Kesko ja Oriola-KD perustavat yhteisen hyvinvoinnin myymäläketjun
Kesko ja Oriola-KD tiedottivat eilen lähtevänsä rakentamaan uutta koko Suomen kattavaa terveys-, kauneus- ja hyvinvointimyymälöiden ketjua. Yhtiöt ovat allekirjoittaneet sopimuksen yhteysyrityksen perustamisesta, josta kumpikin osapuoli omistaa 50 % ja yhtiöt investoivat ensivaiheessa yhteisyritykseen yhteensä noin 25 MEUR. Yhteisyrityksen perustaminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Asian käsittely saataneen päätökseen viimeistään Q3’17:lla. Ensimmäiset hyvinvoinnin myymälät avataan syksyllä 2017 ja tämän vuoden aikana tavoitteena on avata yhteensä 15 myymälää. Myymälöiden perustamisessa on tarkoitus hyödyntää Keskon olemassa olevia kauppapaikkoja (K-Citymarket, K-Supermarket ja K-market.), mutta tarkoituksena on perustaa myös täysin uusia myymälöitä. Tavoitteena on ensivaiheessa rakentaa 100 myymälän ketju ja verkkokauppa. Toimintaa suunnitellaan laajennettavan myöhemmässä vaiheessa lääkemyyntiin, mikäli Suomen apteekkilainsäädäntö muuttuu.
Arviomme mukaan yhtiö voisi saavuttaa 100:n myymälän kapasiteetin vuosien 2019-2020 aikana, joissa on tarkoitus myydä terveys-, kauneus- ja hyvinvointituotteita. Olettaen ettei ketjun myymälät vielä siinä vaiheessa saa myydä lääkkeitä, voisi yhden myymälän liikevaihto olla 0,5-1,0 MEUR:n luokkaa vuodessa. Ketjun liikevaihto voisi näin kolmen vuoden päästä olla 50-100 MEUR:n haarukassa. Jos Keskon ja Oriola-KD:n yhteinen ketju saisi tulevaisuudessa myös lääkkeet valikoimiinsa, voisi ketjun liikevaihtopotentiaali helposti moninkertaistua. Mikäli ketjun myymälät onnistuisivat pääsemään noin 5 %:n liikevoittotasoon (hyvä vähittäiskaupan marginaali), tekisi ketju yhteensä noin 2,5-5,0 MEUR:n liikevoittoa ilman lääkkeitä, mikä jakautuisi 50/50 yhteisyrityksen molempien osapuolien kesken. Vuoden 2017 liikevoittoennusteemme Keskolle on noin 350 MEUR ja Oriola-KD:lle noin 60 MEUR eli myös tässä mittakaavassa uuden ketjun vaikutus yhtiöiden tulonmuodostukseen on hyvin pientä.
Strategisessa mielessä Keskon ja Oriola-KD:n yhteenliittyminen oli järkevää, sillä yhtiöt voivat nyt paaluttaa itsensä maantieteellisesti laajalle alueelle ja valmistautua apteekkimarkkinan mahdolliseen avautumiseen joskus tulevaisuudessa. Mielestämme ketjun perustamisen logiikka nojaa puhtaasti apteekkimarkkinan avautumiseen myöhemmin tulevaisuudessa ja ilman tätä emme näe hankkeen luovan omistaja-arvoa kummankaan toimijan näkökulmasta. Apteekkimarkkinan avautuessa uudella ketjulla on hyvät edellytykset ottaa itselleen vahva markkina-asema apteekkimarkkinalla ja luoda omistaja-arvoa tämän kautta. Apteekkimarkkina ei arviomme mukaan tule kuitenkaan avautumaan vielä tämän vuosikymmenen aikana ja näin ollen sen vaikutus yhtiöiden numeroihin jää lähivuosien osalta hyvin pieneksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille