Konecranesin uudet tavoitteet 2018-2020:lle – Ei painetta ennustemuutoksiin konsernitasolla
Konecranes julkisti aamulla päivitetyt taloudelliset tavoitteet 2018-2020:lle. Aikaisempaa tavoitteenasetantaa mainituille vuosille ei ole ollut, vaan nämä ovat olleet voimassa ”yli syklin” tai kokonaan ilman aikataulutavoitetta. Entiseen tapaan Konecranesin tavoitteet on jaettu kolmeen osaan:
Uusiin tavoitteisiin liittyen Konecranesin toimitusjohtaja Panu Routila kommentoi: ”Seuraavina vuosina odotamme konsernin liikevaihdon kasvavan nopeimmin Kunnossapito-liiketoiminta-alueella, joka hyötyy uusista kasvumahdollisuuksista liittyen MHPS:n suureen asennuskantaan ja Satamaratkaisut-liiketoiminta-alueella liittyen laajennetun tuotevalikoiman ristiinmarkkinointiin. Yhtiön johto odottaa Kunnossapito-liiketoiminta-alueen oikaistun EBITA-marginaalin olevan vahvalla kaksinumeroisella tasolla, kun taas Teollisuuslaitteet-liiketoiminta-alueen ja Satamaratkaisut-liiketoiminta-alueen odotetaan lähestyvän korkeaa yksinumeroista oikaistua EBITA-marginaalia vuoteen 2020 mennessä.”
Konsernitasolla uudet tavoitteet ovat vuosien 2018 ja 2019 osalta hyvin linjassa tuoreiden Vara Researchin konsensusennusteiden kanssa (vuoden 2020 konsensusennusteita ei vielä ole käytettävissä). Konsensus odottaa Konecranes-konsernin liikevaihdon kasvavan keskimäärin 4,1 %:n tahtia 2018-2019 ja oikaistun EBITA-marginaalin kohoavan 10,4 %:iin vuonna 2019. Pääomarakenteeseen liittyviä konsensuslukuja ei ole käytettävissämme, mutta nettovelkaantumisasteen pitäminen alle 80 %:ssa lienee helppoa, ellei lisää velkavetoisia yritysostoja ole luvassa. Konecranesin nettovelkaantumisaste oli 45 % Q3’17:llä.
Liiketoiminta-alueittaiset tavoitteet voivat joiltakin osin johtaa muutoksiin konsensusennusteissa. Tällä hetkellä konsensus odottaa Satamaratkaisujen liikevaihdon kasvavan 7,3 %:n vuositahtia 2018-2019 eli selvästi nopeammin kuin Kunnossapidon liikevaihdon (4,6 %). Lisäksi Konecranesin lausuma siitä, että Teollisuuslaitteiden ja Satamaratkaisujen oikaistun EBITA-marginaalin ”odotetaan lähestyvän korkeaa yksinumeroista” lukua (eli 7-9 %:a) vuoteen 2020 mennessä tuntuu konservatiiviselta konsensukseen verrattuna, jossa Teollisuuslaitteiden EBITA-marginaali on 7,3 % ja Satamaratkaisujen EBITA-marginaali 8,3 % jo vuonna 2019.
Kaikkiaan Konecranesin uudet tavoitteet ovat mielestämme realistisia. Oma odotuksemme vuosien 2018-2020 keskimääräiseksi liikevaihdon kasvuksi on 3,5 % ja vuoden 2020 oikaistuksi EBITA-marginaaliksi 10,6 %. Erot liiketoimintakohtaisissa marginaaliodotuksissa verrattuna Konecranesin tavoitteisiin johtunevat eroista synergioiden (kaikkiaan 140 MEUR) kohdistamisessa eri liiketoiminnoille. Konecranes käsittelee taloudellisia tavoitteita ja keinoja niihin pääsemiksi pääomamarkkinapäivillä Saksassa 14.-15.12.
Suosituksemme Konecranesin osakkeelle on edelleen vähennä 40,0 euron tavoitehinnalla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
