Kotipizza Group Q4 keskiviikkona - odotuksissa selvästi vertailukautta parempi tulos
Kotipizza Group julkaisee Q4-raporttinsa keskiviikkona klo 9:00. Odotamme yhtiöltä selvästi vertailukaudesta kasvanutta liikevaihtoa, tulosta ja osinkoa. Odotustemme täyttämiseksi yhtiön tulisi ohjeistaa 1.2.2018 alkaneelle tilikaudelle ketjumyynnin selvää kasvua edellisvuodesta sekä paranevaa tulosta.
Odotamme Q4-liikevaihdon kasvaneen 21 % vertailukaudesta 22,3 MEUR:oon. Liikevaihdon hyvän kehityksen taustalla on Kotipizza-ravintoloiden ketjumyynti, joka on julkaistujen kuukausimyyntien perustella kasvanut Q4:llä 28,0 MEUR:oon eli 21 % vertailukaudesta. Kotipizza-ravintoloiden hyvä myynnin kasvu on samalla kasvattanut konsernin oman tukkuyhtiön Helsinki Foodstockin liikevaihtoa, jonka odotamme kasvaneen 17,1 MEUR:oon (+21 %). Foodstockin liikevaihtoon vaikuttavat positiivisesti myös konsernin ulkopuoliset vahvasti kasvavat asiakkaat. Chalupalla tai muilla uusilla konsepteilla ei ole vielä konsernin mittakaavassa merkittävää vaikutusta liikevaihtoon.
Konsernin raportoidun liikevoiton odotamme kasvaneen 1,7 MEUR:oon (Q4’16: 1,1 MEUR). Iso osa tuloskasvusta tulee arviomme mukaan Kotipizza-segmentistä, jonka liikevoiton odotamme kasvaneen 1,8 MEUR:oon vertailukauden 1,4 MEUR:sta. Kotipizza-ravintoloiden ketjumyynnin kasvu tekee hyvää segmentin tulokselle, joka muodostuu pääosin franchise-yrittäjien myynnin perusteella kerätyistä maksuista. Ketjumyynnin kasvu ei kasvata lähes lainkaan segmentin omia kuluja, joten myynnin mukana kasvavat franchise-maksut valuvat hyvällä hyötysuhteella tuloslaskelman läpi vaikuttaen positiivisesti kannattavuuteen. Foodstock-liiketoiminnan liikevoiton odotamme paranevan kasvaneen volyymin mukana 0,5 MEUR:oon vertailukauden 0,3 MEUR:sta ja konsernikulujen odotamme kasvaneen noin 0,5 MEUR:oon vertailukauden 0,4 MEUR:sta. Yhtiö on viimeisen vuoden aikana rekrytoinut paljon uusia avainhenkilöitä ja panostanut vahvasti uusiin konsepteihin (mm. Kotipizza Go, No Pizza, Social Burger ja Tasty Market), mikä tulee heikentämään yhtiön liiketoimintamalliin kuuluvaa vahvaa tulosvipua. Myös se, miten viime kvartaaleina tehtyjä kasvupanostuksia allokoidaan eri segmenttien välillä ja/tai aktivoidaan taseeseen, voivat tällä kertaa vaikuttaa merkittävästi raportoituihin lukuihin.
Odotamme osingon nousevan 0,60 euroon vertailukauden 0,50 eurosta, mikä tarkoittaa noin 80 %:n osingonjakosuhdetta ja 4 %:n osinkotuottoa. Ennusteemme 1.2.2018 alkaneelle uuden tilikauden liikevaihdolle on 97 MEUR (2017e: 84,5 MEUR) ja liikevoitolle 7,6 MEUR (2017: 6,8 MEUR). Liikevaihdon kasvua ajavat vahva ketjumyynnin kasvu Kotipizza-ravintoloissa sekä uusien konseptien kasvupanostukset (No Pizza, Social Burger ja Chalupa). Samat tekijät ajavat tuloskasvua, vaikka uusiin konsepteihin kuuluvien kasvupanostusten takia tulosvipu ei tule tänä vuonna olemaan yhtä hyvä kuin mitä yhtiöltä on viime vuosina totuttu näkemään. Odotustemme täyttämiseksi yhtiön tulisi ohjeistaa yhteenlasketun ketjumyynnin selvää kasvua edellisvuodesta sekä paranevaa tulosta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille