Kamux CMD: Prosesseja tehostamalla takaisin kannattavaan kasvuun
Kamux piti eilen pääomamarkkinapäivän, jossa se esitteli 2024-26 strategian ja pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet. Strategia keskittyi odotetusti toimintojen tehostamiseen ja kannattavuuden parantamiseen lukuisilla pienillä toimilla. Tavoitteissa pieni yllätys oli oik. liikevoittomarginaalitavoitteen nosto 3,5 %:sta 4 %:iin, kun viimeiset pari vuotta on jääty alle 2 %:n. Meidän ennusteemme odottaa marginaalin nousevan noin 3 %:iin 2026, emmekä näe tässä vaiheessa tarvetta ennustemuutoksiin. Ruotsin ja Saksan tuloskäänteen toteutuminen on mielestämme edelleen yhtiön sijoitusprofiilin kannalta olennaisin tekijä.
Perustekemisellä lisää kasvua ja enemmän tulosta
Kamux kertoi päivitetyn strategian ytimessä olevan asiakkaan nostaminen kaiken toiminnan keskiöön ja operatiivisen toiminnan tehostaminen. Kamux korosti prosessien ja toiminnan standardoimista ja läpinäkyyvyttä, joka parantaa sekä asiakaskokemusta että tehokuutta. Esityksistä ilmeni että kasvu niin Ruotsissa kuin Saksassa on ollut aiemmin jossain määrin hallitsematonta ja nyt on laitettu/laitetaan prosesseja sellaiseen kuntoon, että kannattavuus paranee ja jatkossa kasvu näkyy myös tuloksessa. Uusien palveluiden suhteen Kamux mainitsi renkaiden myynnin ja leasing-palvelut, mutta myös muita palveluita pyritään kehittämään. Tulosparannus tulee kuitenkin käsittääksemme laajasta toiminnan tehostamisesta tulevina vuosina, eikä korostetusti mistään yksittäisestä toimesta.
Uudet taloudelliset tavoitteet kunnianhimoisia etenkin marginaalin osalta
Kamuxin pitkän aikavälin tavoitteet ovat:
- Myytyjen autojen määrä: 100 000 kpl vuodessa
- Liikevaihdon kasvu: Liikevaihto 1,5 mrd. euroa
- Liiketoiminnan kannattavuus: Oikaistu liikevoittoprosentti 4 %
- Asiakastyytyväisyys: NPS (Net Promotor Score) 60
- Henkilöstön hyvinvointi: eNPS (employee Net Promotor Score) 40
Lisäksi osinkopolitiikka pidettiin ennallaan eli vähintään 25 % tuloksesta, joskin Kamux on historiallisesti maksanut selvästi enemmän. Taloudelliset tavoitteet ovat “pitkälle aikavälille” eli pidemmälle kuin 2026, arviomme mukaan noin 5 vuoden päähän. Yhtiön mukaan ne on mahdollista saavuttaa orgaanisesti, mutta myös pieniä yritysostoja nykymarkkinoilla voidaan nähdä. Kamuxin visio on edelleen olla Euroopan suurin käytettyjen autojen kauppias, johon vaaditaan kuitenkin laajentumista uusille markkinoille yritysostojen avulla. Tämä ei ole yhtiön mukaan lähivuosina ajankohtaista, vaan ensin keskitytään nykytoimintojen kannattavuuden parantamiseen, joka on mielestämme järkevää ja odotettua. Ylipäänsä kannattavuutta korostetaan nyt enemmän kuin kasvua (joskaan nämä toki tukevat toisiaan eivätkä poissulje), kun ainakin vuoteen 2022 asti yhtiö oli mielestämme selvemmin kasvuvetoinen.
Myytyjen autojen määrän ja liikevaihdon suhteen tavoitteet tarkoittavat noin 50 % kasvua viime vuoden lukuihin. Aiemmin liikevaihdon osalta oli 20 % vuosittainen kasvutavoite, joka odotetusti käytännössä laski. Viiden vuoden keskimääräisenä kasvuna tavoitteet tarkoittaisivat noin 8 %:n volyymin/liikevaihdon kasvua. Kannattavuuden suhteen tavoite nousi hieman aiemmasta 3,5 %:sta, kun viime vuonna jäätiin alle 2 %:iin. Kamux näkee tämän historiaansa ja kilpailijoihin nähden realistisena tasona. Tavoitteiden indikoima liikevoittotaso on siten noin 60 MEUR, kun meidän 2026-32 ennusteet ovat tällä hetkellä 35-40 MEUR. Ennusteissamme 1,5 mrd. liikevaihto ei toteudu koko kymmenen vuoden ennustejaksolla ja kannattavuus tasaantuu noin 3 % tasoon 2026 eteenpäin. Näin ollen tavoitteita kohti kulkeminen, etenkin marginaalin parantuminen myös 2026 vuoden jälkeen, tarkoittaisi nykyisiä odotuksiamme parempaa kehitystä.
Strategiassa paljon jo aiemmin kommentoituja elementtejä
Yhtiön pääviesti oli nähdäksemme, että perusprosesseja yhtiössä pitää yhdenmukaistaa ja tehostaa, jotta pystytään palvelemaan asiakkaita entistä paremmin ja siten kasvattamaan myyntiä ja tulosta. Tämä on ollut toimitusjohtaja Pajuharjun viesti jo viime kesästä alkaen, kun hän yhtiössä aloitti, eikä siten erityisen yllättävä tai uusi. Kamux mainitsi aiempaa selvemmin yrityostot yhtenä vaihtoehtona, mutta yhtiö pyrkii jatkamaan myös historiallisesti vahvaa orgaanista kasvuansa. Yhtiön tuloskäänne ja siten myös osakkeen kehitys on edelleen mielestämme pitkälti kiinni yhtiön kyvystä kääntää Ruotsin ja Saksan toiminnot selvästi voitollisiksi. Tämä toteutetaan asteittain moninaisilla tehostamistoimilla, joiden vaikutusta tai aikataulua ei pääomamarkkinapäivällä tarkemmin avattu.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kamux
Kamux on vuonna 2003 perustettu käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut autoliikeketju. Yhtiöllä on toimintaa Suomessa, jossa Kamux on oman arvionsa mukaan markkinajohtaja sekä, Ruotsissa ja Saksassa. Liiketoimintamallinsa mukaisesti Kamux tarjoaa asiakkailleen myös autokauppaan liittyviä integroituja palveluita, kuten esimerkiksi kolmansien osapuolten rahoitustuotteita. Keskeinen osa Kamuxin asiakaspalvelukonseptia on kotiinkuljetuspalvelu Suomessa ja Ruotsissa, jolloin auto toimitetaan asiakkaalle ja samalla noudetaan mahdollinen vaihtoauto. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yli 70 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut03.03.
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 002,1 | 1 053,7 | 1 123,4 |
kasvu-% | 3,45 % | 5,15 % | 6,62 % |
EBIT (oik.) | 18,0 | 22,1 | 29,9 |
EBIT-% (oik.) | 1,79 % | 2,10 % | 2,66 % |
EPS (oik.) | 0,29 | 0,40 | 0,56 |
Osinko | 0,17 | 0,19 | 0,21 |
Osinko % | 3,03 % | 3,44 % | 3,80 % |
P/E (oik.) | 19,09 | 13,81 | 9,83 |
EV/EBITDA | 9,71 | 7,86 | 6,34 |