Kotipizza-ketjun myynti kasvoi 20 % helmikuussa
Kotipizza Group tiedotti eilen, että Kotipizza-ravintoloiden yhteenlaskettu ketjumyynti kasvoi helmikuussa 19,6 % edellisvuodesta. Odotimme ketjumyynnin kasvavan 11 % vertailukaudesta, joten luvut ylittivät ennusteemme. Ketjumyynti on nyt kasvanut 35 kuukautta perättäin. Kotipizza-ketjun vertailukelpoinen myynti (same-store sales) nousi 15,1 %. Vertailukelpoinen myynti perustuu 240 ravintolan myyntilukuihin, kun Kotipizza-ravintoloiden määrä katsauskauden lopussa oli 266 (vertailukausi 261). Helmikuun yhteenlaskettu myynti kaikissa Kotipizza-ketjuun kuuluvissa ravintoloissa oli 8,7 MEUR, kun edeltävänä vuonna samaan aikaan myynti oli 7,3 MEUR. Kotipizza Groupin uusi tilikausi alkoi 1.2.2018 ja ketjumyynti sai tälle vahvan alun. Yhtiö julkistaa koko tilikauden 2017 luvut kahden viikon päästä 21.3.2018.
Ketjumyynnin kasvu vaikuttaa vahvalla vivulla Kotipizza Groupin tulokseen, sillä konserni kerää franchising-yrittäjiltä franchising-maksuja ravintoloiden myyntiin perustuen eikä ketjumyynnin kasvu aiheuta juuri lainkaan lisäkustannuksia konsernille. Ketjumyynnin kasvun perusteella kasvavat franchising-maksut valuvat hyvällä hyötysuhteella konsernin tulokseen, mikä on positiivista Kotipizza Groupin osakkeelle. Kotipizza-ravintoloiden jauhaessa tällä hetkellä konsernille hyvää ja kasvavaa kassavirtaa, pystyy yhtiö panostamaan myös uusiin kasvuaihioihin ja -konsepteihin, joita yhtiö on viime kuukausina julkaissut tiuhaan tahtiin. Näitä ovat mm. No Pizza, Social Burger, Chalupa, Kotipizza Go ja Tasty Market.
Kotipizza Group julkisti helmikuun myyntilukujen yhteydessä ensimmäistä kertaa kuukausikohtaiset myyntiluvut myös kahdelle muulle ravintolaketjulleen (Chalupa ja Social Burger). Yhtiö aikoo jatkaa näiden julkistamista kuukausittain Kotipizza-ketjun myyntilukujen yhteydessä. Tämä palvelee mielestämme sijoittajien tiedontarpeita hyvin, sillä markkinat pystyvät nyt tarkemmin seuraamaan yhtiön kasvuaihioiden kehitystä kuukausitasolla. Chalupa-ketjun kuukausimyynti oli kasvanut 59 % edellisvuodesta 152 tuhanteen euroon ja ravintoloiden määrä oli kasvanut seitsemästä kolmeentoista. Social Burger -ravintoloita on vasta yksi (samoin kuin vertailukaudella), mutta senkin myynti oli kasvanut vakuuttavat 23 % vertailukaudesta 62 tuhanteen euroon. Konsernin mittakaavassa näiden uusien konseptien merkitys on vielä lähivuosien kannalta pieni, mutta ne antavat Kotipizza Groupille tärkeitä kasvuaihioita sen varalle, että Kotipizza-ketju saavuttaa jossakin vaiheessa kasvun rajat.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille