Keskolta kohtuulliset myyntiluvut maaliskuulta

Keskon myynti nousi maaliskuussa 31 %:lla 1004 MEUR:oon. Kasvu syntyi pääosin yritysostoista (Onninen, Lähikauppa ja AutoCarrera) ja orgaanisesti kasvu oli 5 %. Orgaanisesta kasvusta valtaosa selittyy toimituspäivillä, joita oli kaksi kappaletta enemmän kuin vuosi sitten. Näin ollen tästä oikaistuna orgaaninen kasvu jäi arviomme mukaan vain lievästi plussalle. On kuitenkin hyvä huomioida, että pääsiäinen ajoittui viime vuonna maaliskuulle ja näin ollen sillä on myös ollut negatiivinen vaikutus myyntiin.
Päivittäistavarakaupan orgaaninen 1,1 %:n kasvu jäi vaisuksi, mutta sitä selittää pääsiäisen ajoittuminen huhtikuulle (2016 maaliskuussa). Rakentamisessa ja talotekniikassa orgaaninen kasvu oli 10,2 %, jota voidaan pitää vahvana suorituksena toimituspäivien suuremmasta lukumäärästä huolimatta. Kasvua ajavat yhtiön omat toimet sekä markkinan piristyminen. Autokaupassa 5 %:n orgaaninen kasvu kertoo markkinan positiivisesta vedosta.
Koko Q1:n osalta Keskon myyntinumerot ovat olleet suunnilleen linjassa odotuksiemme kanssa. Päivittäistavarakaupan orgaaninen kasvu on ollut nollan tuntumassa, eli hieman odotuksiamme vaisumpaa. Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa vahva orgaaninen kasvu (Q1’17 +6 %) on jatkunut ja segmentin kasvu on keskeisessä roolissa Keskon lähivuosien tuloskasvua ajatellen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille