Kamux Q3: Achtung Baby!
Kamuxin Q3 ylitti selvästi vertailukauden ja odotuksemme. Yhtiö on hoitanut koronakriisin erinomaisesti ja olemme entistä luottavaisempia yhtiön kykyyn selvitä erilaisista markkinatilanteista suhteellisena voittajana läpi. Kaikkien toimintamaiden tulos kasvoi vertailukaudesta, mutta kirsikkana kakun päällä oli Saksan kääntyminen voitolle. Saksan suorituksen ansiosta usko Kamuxin Euroopan laajuiseen kansainvälistymisstrategiaan vahvistuu ja tämä houkuttelee arviomme mukaan aivan uuden joukon sijoittajia pitkän tähtäimen kasvutarinaan mukaan. Nousseiden tulosennusteiden ja Saksan kääntymisestä madaltuneen riskiprofiilin johdosta nostamme tavoitehintamme 14 euroon (aik. 10 euroa) ja toistamme lisää-suosituksen.
Liikevaihto kasvoi 14 % ja kannattavuuden skaalautuvuus oli poikkeuksellisen vahvaa
Q3-liikevaihto kasvoi 14 % ja oli 207 MEUR (konsensus 197 MEUR). Myytyjen autojen määrä nousi liikevaihtoa hitaammin (+12 %) ja oli 17 285. Tämä tarkoittaa, että autojen keskihinta oli noussut, mitä ajoi Q3:lla nähty niukka tarjonta käytetyistä autoista ja Kamuxin hyvä onnistuminen hinnoittelussa. Kamux jatkoi markkinaosuuden voittamista ja yhtiö kasvoi yleistä markkinaa nopeammin jokaisessa toimintamaassaan (Suomi +5 %, Ruotsi +62 % ja Saksa +32 %). Oikaistu liikevoitto kasvoi selvästi liikevaihtoa nopeammin (+44 %) ja oli 12,4 MEUR (konsensus 8,6 MEUR). Kamuxin liikevaihto ja liikevoitto kulkevat yleensä melko hyvin käsi kädessä, mutta tällä kertaa kannattavuus skaalautui voimakkaasti ylös hyvän liikevaihdon kasvun, hyvän bruttomarginaalin ja tiukan kulukurin ansiosta. Liikevoittomarginaali (6,0 %) oli yhtiön historian paras ja suoritus oli kaikin puolin erinomainen osoitus liiketoimintamallin toimivuudesta. Yhtiö on osoittanut kykynsä toimia erilaisissa markkinatilanteissa ja investoinnit IT-järjestelmiin ovat arviomme mukaan olleet avainasemassa onnistuneisiin autojen osto- ja myyntihintojen määrittelyihin sekä kysynnän ja tarjonnan Euroopan laajuiseen yhdistämiseen.
Saksan kääntyminen voitolle vahvistaa luottamusta kansainvälistymisstrategian onnistumiseen
Kamuxilla on 78 autoliikettä (Suomi 50, Ruotsi 20 ja Saksa 8). Yhtiö on tehnyt Suomessa ja Ruotsissa voittoa jo pitkään, mutta Saksan tuloskuntoa on epäilty vuodesta 2015 asti, kun yhtiö avasi siellä ensimmäisen myymälän. Kamux kääntyi Q3:lla Saksassa voitolle, mikä nosti raskaan taakan johdon harteilta ja tiedotustilaisuudessa käytettiin mielikuvaa ”henkisen lukon” avautumisesta. Vahva Q3-suoritus lisäsi luottamustamme yhtiön kykyyn pärjätä Ruotsin lisäksi myös Saksassa ja laajentua sieltä pitkässä juoksussa muualle Eurooppaan. Tappioiden sijaan yhtiö alkaa nyt tuoda Saksasta rahaa takaisin, mikä sai meidät nostamaan 2021-2022 tulosennusteitamme 3-9 %. Saksan käänteen symbolinen arvo on kuitenkin paljon isompi kuin ennustemuutoksemme, sillä Kamuxin kansainvälistymisstrategia osoittaa nyt Ruotsin lisäksi toimivuuteensa, mikä tarkoittaa, että kasvubaana aukeaa ihan uudella tavalla. Saksan ja Ruotsin kannattavuudet ovat vielä tällä hetkellä selvästi Suomen alapuolella, mutta niiden volyymin kasvaessa kannattavuus alkaa skaalautua suuruuden ekonomian tuomien hyötyjen kautta. Yhtiöstä tulee myös kolmansien osapuolten integroitujen palveluiden tarjoajille houkuttelevampi kumppani isomman kokoluokkansa kautta, mikä auttaa Kamuxia neuvottelemaan parempia tuottoja per välitetty sopimus ja sitä kautta myös nostamaan integroitujen palveluiden penetraatioastetta, millä on selvä positiivinen vaikutus kannattavuuteen.
Lähivuosien nousseet ennusteet, riskiprofiilin madaltuminen ja houkutteleva arvostus puoltavat positiivista suositusta
Ennusteidemme mukainen 2020 P/E-luku on 23x ja EV/EBITDA 13x. Jos liiketoiminta noudattaa ennustamaamme kehitystä vuonna 2021 (liikevaihto +18 % ja EBIT-marginaali 4,2 %), on P/E-luku 18x ja EV/EBITDA 11x. Kamuxilla on vahva tase, toimivaksi todettu liiketoimintakonsepti, korkea pääoman tuotto ja hyvät orgaaniset kasvunäkymät kaikissa toimintamaissa. Yhtiö pystyy rahoittamaan kasvun omalla kassavirralla ja maksamaan osinkoa ilman, että se heikentää tasetta tai estää tarttumista kasvumahdollisuuksiin. Mielestämme Kamuxin osakkeen arvostus on edelleen maltillinen, eikä se huomioi yhtiön kilpailuetuja, Euroopan laajuisia kasvumahdollisuuksia tai madaltunutta riskiprofiilia täysimääräisesti.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kamux
Kamux on vuonna 2003 perustettu käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut autoliikeketju. Yhtiöllä on toimintaa Suomessa, jossa Kamux on oman arvionsa mukaan markkinajohtaja sekä, Ruotsissa ja Saksassa. Liiketoimintamallinsa mukaisesti Kamux tarjoaa asiakkailleen myös autokauppaan liittyviä integroituja palveluita, kuten esimerkiksi kolmansien osapuolten rahoitustuotteita. Keskeinen osa Kamuxin asiakaspalvelukonseptia on kotiinkuljetuspalvelu Suomessa ja Ruotsissa, jolloin auto toimitetaan asiakkaalle ja samalla noudetaan mahdollinen vaihtoauto. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yli 70 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.11.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 658,5 | 717,9 | 850,2 |
kasvu-% | 24,7 % | 9,0 % | 18,4 % |
EBIT (oik.) | 25,4 | 29,2 | 36,1 |
EBIT-% (oik.) | 3,9 % | 4,1 % | 4,2 % |
EPS (oik.) | 0,48 | 0,55 | 0,69 |
Osinko | 0,23 | 0,28 | 0,33 |
Osinko % | 2,9 % | 11,1 % | 13,1 % |
P/E (oik.) | 16,78 | 4,56 | 3,65 |
EV/EBITDA | 9,26 | 2,26 | 2,00 |
