Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

KONEen huhutaan tutkivan mahdollisuuksia tarjouksentekoon TK Elevatorista

– Aapeli PursimoAnalyytikko
Kone

Tiivistelmä

  • Arvioimme, että KONE tutkii mahdollisuuksia tehdä tarjous TK Elevatorista, mutta tilanne on vielä varhaisessa vaiheessa eikä varmuutta tarjouksen etenemisestä ole.
  • Näkemyksemme mukaan KONEen ja TK Elevatorin yhdistyminen tarjoaisi merkittäviä strategisia hyötyjä, erityisesti Yhdysvaltain markkinoilla ja huoltotoiminnoissa, mutta riskit, kuten kilpailuviranomaisriski Euroopassa, ovat edelleen merkittäviä.
  • Odotamme, että KONE selvittää omia mahdollisuuksiaan tarjouksentekoon, mutta mahdolliseen tarjoukseen liittyy vielä paljon epävarmuuksia, kuten kauppahinnan määrittely ja mahdolliset kilpailevat tarjoukset.
  • Kokonaisuutena uutisella ei ole tällä hetkellä vaikutusta ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä, ja jäämme seuraamaan tilanteen kehitystä.

Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.

Bloombergin uutisen mukaan KONE olisi tutkimassa mahdollisuuksia tehdä tarjousta TK Elevatorista (aik. Thyssen Elevator), jonka listaamisesta pörssiin on myös huhuttu. Viimeksi asia oli tapetilla vuonna 2020, jolloin KONE kuitenkin vetäytyi keskusteluista ja liiketoiminta päätyi pääomasijoittajakonsortiolle. KONEen pohdinnat vaikuttavat olevan nykytietojen perusteella vielä varhaisessa vaiheessa. Nähdäksemme tilanne on myös pitkälti vastaava aiempaan, minkä myötä näemme yhdistymisen hyödyt selkeinä, mutta sen riskit ovat mielestämme jokseenkin ennallaan.

Yhtiön kerrotaan käyneen keskusteluja tarjouksenteosta

Bloombergin lähteiden perusteella KONE olisi käynyt keskusteluja neuvonantajien kanssa ja tarkastelee rahoitusmahdollisuuksia tehdä tarjous osasta tai koko TK Elevatorista. Uutisen perusteella KONE tarvitsisi tarjouksessa taakseen myös kumppaneita yhtiöiden yhteenlasketun suuren Euroopan markkinaosuuden myötä. Uutisen perusteella KONE olisi aloittanut toimenpiteet TK Elevatorin kasvaneiden listautumisspekulaatioiden myötä, mutta tässä vaiheessa harkinta on varhaista, eikä ole varmuutta aikooko KONE edetä varsinaiseen tarjoukseen.

Strategiset hyödyt ovat selkeät

Nähdäksemme KONEen ja TK Elevatorin yhdistyminen strategiset seikat ovat varsin selkeät ja ne kumpuavat isoista synergiamahdollisuuksista toimitusketjuissa ja jälkimarkkinatoiminnoissa (etenkin olemassa oleva huoltokanta), joissa skaalaeduilla on erittäin suuri merkitys. Nähdäksemme suurimman mielenkiinnon kohteena KONEella olisi TK Elevatorin Yhdysvaltain toiminnot, jotka Reutersin mukaan vastasivat edellisellä tilikaudella noin 35 % yhtiön 9,3 miljardin euron liikevaihdosta. Vastaavasti KONEella USA:n osuus liikevaihdosta on vastannut noin 20 % (liikevaihto noin 11 mrd. euroa). Tämän myötä yhtiö saisikin vahvistettua huomattavasti markkina-asemaansa sekä huoltokantaansa kyseisellä markkinalla. Lisäksi KONE saisi myös uudelleen jalansijaa esimerkiksi Etelä-Amerikassa, josta se vetäytyi kauan sitten. Yhdistymisen myötä uudesta kokonaisuudesta tulisi myös melko selvällä marginaalilla hissialan suurin toimija (OTIS liikevaihto 2024: 14,3 mrd. USD, Schindler 11,2 mrd. CHF).

Riskejä ja kysymysmerkkejä riittää kuitenkin vielä paljon

Nähdäksemme yhdistymisen etenemisen tiellä on kuitenkin isoja riskejä. Suurin näistä on mielestämme kilpailuviranomaisriski etenkin Bloombergin uutisenkin mainitsemalla Euroopan alueella. Toimiala on muutoinkin nykyrakenteella hyvin keskittynyt neljän suurimman toimijan yhdessä hallitessa suurinta osaa markkinasta. Lisäksi kaupan täysien synergioiden saavuttaminen huollossa edellyttäisi todennäköisesti yhdistyneiden yhtiöiden henkilöstön selvää supistamista, mikä nostaa riskejä huomioiden ammattiliittojen vahva asema osassa TK Elevatorin toimipisteverkkoa. Myös esimerkiksi Schindler otti viimeksi voimakkaasti kantaa yhdistymissuunnitelmiin.

Luonnollisesti keskeisessä roolissa olisi myös KONEen mahdollisesti liiketoiminnasta tarjoama hinta, mikä on tässä vaiheessa vielä hämärän peitossa ja TK Elevatorista julkisesti saatavat luvut ovat myös hyvin pintapuoliset. Arviomme TK Elevatorin nykyisen pääomasijoittajien muodostaman omistusrakenteen olevan kuitenkin pitkälti tuottohakuinen, mikä nostaa riskejä kauppahinnan kohoamisesta (esim. tarjouskilpailu) ja Bloombergin mukaan nykyomistajat myös tutkivat useita erilaisia vaihtoehtoja irtaantumiselle. Nykytiedoin mahdolliseen tarjoukseen onkin tässä vaiheessa vaikea ottaa kantaa. Mielestämme on kuitenkin varsin luonnollista, että KONE selvittää tässä tilanteessa omia mahdollisuuksiaan tarjouksentekoon. Tästä on mielestämme kuitenkin vielä pitkä matka varsinaisiin neuvotteluihin ja tarjoukseen ja näiden todennäköisyyttä on vaikea arvioida. Lisäksi on hyvä pitää mielessä mahdolliset kilpailevat tarjoukset. Kokonaisuutena uutisella ei olekaan tässä kohtaa vaikutusta ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä ja jäämme seuraamaan tilanteen kehitystä. 

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

KONE on vuonna 1910 perustettu suomalainen, alansa suurimpiin lukeutuva perusteollisuuden valmistava yhtiö. KONE valmistaa hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoaa ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajaksi. Yhtiön tuotevalikoimiin kuuluvat myös liukukäytävät sekä valvonta- ja ohjausjärjestelmät. KONEella on noin satojatuhansia asiakkaita, jotka ovat kiinteistöjen omistajia, rakennusyhtiöitä, kiinteistöjen kehittäjiä tai esimerkiksi arkkitehteja.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut21.07.

202425e26e
Liikevaihto11 098,311 307,811 893,6
kasvu-%1,3 %1,9 %5,2 %
EBIT (oik.)1 303,01 373,91 528,1
EBIT-% (oik.)11,7 %12,1 %12,8 %
EPS (oik.)1,942,092,29
Osinko1,801,902,10
Osinko %3,8 %3,2 %3,5 %
P/E (oik.)24,228,726,2
EV/EBITDA15,217,916,2

Foorumin keskustelut

Koneella oli eilen analyytikkopuhelu, tässä @Aapeli_Pursimo:n kommentit siitä:Tutut teemat esillä KONEen analyytikkopuhelussa - Inderes
20.11.2025 klo 8.30
- NukkeNukuttaja
3
Ilkka Sinervä on kirjoitellut Koneen kilpailijoista. Globaalin hissikolmikon – Koneen, amerikkalaisen Otisin ja sveitsiläisen Schindlerin – ...
31.10.2025 klo 21.05
- Sijoittaja-alokas
7
Aapeli on tehnyt uuden yhtiöraportin KONEen Q3-tuloksen jäljiltä. KONEen Q3-tulos oli varsin hyvin linjassa sekä meidän että konsensuksen odotusten...
27.10.2025 klo 6.39
- Sijoittaja-alokas
5
Aapeli on kirjoitellut pikakommenttinsa KONEen aamun tuloksesta. KONE julkaisi aamulla Q3-raporttinsa. Q3-tulos oli varsin hyvin linjassa sek...
23.10.2025 klo 7.24
- Sijoittaja-alokas
4
Q3 julkaistu: Vahvaa kasvua saaduissa tilauksissa, kannattavuuden paraneminen jatkui Heinä-syyskuu 2025 Saadut tilaukset kasvoivat 3,0 % 2 139...
23.10.2025 klo 5.42
- Ilkka
11
Tässä on Aapelin etkoilukommentit, kun KONE julkistaa Q3-raporttinsa torstaina. Odotamme yhtiön liikevaihdon kasvaneen hienoisesti valuutoista...
20.10.2025 klo 5.29
- Sijoittaja-alokas
5
IPO-polkua edistetään, EDIT: voi olla myös neuvottelutaktiikkaa, koska myynti kokonaan tai palasina on yhä edelleen mahdollista. En muista kuinka...
2.10.2025 klo 20.13
- Opa
4
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.