Kotipizza Group alkaa rakentaa valtakunnallista premium-luokan hampurilaisketjua
Kotipizza Group tiedotti eilen, että yhtiö on ostanut 51 % Day After Day Oy:n osakekannasta. Day After Day Oy vastaa Helsingin Sörnäisissä toimivasta Social Food Street Burgerjoint -ravintolasta ja Social Food -nimellä toimivasta ruokarekasta. Vähemmistöosakkaina ja Social Food Street Burgerjointin ravintoloitsijoina jatkavat Mika Tuomonen ja Herkko Volanen. Tiedotteessa ei mainittu kauppahintaa, mutta uskomme sen olevan joitain kymmeniä tuhansia tai korkeintaan satoja tuhansia euroa. Kotipizzan konsernilukuihin peilattuna (liikevaihto 2017e: 84 MEUR ja liikevoitto 2017e: 7,0 MEUR) kaupalla on hyvin pieni merkitys.
Social Food-ruokarekka on toiminut eri tapahtumissa vuodesta 2013 ja Sörnäisten Social Food Street Burgerjoint-ravintola tammikuusta 2017 lähtien. Arvioimme Day After Day Oy:n vuoden 2017 liikevaihdon olevan jotakuinkin samaa luokkaa tai korkeampi kuin keskimääräisen Kotipizza-ravintolan eli noin 30-50 tuhatta euroa kuukaudessa. Yhtiöllä on jo sopimus uuden ravintolan avaamisesta Helsingin Kalasatamassa vuonna 2018 avattavassa Redi-kauppakeskuksessa.
Yrityskaupassa ei ole kyse niinkään yhden Helsingin Sörnäisissä sijaitsevan ravintolan ja yhden ruokarekan ostamisesta, vaan valmiin ravintolakonseptin ja Kotipizzan arvoihin sopivien yrittäjien kiinnittämisestä Kotipizza Groupiin. Kotipizzan johto on keskusteluissamme usein viitannut heidän pyrkivän olemaan kuin levy-yhtiö, joka etsii uusia potentiaalisesti menestyviä artisteja (ravintoloita tai ravintolakonsepteja), joille he voivat tarjota mahdollisuuksia ja voimaa kasvaa. Kotipizzan tavoitteena onkin nyt alkaa rakentaa Social Burgerista Suomen ensimmäistä valtakunnallista premium-luokan hampurilaisketjua. Kotipizza Groupilla on nyt tallissaan pizza-ravintoloita (259 Kotipizza-ravintolaa), tacoja ja burritoja (12 Chalupa-ravintolaa) ja hampurilaisia (1 Social Burger-ravintola).
Johto ei eilen kommentoinut Social Burger -ketjun laajentamisen aikataulua, mutta odotamme sen alkavan laajentua vuoden 2018 aikana Suomen suurimpiin kaupunkeihin ja sen jälkeen yliopistokaupunkeihin. Arviomme mukaan 10-20 ravintolaa vuoden 2019 loppuun mennessä voisi olla realistinen tavoite ketjulle. Ravintolat tulevat olemaan aluksi yhtiön omassa omistuksessa. Jos ja kun konsepti näyttää toimivan hyvin myös laajemmalla alueella, tulevat ravintolat jatkossa toimimaan Kotipizzan ja Chalupan tavoin franchising-periaatteella.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
