuvan kuitenkin selkiytyneen ja kertoi jatkavansa toimituksia ja odotti tilanteen normalisoituvan lähiviikkojen aikana. Nähdäksemme tällä voi kuitenkin olla ajoituksellista vaikutusta yhtiön lukuihin Q3:n ja Q4:n välille (ml. kassavirta). Samalla on kuitenkin hyvä muistaa, että yhtiön USA:n liikevaihdosta merkittävin osa muodostuu paikallisesti valmistetuista terminaalitraktoreista, palveluista ja varaosista. Siten konsernin mittakaavassa vaikutukset ovat kuitenkin oletettavasti melko rajalliset ja edellä todetusti pääosin ajoitukselliset. Jäämme seuraamaan tämän osalta mahdollisia tarkempia indikaatioita yhtiön hiljaista jaksoa edeltävän puhelun yhteyteen, vaikka pidämme melko todennäköisenä, että yhtiö kommentoi mahdollisia vaikutuksia vasta tuloksen yhteydessä.

Sen sijaan section 232 vaikutuksiin yhtiö kertoi reagoivansa hinnoittelun kautta, kuten muihinkin tulleihin. Useampaan kertaan vuoden aikana eläneen USA:n tariffipolitiikan myötä yhtiön hinnoittelulla on myös ymmärrettävästi pitänyt kiirettä, mutta yhtiön kommenttien perusteella se on oppinut toimimaan nykytilanteessa. Arvioimmekin yhtiön saavan vietyä nämä omaan hinnoitteluunsa varsin nopeasti. Kalmar kertoi myös kilpailijoiden (ml. paikalliset toimijat) nostaneen hintojaan tullien myötä. Tämä mielestämme kohottaa riskiä USA:n markkinan volyymikehitykselle lyhyellä aikavälillä ilman toimintaympäristön selkeämpää vahvistumista huomioiden todennäköinen laaja-alaisempi hintojen nousu.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Kalmar tarjoaa laajan valikoiman raskaiden materiaalien käsittelylaitteita ja palveluja satamille ja terminaaleille, jakelukeskuksille, valmistavalle teollisuudelle ja raskaan logistiikan tarpeisiin. Yhtiö on monilla tuotealueillaan maailman johtava.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut28.07.

202425e26e
Liikevaihto1 720,31 740,01 831,8
kasvu-%−16,1 %1,1 %5,3 %
EBIT (oik.)216,8228,2244,3
EBIT-% (oik.)12,6 %13,1 %13,3 %
EPS (oik.)2,532,632,85
Osinko1,001,101,20
Osinko %3,1 %2,8 %3,1 %
P/E (oik.)12,614,813,7
EV/EBITDA8,88,97,9

Foorumin keskustelut

KALMAR OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 3.12.2025 KLO 11:00 Kalmar ja Patrick Terminals solmivat uuden 10-vuotisen strategisen toimitussopimuksen Kalmar...
eilen
- Index
13
Aapeli ja Pia keskustelivat englanniksi Kalmarista Q3:n tiimoilta Inderes Kalmar Q3’25: Record high margin - Inderes Time: 24.11.2025 klo 12...
24.11.2025 klo 14.24
- Sijoittaja-alokas
2
Kalmar ja Forth Ports jatkavat yhteistyötään hybridikonttilukkien suurella jatkotilauksella Kalmar on saanut Forth Ports Groupilta kolmen Kalmar...
12.11.2025 klo 8.08
- Index
9
Tuore tiedote Kalmarilta: Inderes Kalmar ja Transnet Port Terminals jatkavat kestävään kehitykseen keskittyvää... KALMAR OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE...
7.11.2025 klo 8.25
- HH82
11
Nordea julkaisi päivitetyn Kalmar-analyysinsä Q3-tuloksen jäljiltä. Tavoitehinta nousee 44,00 euroon (edellinen: 42,00 €), suositus pysyy OSTA...
5.11.2025 klo 7.53
- KuHa
10
Inderes Kalmar Q3'25: Myönteinen pohjavire ennallaan - Inderes Yhtiön Q3-tulos ylitti hieman ennusteemme ennätystason marginaalin tukiessa kehityst...
3.11.2025 klo 7.00
- Montau
12
Kalmarin toimitusjohtaja Sami Niiranen oli Aapelin haastateltavana Q3-julkkarien jälkeen. Inderes Kalmar Q3'25: Kannattavuus ennätystasolla ...
31.10.2025 klo 12.35
- Sijoittaja-alokas
9
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.