Kotipizza Group CMD-päivitys - houkuttelevassa kasvutarinassa kannattaa pysyä kyydissä
Kotipizza Group järjesti eilen pääomamarkkinapäivän (CMD) Helsingissä ja koko esityksen videotallenne on katsottavissa tästä linkistä. Kotipizza-ketjun ja uusien konseptien kasvunäkymät ovat mielestämme erittäin hyvät ja näemme yhtiön kasvutarinassa olevan vielä monta kääntämätöntä sivua. Nostimme CMD:n jälkeen lähivuosien ennusteitamme ja luottamuksemme kannattavan kasvun jatkumiseen on entistä vahvempi. Toistamme lisää-suosituksemme ja tarkistamme tavoitehintamme 16,5 euroon (aik. 15,5).
- Kotipizza Group tunnetaan pääosin Kotipizza-ravintolaketjusta, johon kuului helmikuun 2018 lopussa yhteensä 266 ravintolaa ympäri Suomen. Yhtiö on viimeisen vuoden aikana tehnyt merkittäviä panostuksia tulevaisuuden kasvuun sekä yritysostojen kautta (Pizzataxi ja Socia Burgerjoint) että uusia konsepteja lanseeraamalla (No Pizza, Kotipizza Go ja Tasty Market-lounasravintola). Viimeisimpien yritysostojen ja uusien konseptien lanseerausten jälkeen markkinoilla on ollut hieman epäselvää, mikä näiden rooli ja kasvupotentiaali Kotipizza Groupin isossa kuvassa on. Yhtiö pyrki CMD:llä avaamaan tätä yhdessä uuden strategian ja taloudellisten tavoitteiden kanssa.
- Kotipizza Group julkisti helmikuussa päivitetyn strategian ja taloudelliset tavoitteet vuosille 2018-2020. Konsernin strategia on jatkossa toimia ”Brändien kotina”, mikä tarkoittaa, että se kehittää ja operoi erilaisia ravintolakonsepteja ja -markkinoita fast casual -ilmiön, franchising-toiminnan ja laadukkaan asiakaskokemuksen pohjalta. Kaiken tämän keskiössä on Kotipizza Groupin vahva osaaminen markkinointi- ja franchising-toiminnassa sekä konsernin oma osto- ja logistiikkayhtiö Helsinki Foodstock. Kotipizza Group on selvästi siirtymässä uuteen vaiheeseen, missä Kotipizza-ravintoloiden ohelle on alettu kehittää uusia kasvavia konsepteja, sillä Suomen suurimpana pizzaketjuna ja 35 kuukautta perättäin vahvaa kasvua raportoineella Kotipizza-ketjulla alkaa ennemmin tai myöhemmin tulla kasvun rajat Suomessa vastaan.
- Kotipizza-, Chalupa- ja Social Burger -ketjuille määriteltiin tavoitteeksi tehdä vuoteen 2020 mennessä yhteensä 181 MEUR ketjumyyntiä, mikä tarkoittaa noin 20 %:n vuotuista kasvua koko strategiakauden 2018-2020 ajan. Vuoden 2020 loppuun mennessä ketjumyynnistä 160 MEUR pitäisi tulla Kotipizzalta, 8 MEUR Chalupalta ja 13 MEUR Social Burgerilta. Kotipizza-ketjun myynti viimeisten 12 kk:n aikana on ollut noin 108 MEUR, Chalupan noin 2 MEUR ja Social Burgerin noin 1 MEUR. Tavoitteen saavuttaminen vaatii yhtiön mukaan Kotipizza-ravintoloiden määrän kasvattamista 260:sta 300:aan, Chalupojen 12:sta 40.een ja Social Burgereiden yhdestä 20:een. Tavoite on erittäin kunnianhimoinen, emmekä ainakaan vielä usko yhtiön yltävän näin suureen kasvuharppaukseen. Emme kuitenkaan ole valmiita tuomitsemaan tavoitteita täysin mahdottomiksi, sillä yhtiö on helmikuun ketjumyyntilukujen perustella jatkanut erittäin vahvaa kasvua, johto on hyvässä vauhdissa rekrytoimassa uusia franchise-yrittäjiä sekä solmimassa vuokrasopimuksia uusille ravintoloille ja Kotipizzan kyky kasvattaa myyntiä on viime vuosina onnistunut lyömään meidät ällikällä jo monta kertaa. CMD:n jälkeisistä ennusteiden nostoista huolimatta odotamme yhteenlasketun ketjumyynnin jäävän vuoden 2020 osalta noin 170 MEUR:oon ja käyttökatteen paranevan 12,5 MEUR:oon (2017e: 8,1 MEUR).
- Lähivuosien panostukset uusiin ravintolakonsepteihin hidastavat viime vuosina nähtyä erittäin vahvaa tuloskasvua ja olemme ottaneet sen ennusteissamme huomioon. Ennen uusien konseptien siirtymistä franchise-malliin yhtiön pitää itse operoida ravintoloita, mikä ei ole läheskään yhtä kannattavaa kuin puhdas franchising-malli. Tulos pysyy ennusteissamme kasvu-uralla, mutta konsernin historiallisesti erittäin vahva tulosvipu ja suhteellinen kannattavuus kärsivät lähivuosina. Pitkällä aikavälillä uudet konseptit tarjoavat kuitenkin uusia mahdollisuuksia Kotipizza Groupille, minkä vuoksi osake on mielestämme muuttunut sijoittajanäkökulmasta aiempaa mielenkiintoisemmaksi.
- Päivitetyillä ennusteillamme Kotipizzan P/E-luvut vuosille 2018 ja 2019 ovat 18x ja 15x. Vastaavat EV/EBITDA-kertoimet ovat 12x ja 10x. Osingonjakosuhteen pysyessä taloudellisten tavoitteiden mukaisella 60-80 %:n tasolla, yhtiön osinkotuotto vaihtelee 4,0 %:n ja 4,5 %:n välillä. Emme näe osakkeen arvostuskertoimissa enää suurta nousuvaraa ja ne ovat nousseet jo melko lähelle kansainvälisen verrokkiryhmän tasoa. Pysymme kuitenkin suosituksessamme positiivisella puolella, sillä pidämme yhtiön matalariskisen franchising-toimintamallin, vahvan markkina-aseman, taseen ja kassavirran yhdistelmästä tälläkin arvostuksella ja uudet lupaavat konseptit ovat onnistuessaan merkittävä lisäoptio osakkeenomistajille.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille