Käynti Wärtsilän Triesten tehtaalla
Osallistuimme eilen analyytikkovierailuun Wärtsilän toiselle päätehtaalle Italian Triestessä. Toinen päävalmistusyksikkö on Vaasan tehdas Suomessa. Triesten tehdas keskittyy iskutilavuudeltaan suurempien 26-, 38-, 46-, 46F-, 46DF-, 50DF- ja 50SG-moottoreiden tuotantoon. Työntekijöitä on 1225 ja tehtaan pinta-ala on 155000 m2. Kaikkiaan toimintaa on jo ehditty virtaviivaistaa huomattavasti: aikaisemman kolmen rakennuksen sijasta nyt toimitaan enää yhdessä rakennuksessa ja työntekijöitä oli parhaimmillaan edellisen laivanrakennusbuumin aikaan 2000-2400. Tehtaan kapasiteetin kuitenkin sanotaan olevan ennallaan noin 1900 MW:ssa vuodessa. Toimitusaika on nyt reilut kolme kuukautta, kun pitkän aikavälin keskiarvo on ollut 7-8 kuukautta.
Kaikkiaan mielikuvaksemme kysyntätilanteesta jäi, että siinä on runsaasti toivomisen varaa. Triesten tehdas mahdollisesti kärsii suhteessa Vaasaan enemmän sekä vaisusta offshore-markkinasta että erityisesti Caterpillarin (MaK) aggressiivisesta hinnoittelusta risteilijämoottoreissa.
Samaan aikaan Triesten tehdas vie läpi perusteellista restrukturointiohjelmaa. Operational excellence -ohjelma koostuu kolmesta komponentista: 1) joustavasta valmistustavasta (yksi valmistava yksikkö ja optimoitu layout, uudet toiminnanohjausjärjestelmät), 2) uusista henkilöstön toimintatavoista (prosessien visualisointi ja uudet KPI:t, koneiden tarkempi asiakasprofilointi) sekä 3) uudet digitaaliset sovellukset kuten Contract Centre ja Virtual Service Engineer. Tehtaan johdon mukaan Triestessä on jo kyetty mm. kokoonpanoajan lyhentämiseen 20 %:lla ja tehtaan koneiden tehokkuuden parantamiseen 15 %:lla. Contract Center kykenee jo etävalvomaan ja ennalta ehkäisemään yli 600 toimitetun koneen ongelmia. Meihin teki lisäksi erityisen vaikutuksen Virtual Service Engineer -konsepti, jossa toimitetun koneen ongelmia kyetään identifioimaan ja ratkaisemaan visuaalisen, globaalin ja reaaliaikaisen (satelliitti)yhteyden avulla. Konsepti on käytössä vasta 20 koneessa globaalisti, mutta odotamme pilotointivaiheen jälkeen kovaa kasvua.
Kaikkiaan Wärtsilä vakuutti, että Triestessä käynnissä olevat ohjelmat ovat vain osa konsernin suunnitelmaa nostaa liikevoittomarginaali 14 %:iin. Prosessit ovat kuitenkin vielä kesken ja lisäksi suunnitelma siirtyä moottoreissa nykyisestä seitsemästä perusratkaisusta neljään modulaariseen tuotealustaan vuoteen 2022 mennessä tuo toteutukseen lisää päällekkäisyyksiä ja nostaa vaikeuskertoimia. Konsernitasolla meidän on edelleen vaikea nähdä Wärtsilän pystyvän nostamaan liikevoittomarginaaliaan 14 %:n tuntumaan muutoin kuin suhdannehuipussa. Säilytämme osakkeen vaativaan arvostukseen pohjautuvan vähennä-suosituksemme ja 54,0 euron tavoitehintamme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Wärtsilä
Wärtsilä on vuonna 1834 perustettu suomalainen konepaja, joka keskittyy toimittamaan laivojen moottoreita sekä niihin tarvittavaa koneistoa että laitteistoa. Lisäksi Wärtsilä valmistaa öljy, kaasu ja monipolttoainemoottoreihin perustuvia voimalaitoksia sekä näihin liittyviä palveluita. Yhtiö työllistää noin 18000 henkeä ympäri maailman ja erityisesti päämarkkinoillaan Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.04.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4 800,0 | 5 050,1 | 4 991,2 |
kasvu-% | −4,57 % | 5,21 % | −1,17 % |
EBIT (oik.) | 583,0 | 630,6 | 644,8 |
EBIT-% (oik.) | 12,15 % | 12,49 % | 12,92 % |
EPS (oik.) | 2,04 | 2,32 | 2,40 |
Osinko | 1,30 | 1,40 | 1,50 |
Osinko % | 3,05 % | 7,06 % | 7,56 % |
P/E (oik.) | 20,89 | 8,56 | 8,28 |
EV/EBITDA | 12,70 | 5,45 | 4,86 |