Kooste kysymyksistä ja Nixun toimitusjohtajan vastauksista sijoitusfoorumilta
Nixun toimitusjohtaja Petri Kairinen on vastaillut alkusyksystä sijoittajien esittämiin kysymyksiin Inderesin sijoitusfoorumilla. Olemme koostaneet alle poimintoja tähän mennessä esitetyistä kysymyksistä ja vastauksista. Kairiselle voi esittää kysymyksiä jatkossakin, sillä hän on luvannut jatkaa läsnäoloaan foorumilla ainakin tämän vuoden loppuun asti.
Mikä on teillä kasvutavoite? Onko markkinassa kokoluokkaa, jossa on helpompi olla kannattava(mpi)?
Kasvu itsessään on itseisarvo nyt konsolidoituvassa markkinassa. Näemme, että haluamme olla keskipitkällä aikavälillä Pohjois-Euroopan ykkösvaihtoehto kyberturvakumppanina. Ihan pieni yritys ei tuota paikkaa pysty lunastamaan, mutta samaan aikaan ei ole mitään toista yritystä, joka olisi tuon paikan jo ottanut. Per markkina noin 100 työntekijää tuntuu olevan hyvä skaalaluokka, jossa monien toimintoiden toteuttaminen on skaalautuvampaa.
Onko Nixun tavoitteena (ensin kasvaa isoksi ja) sitten tulla ostetuksi?
Nixun hallitus on linjannut kasvustrategian perustuvan Nixu Forever -ajatteluun. Rakennamme Nixua siis pitkäjänteisesti ja omistajat voivat pörssin kautta tulla ja mennä halutessaan. Nixulla ei ole siis mitään suunniteltua exit-strategiaa tai omistajaa joka tällaista edellyttäisi. Jos Nixulle suunnattaisiin ostotarjous, on hallitus tietysti velvoitettu käsittelemään tällaisen tarjouksen osakkeenomistajien etu huomioiden.
Mitkä ovat tärkeimmät edellytykset sille, että Nixun Suomessa toteuttama menestysresepti saadaan toteutettua myös Ruotsissa? Onko Ruotsin markkinassa paljon eroavaisuuksia Suomeen?
Ruotsin markkina on paljon hajanaisempi kuin Suomen. Lisäksi siellä perinne henkilöstövuokraukseen on paljon Suomea suurempi, johtaen mm. matalampaan tuntihintatasoon. Edellytyksenä Ruotsin hyvälle kannattavuudelle ja kasvulle on riittävän kokoluokan kasaaminen (mm. resurssoinnin tasapainotuksen vuoksi), hyvän bränditunnettuuden rakentaminen Nixulle (vrt. ostetut yhtiöt) sekä palvelukokonaisuuksien myyminen asiakkaille (vrt. henkilövuokraus). Kaikissa näissä asioissa olemme mielestäni edenneet viime vuonna hyvin.
Minkä kokoiset yritykset/julkisyhteisöt ovat CDC-palvelun kohderyhmää?
CDC tähtää palveluna isoihin organisaatioihin ja silloin puhumme tyypillisesti useiden tuhansien työntekijöiden organisaatioista. Yritysostojen kautta olemme kuitenkin saaneet valikoimaamme eri tavalla toteutettuja muita MDR (Managed Detection & Response) -teknologioita, jotka jatkossa tulevat istumaan CDC-sateenvarjomme alle. Nämä ratkaisut mahdollistavat edullisemmankin valvontaratkaisun ja tällöin pystymme halutessamme olemaan kilpailukykyinen pienemmillekin organisaatioille. On kuitenkin hyvä huomata, että Nixun strateginen asiakaskohderyhmä ovat kuitenkin ne isot organisaatiot.
Mitä yrityksiä pidät varteenotettavimpina kilpailijoina Pohjoismaissa/ Pohjois-Euroopassa.
Kysymys kilpailijoista on haastava, koska kyberturvallisuuskin jakautuu useisiin eri alueisiin ja osaamisiin, joissa on erilaisia kilpailijoita, jotka vieläpä vaihtelevat markkinoittain. Yleisesti ottaen voisi todeta, että kilpailijakenttä jakautuu 1) generalisteihin, kuten IT-integraattorit, operaattorit ja yleiskonsultit (tilintarkastajat jne.) sekä 2) kyberturvaan erikoistuneisiin yhtiöihin, joissa yleensä i) tuotefirmoja (joilla saattaa olla omaa konsultointia), ii) globaaleja palveluyhtiöitä sekä iii) paikallisiin “boutique”-toimijoihin, joilla usein kovaa osaamista jostain pienestä nichestä. Näiden lisäksi toki vaihtoehtona “teen itse, freelancereita käyttäen” tai valitettavan tyypillisesti vielä “ei edes ymmärretä tehdä”.
Euroopan tasolla tilanne on siis vielä hyvin hajanainen ja eri markkinoissa eri “pahimmat kilpailijat”. Sikäli tilanne on herkullinen, että paikka eurooppalaisena ykkösenä on selkeästi vielä auki ja markkina hyvin epäselkeä myös asiakkaan silmin. Yksi eurooppalainen yhtiö, josta löytyy hyvin dataa ja joka on samantyyppisellä strategialla liikkeellä kuin me, on brittiläinen NCC Group.
Onko joku ohjelma, jonka voisitte koodata itse tai ostaa pois ja tarjota asiakkaille SaaS-mallin mukaan? Miten paljon resursseja ja aikaa laitatte omien ohjelmien hankintaan?
Tämä on erittäin oleellinen strateginen kysymys, joka on hyvä Nixua arvioidessa ymmärtää: Nixu on linjannut, että emme pyri olemaan tuotekehitystalo. Emme siis investoi omien tuotteiden tuotekehitykseen ja niiden tuotehallintaan, vaan valitsemme markkinoilta parhaat tuotteet (jolloin meille jää optio vaihtaa halutessamme). Tämä linja on valittu siksi, että markkinoilla on ja syntyy koko ajan erittäin isolla rahalla kehitettyjä tuotteita. Tässä tuotekisassa mukana pysyminen vaatisi isoja muskeleita ja erilaisia osaamisia kuin meillä nyt on. Riskittömämpi vaihtoehto on rakentaa esim. SaaS-palvelut muiden ylläpitämien teknologioiden ympärille ja tuoda lisäarvoa nimenomaan palvelukerroksessa. Omaan käyttöömme toki kehitämme avustavia työkaluja yms., mutta emme tietoisesti tuotteista ja myy niitä asiakkaille.
Sijoittajayhteisön jäsenen kommentti Nixun ohjeistuksen laskuun liittyen: Tulosvaroitus sinällään ei muuta pitkänajan näkymiä, mutta osoittaa että yritysostoissa on aina omat riskinsä. Toisaalta ilman riskinottoa ei voi yltää niihin tavoitteisiin mihin Nixu haluaa. Hyvänä puolena voidaan kai nähdä, että tulevia yritysostoja tehdessä suhtaudutaan entistäkin kriittisemmin ostettavan yrityksen johdon tulevaisuuden näkymiin.
Erittäin hyvä kommentti ja tämä itseasiassa kuvastaa erinomaisesti ajatteluamme. Emme pysty saavuttamaan tavoitteitamme, tai emme olisi edes päässet siihen missä nyt olemme, ilman yritysostoja. Meille on selvää, että jotkut ostokset tulevat menemään ali odotustemme ja toisaalta jotkut varmasti tulevat myös ylittämään odotuksemme. Tarkastelemme siis kauppoja kokonaisuutena, mikä mielestämme on edelleen kokonaisuudessaan positiivinen.
Ezentan osalta on myös hyvä huomata, että vaikka lähtökohtaisesti emme ole olleet hirveän innokkaita earn-outtien käyttäjiä, niin tässä tapauksessa sellainen täytyi rakentaa nimenomaan arvostusodotusten kattamiseksi. Kauppahinnasta 1,5 M€ on sidottu vuoden 2019 tulokseen ja tämän mahdollisesti jäädessä toteutumatta, alenee samalla myös yhtiöstä ostettu hinta.
Samaan hengenvetoon todettakoon, että Ezenta kokonaisuutena, tiimin osaamisen ja kulttuurin samanlaisuuden perusteella on edelleen erittäin hyvä match meille ja uskon pitkän tähtäimen potentiaaliin. Olemme myös jo onnistuneet ristiinmyynneissä eli Ezentan asiakkaille on toimitettu muun Nixun laajemman portfolion palveluita.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille