KONE: Painopiste palveluihin myös Kiinassa
KONEen eilisessä pääomamarkkinapäivässä keskeisimmät viestit olivat markkinoita nopeamman kasvun jatkaminen, palvelujen muuttuminen kasvun tärkeimmäksi ajuriksi myös Kiinassa sekä marginaalien parannustoimet. Kokonaiskuvamme päivän annista oli lievästi positiivinen, mutta emme nähneet tällä perusteella aihetta ennusteidemme tarkistamiseen. Suosituksemme osakkeelle on edelleen lisää 51,00 euron tavoitehinnalla.
Pääomamarkkinapäivän keskeisin anti on eritelty seuraavassa.
Markkinan kasvu jatkuu
KONE odottaa eri markkinasegmenttien globaalin kasvun olevan lähivuosina suunnilleen seuraava: 1) uuslaitemarkkina 3+ % p.a.; 2) huoltomarkkina 4-9 % p.a. ja 3) modernisaatio-markkina 7-9 % p.a. KONEen viimeisten neljän kvartaalin liikevaihtopainotuksilla yhtiön kohdemarkkinan kasvuksi em. haarukoiden keskikohdalla saadaan 5+ % p.a., mitä pidämme kohtuullisen hyvänä tasona.
KONE aikoo jatkaa markkinaa nopeampaa kasvua
Uuslaitemyynnissä KONE aikoo jatkaa markkinaa nopeampaa kasvua omilla liitettävyys- ja lisäarvopalveluillaan, joilla tuotteiden arvoa (ja hintaa) asiakkaalle kohotetaan. Huollossa KONEen keihäänkärkenä on 24/7 Connected Services -huoltosopimusten kasvava osuus. Osuuden odotetaan nousevan kuluvana vuonna 15 %:iin koko 1,5 miljoonan hissin huoltokannasta sen oltua alle 5 % vuonna 2018. Modernisaatioissa KONE näkee mahdollisuuksia markkinoita nopeampaan kasvuun panostamalla käyttöiältään nuorempaan hissikantaan, jossa asiakkailla on paljon päivitystarpeita rakennusten käyttötarkoitusten muuttuessa ja ympäristövaatimusten edelleen kasvaessa.
Kiinan markkinamix muuttuu
KONE ennustaa Kiinan markkinan rakenteen muuttuvan merkittävästi. Uuslaitemyynnin osuuden markkinasta odotetaan laskevan vuoden 2020 65 %:sta vuoden 2025 50 %:iin samalla kun huollon osuus markkinasta kasvaa 30 %:sta 40 %:iin ja modernisaatioiden 5 %:sta 10 %:iin. Kiinan kappalemääräinen uuslaitemyynti tulee lähivuosina olemaan noin 3 %:n p.a. laskussa, mutta tämä kompensoituu koko maan huoltokannan noin 8 %:n p.a. kasvulla 8,7 milj. kpl:eesta noin 12 milj. kpl:eeseen. Kiinan huoltomarkkina on pirstaleinen. KONEen Kiinan-huoltokanta oli vuoden 2021 lopussa 0,53 milj. kpl, jolla se oli selvä markkinaykkönen vain 6 %:n markkinaosuudella. Markkinaosuus Kiinan huollossa on ollut tasaisessa kasvussa huoltokannan noustua vuosina 2018-2021 15 %:n vuosivauhtia, kun markkinakasvu on ollut 11 % p.a.
KONE uskoo kasvavansa Kiinassa jatkossakin markkinoita nopeammin: 1) uuslaitemyynnissä tukena ovat vankka markkinapeitto, kahden brändin strategia sekä vahvat suhteet isoihin kiinteistökehittäjiin, joiden osuus koko rakennusmarkkinasta kasvaa; 2) huollossa KONE aikoo mm. 24/7 Connected Servicesin kautta ottaa osuutta niistä toimittamistaan hisseistä, joissa sillä ei vielä ole huoltosopimusta ja 3) modernisaatioissa KONE on jo ollut menestyksekäs muiden merkkien modernisoinnissa ja jatkossa oman Kiinaan toimitetun hissikannan ikääntyminen tuo lisäkasvumahdollisuuden. KONE uskoo, että Kiinan myyntimixin painon siirtyminen kohti huoltoa ja modernisaatioita tukee yhtiön marginaaleja maassa.
