Kamux laaja raportti: Uudella strategiakaudella priorisoidaan kasvua
Kamux siirtyi tänä vuonna uuteen strategiakauteen (2021-2023), jossa priorisoidaan entistä vahvemmin kasvua. Kasvun kiihdyttäminen ja vaikea toimintaympäristö ovat nakertaneet kannattavuutta ja kaksi viimeistä tulosraporttia (Q2-Q3) olivat pettymyksiä. Lyhyellä aikavälillä haastava käytettyjen autojen hankintamarkkina, uuden ERP-järjestelmän käyttöönotto, johtoryhmän tiheä vaihtuvuus, myymäläavausten puute ja tulosvaroituriski ovat heijastuneet negatiivisesti osakekurssiin, joka on laskenut vuoden alusta 14 %. Kamuxin sijoittajasentimentti keskittyy mielestämme nyt liikaa lyhyen aikavälin riskeihin ja pitkän aikavälin tuloskasvupotentiaali jää taka-alalle. Päivitämme laskeneen osakekurssin ja houkuttelevan pitkän aikavälin kasvutarinan takia suosituksemme osta-tasolle (aik. lisää) ja toistamme 14,0 euron tavoitehintamme. Yhtöistä julkaistu laaja raportti on luettavissa täällä.
Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa toimiva käytettyjen autojen vähittäiskauppias tähtää Euroopan suurimmaksi
Kamux on puhtaasti käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut autoliikeketju. Yhtiön ensimmäinen liike avattiin Suomeen vuonna 2003. Yhtiö laajeni Ruotsiin 2012 ja Saksaan 2015. Kamuxilla on 79 autoliikettä (Suomi 50 kpl, Ruotsi 21 kpl ja Saksa 8 kpl) ja yhtiö myi yli 60 000 käytettyä autoa vuonna 2020. Kamuxin toimintamalli nojaa autoliikkeiden ja verkon yhdistelmään, käytettyjen autojen ammattimaiseen hankintaan ja myyntiin, alhaisiin kiinteisiin kuluihin, nopeaan varastonkiertoon ja integroitujen palveluiden myyntiin. Integroitujen palveluiden myynti (kolmansien osapuolten rahoitus- ja vakuutustuotteet sekä oma lisävastuusitoumus Kamux Plus) on tärkeä osa liiketoimintamallia, sillä niiden myynnillä on selvä positiivinen vaikutus kannattavuuteen. Kamux on todistanut tehokkaan mallinsa toimivuuden Suomessa, missä yhtiö on noussut käytettyjen autojen markkinajohtajaksi (markkinaosuus ~8 %). Ruotsissa ja Saksassa markkinaosuus on vielä pieni (~1 % ja ~0 %), mutta yhtiö on viime vuosina kasvanut selvästi yleistä markkinaa nopeammin parantaen markkinaosuuttaan. Kamuxin kohdemarkkina on ~100 miljardia euroa (9 miljoonaa käytettyä autoa), mistä Suomi on ~5 miljardia, Ruotsi ~15 miljardia ja Saksa ~80 miljardia. Kaikissa toimintamaissa markkinat ovat hajanaiset, mikä tarjoaa tehokkaalle ketjuohjatulle toimijalle mahdollisuuden kasvaa merkittävästi perinteisten toimijoiden kustannuksella joko orgaanisesti tai yritysostoin.
Strategiakauden 2021-2023 taloudelliset tavoitteet ovat aiempaa kasvuhakuisempia ja se näkyy kannattavuudessa
Kamux päivitti Q1:llä taloudelliset tavoitteet kaudelle 2021-2023. Yhtiö tavoittelee yli 20 %:n vuotuista liikevaihdon kasvua (aik. yli 10 %), vuosittain kasvavaa oikaistua liikevoittoa, yli 3,5 %:n oikaistua EBIT-marginaalia (aik. yli 4,0 %) ja yli 25 %:n oman pääoman tuottoa. Uusi strategiakausi painottaa vahvemmin kasvua, sillä kohdemarkkina on valtava ja isomman koon mukana tuomat skaalaedut auttavat Kamuxia parantamaan kilpailukykyään ja kannattavuuttaan erityisesti uusissa ja heikommin kannattavissa maissa (Ruotsi ja Saksa). Liikevaihdon kasvu perustuu uusiin autoliikkeisiin ja vertailukelpoisten liikkeiden myynnin kasvuun. Tätä reseptiä yhtiö on toteuttanut lähes 20 vuotta erittäin hyvällä menestyksellä pitäen kiinni tasaisesta 4-5 %:n EBIT-marginaalista ja korkeasta yli 20 %:n oman pääoman tuotosta. Kamuxin tavoite on lähes tuplata liikevaihtonsa strategiakauden aikana (Inderes ennuste +79 %). Koska kasvu painottuu Ruotsiin ja Saksaan, missä toiminnan tehokkuus ja kannattavuus on vielä Suomea matalampi, tulee tämä myyntimixin muutos painamaan konsernin suhteellista kannattavuutta. EBIT-ennusteemme 2021-2023 ovat 3,0-3,3 %, mitkä ovat alle yhtiön oman tavoitetason.
Pitkän aikavälin potentiaali painaa vaakakupissa enemmän kuin lyhyen ajan haasteet
Haastavasta markkinatilanteesta ja viimeaikaisista tulospettymyksistä huolimatta iso kuva Kamuxin sijoitustarinassa on mielestämme ennallaan. Näemme yhtiöllä olevan hyvät mahdollisuudet lähes tuplata liikevaihtonsa strategiakauden 2021-2023 aikana ja kannattavuuskehityksen osalta vaisun vuoden 2021 jälkeen ennusteemme mukainen vuotuinen EPS-kasvu 2022-2023 on yli 20 %. Kamux tekee tänä vuonna ennätysliikevaihdon ja tulos on lähellä ennätysvuotta 2020. Kun siirrymme katsomaan osakkeen arvostusta strategiakauden jälkipuoliskolle, näyttää se matalalta (2022 ja 2023 P/E 19x ja 14x, osinkotuotot 2,0 % ja 2,1 %), kun huomioidaan merkittävä pitkän aikavälin tuloskasvupotentiaali tästä eteenpäin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kamux
Kamux on vuonna 2003 perustettu käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut autoliikeketju. Yhtiöllä on toimintaa Suomessa, jossa Kamux on oman arvionsa mukaan markkinajohtaja sekä, Ruotsissa ja Saksassa. Liiketoimintamallinsa mukaisesti Kamux tarjoaa asiakkailleen myös autokauppaan liittyviä integroituja palveluita, kuten esimerkiksi kolmansien osapuolten rahoitustuotteita. Keskeinen osa Kamuxin asiakaspalvelukonseptia on kotiinkuljetuspalvelu Suomessa ja Ruotsissa, jolloin auto toimitetaan asiakkaalle ja samalla noudetaan mahdollinen vaihtoauto. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yli 70 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 724,0 | 927,1 | 1 101,0 |
kasvu-% | 9,96 % | 28,05 % | 18,75 % |
EBIT (oik.) | 30,7 | 29,3 | 33,4 |
EBIT-% (oik.) | 4,24 % | 3,16 % | 3,04 % |
EPS (oik.) | 0,57 | 0,54 | 0,64 |
Osinko | 0,24 | 0,24 | 0,25 |
Osinko % | 1,76 % | 4,49 % | 4,68 % |
P/E (oik.) | 23,80 | 9,97 | 8,39 |
EV/EBITDA | 13,46 | 6,05 | 5,20 |