Kamux laaja raportti: kasvutarinassa on vasta päästy alkuun
Nostamme Kamuxin tavoitehinnan 9,0 euroon (aik. 8,2 euroa) ja toistamme osta-suosituksemme. Kamux jatkaa omaan tehokkaaseen käytettyjen autojen kauppaan keskittyvän toimintamallinsa systemaattista toteuttamista ja arviomme mukaan olemme nähneet vasta pintaraapaisun siitä, mihin kasvutarina voi pitkässä juoksussa viedä. Yhtiöstä julkaistu laaja raportti on luettavissa täällä.
Kamux toimii käytettyjen autojen markkinoilla Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa
Kamux on käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut autoliikeketju. Yhtiön ensimmäinen autoliike avattiin vuonna 2003 Hämeenlinnassa. Yhtiö laajeni Ruotsiin 2012 ja Saksaan 2015. Vuoden 2019 lopussa Kamuxilla oli 71 autoliikettä (Suomi 48 kpl, Ruotsi 17 kpl ja Saksa 6 kpl) ja yhtiö myi vuonna 2019 arviomme mukaan reilu 54 tuhatta käytettyä autoa (2018: 46 596 kpl). Ennusteemme vuoden 2019 liikevaihdolle on 642 MEUR (+22 %) ja liikevoitolle 25,5 MEUR (EBIT 4,0 %). Yhtiö avasi vuoden 2019 aikana 10 uutta autoliikettä, joiden ansiosta kasvu jatkuu vahvana myös 2020.
Liiketoimintamalli painottaa nopeaa varastonkiertoa, integroituja palveluita ja alhaisia kiinteitä kuluja
Kamuxin toiminta perustuu autoliikkeiden ja verkon yhdistelmään, käytettyjen autojen ammattimaiseen hankintaan ja myyntiin, alhaisiin kiinteisiin kuluihin, nopeaan varastonkiertoon ja integroitujen palveluiden myyntiin. Kamux tarjoaa automyynnin yhteydessä kolmansien osapuolten rahoitus- ja vakuutustuotteita sekä omaa lisävastuusitoumustuotetta, Kamux Plussaa, joka kattaa tietyt korjauskustannukset. Integroitujen palveluiden myynti osana autokauppaa on tärkeä osa Kamuxin toimintamallia, sillä niiden myynnillä on selvä positiivinen vaikutus yhtiön suhteelliseen kannattavuuteen.
Visiona olla johtava käytettyjen autojen kauppaan erikoistunut autoliikeketju Euroopassa
Kamux on todistanut tehokkaan mallinsa toimivuuden Suomessa ja yhtiö on noussut nopeasti käytettyjen autojen markkinajohtajaksi (markkinaosuus ~8 %). Yhtiö pyrkii nyt viemään toimintamallinsa Ruotsiin ja Saksaan. Näiden kolmen maan yhteenlaskettu markkinakoko on noin 100 miljardia euroa (~9 miljoonaa käytettyä autoa), joista Suomi on 5 miljardia, Ruotsi 15 miljardia ja Saksa 80 miljardia euroa. Ruotsissa Kamuxin markkinaosuus on 0,5 % ja Saksassa 0,0 %. Käytettyjen autojen markkinat ovat kaikissa Kamuxin toimintamaissa erittäin hajanaiset, mikä tarjoaa tehokkaalle ketjuohjatulle toimijalle mahdollisuuden kasvattaa vielä merkittävästi markkinaosuutta kaikissa maissa.
Strategiakauden 2019-2022 taloudelliset tavoitteet ovat realistiset ja tuloskasvunäkymät ovat voimakkaat
Kamux päivitti vuonna 2019 taloudellisia tavoitteita kaudelle 2019-2022. Näihin kuuluu liikevaihdon vähintään 10 %:n vuotuinen kasvu ja vähintään 4 %:n EBIT-marginaali. Ennusteidemme mukaan liikevaihdon kasvu 2020-2022 aikana on ~14 % vuodessa ja EBIT-marginaali on 3,9-4,0 %. Liikevaihdon kasvu perustuu uusien autoliikkeiden avauksiin ja vertailukelpoisten liikkeiden myynnin kasvuun. Tätä reseptiä yhtiö on onnistunut pitkällä historialla toteuttamaan systemaattisesti pitäen kiinni tasaisesta EBIT-marginaalista ja korkeasta oman pääoman tuotosta (ROE 2019e: 25 %).
Kamuxin pitkän aikavälin kasvunäkymät eivät mielestämme heijastu täysin osakkeen arvossa
Kamuxin arvostus (P/E 2020: 14x, EV/EBIT 10x) ei mielestämme anna riittävästi painoarvoa erittäin vahvoille pitkän ajan kasvunäkymille (varsinkin, jos kansainvälistyminen onnistuu). Tässä pitää ottaa huomioon, että Saksa on vielä tappiolla ja Ruotsin tulos on matalalla tasolla. Uskomme sijoittajien kantavan nyt huolta Ruotsin ja Saksan kannattavuudesta ja ennen niiden kestävää tuloskäännettä markkinat eivät uskalla hinnoitella osaketta kovin korkeilla kertoimilla. Osakkeen tuotto-odotus koostuu lähivuosille ennustamastamme tuloskasvusta (~10-15 %/v.) ja 3-4 %:n osinkotuotosta. Tavoitehinnallamme (9,0 euroa) PEG-luku olisi lähivuosien tuloskasvuennusteisiimme nähden neutraalilla 1,0x tasolla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