24/7 Connected Services etenee huoltosopimuskannassa
KONEen mukaan 24/7 Connected Services -huoltokonseptin tärkeimmät edut asiakkaalle ovat turvallisuuden lisääntyminen, informaation täydellinen läpinäkyvyys sekä tekoälypohjaiset lisäarvopalvelut. KONE ei halunnut eritellä palvelun kilpailuetuja suhteessa esim. Schindler Ahead tai Otis ONE -palveluihin, joissa on samoja ominaisuuksia. 24/7 Connected Services -sopimusten asiakashinnat ovat kuitenkin 20-30 % perinteisiä KONE Care -sopimuksia korkeammat ja sopimusten katteet vastaavasti 2-9 %-yksikköä perinteisiä sopimuksia paremmat. Palvelun KONEen marginaaleille tarjoama tuki on siten hyvin merkittävä.
Kannattavuuden parannustoimissa vanhaa ja uutta
KONE aikoo vastata kuluvan vuoden 150-200 MEUR:n ylimääräisiiin materiaalikuluihin ja myös pyrkiä kohti pitkän aikavälin 16 %:n EBIT-marginaalitavoitettaan seuraavilla keinoilla: 1) Uuslaitemyynnin hinnoittelussa otetaan yhä enemmän käyttöön indeksoituja sopimuksia. Huollon ja modernisaatioiden hinnoittelussa KONE on viime aikoina jo onnistunut hyvin kompensoimaan kustannusinflaatiota ja tämä tulee jatkumaan; 2) tuotekustannuksia alennetaan laajentamalla vaihtoehtoisten alihankkijoiden verkostoa sekä uudelleen-suunnittelemalla kuljetusreittejä ja 3) tuottavuutta kohennetaan kaikilla liiketoiminta-alueilla. Erityistä huomiota kiinnitetään laatukustannuksiin, hissien nopeampaan ja helpompaan asennettavuuteen sekä vikahälytysten määrän alentamiseen 24/7 Connected Servicesin laajemmalla käyttöönotolla.
KONE ei edelleenkään esittänyt aikataulua 16 %:n marginaalitavoitteelleen. Yhtiön mukaan tavoite on ”kunnianhimoinen”, mutta myyntimixin muuttuminen palvelupainotteisemmmaksi tukee sen saavuttamista. KONE kuitenkin muistutti, että yhtiön on tasapainoiltava suhteellisen ja absoluuttisen kannattavuuden välillä.
Hyvä kokonaisuus, mutta vähän lyhyen aikavälin ajureita
Kaikkiaan pääomamarkkinapäivä oli hyvä yhteenveto liiketoiminnan ajureista ja KONEen operatiivisista ja strategisista toimista. Oma tämänhetkinen liikevaihdon kasvuennusteemme (2022-2025 CAGR = 4+ %) on hieman varovaisempi kuin KONEen indikaatio markkinakasvusta tai omasta markkinaa nopeammasta kasvusta. Toisaalta makrokuva on edelleen painottunut enemmän uhkiin kuin mahdollisuuksiin. Ennusteemme vuosien 2023-2025 liikevoittomarginaaliksi (mediaani) on 12,8 %, joka sekin on selvästi alle yhtiön pitkän aikavälin tavoitteen, mutta kuitenkin hieman vuosien 2019-2021 mediaania (12,5 %) parempi. Lyhyellä aikavälillä sijoittajien katseet kohdistuvat materiaali-inflaatioon ja Kiinan rakennusmarkkinan kehitykseen. Ennen kuin näistä saadaan tarkempi kuva ovat kurssinousuajurit melko harvassa. Nykykurssilla osakkeen kokonaistuotto-odotus ylittää tuottovaatimuksen ja vuosien 2022-2023 arvostuskertoimet ovat melko hyvin linjassa lähimpiin verrokkeihin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kone
KONE on vuonna 1910 perustettu suomalainen, alansa suurimpiin lukeutuva perusteollisuuden valmistava yhtiö. KONE valmistaa hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoaa ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajaksi. Yhtiön tuotevalikoimiin kuuluvat myös liukukäytävät sekä valvonta- ja ohjausjärjestelmät. KONEella on noin satojatuhansia asiakkaita, jotka ovat kiinteistöjen omistajia, rakennusyhtiöitä, kiinteistöjen kehittäjiä tai esimerkiksi arkkitehteja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.05.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 10 514,1 | 10 955,1 | 11 619,7 |
kasvu-% | 5,79 % | 4,19 % | 6,07 % |
EBIT (oik.) | 1 309,8 | 1 169,4 | 1 484,4 |
EBIT-% (oik.) | 12,46 % | 10,67 % | 12,77 % |
EPS (oik.) | 1,98 | 1,76 | 2,23 |
Osinko | 2,10 | 1,80 | 1,90 |
Osinko % | 3,33 % | 3,49 % | 3,68 % |
P/E (oik.) | 31,82 | 29,24 | 23,14 |
EV/EBITDA | 19,70 | 17,65 | 13,80 |