Kotipizza-ketjun myynti kasvoi 21 % kesäkuussa
Kotipizza Group tiedotti perjantaina, että Kotipizza-ravintoloiden yhteenlaskettu ketjumyynti kasvoi kesäkuussa 21 % edellisvuodesta. Odotimme ketjumyynnin kasvavan 11 % vertailukaudesta, joten luvut ylittivät ennusteemme. Mikäli kasvuvauhti pysyy tällä tasolla, voi Q2:n ennusteissamme olla nousupainetta. Ketjumyynti on nyt kasvanut 39 kuukautta perättäin. Kotipizza-ketjun vertailukelpoinen myynti (same-store sales) nousi 14,7 %. Vertailukelpoinen myynti perustuu 250 ravintolan myyntilukuihin, kun ravintoloiden määrä katsauskauden lopussa oli 275 (vertailukausi 266). Kesäkuun yhteenlaskettu myynti kaikissa Kotipizza-ketjuun kuuluvissa ravintoloissa oli 10,3 MEUR, kun vertailukauden luku oli 8,5 MEUR. Kotipizza Groupin tilikausi alkoi 1.2.2018 ja kumulatiivisesti ketjumyynti on kasvanut tilikauden alusta 16,8 % edellisvuodesta 47,6 MEUR:oon.
Ketjumyynnin kasvu vaikuttaa hyvällä vivulla Kotipizza Groupin tulokseen, sillä konserni kerää franchising-yrittäjiltä franchising-maksuja ravintoloiden myyntiin perustuen, eikä ketjumyynnin kasvu aiheuta juurikaan lisäkustannuksia konsernille. Ketjumyynnin kasvun perusteella kasvavat franchising-maksut valuvat hyvällä hyötysuhteella konsernin tulokseen, mikä on positiivista Kotipizza Groupin osakkeelle. Kotipizza-ravintoloiden jauhaessa tällä hetkellä konsernille hyvää ja kasvavaa kassavirtaa, pystyy yhtiö panostamaan myös uusiin kasvuaihioihin ja -konsepteihin, joita se on viime aikoina julkaissut tiuhaan tahtiin. Näitä ovat mm. No Pizza, Social Burger, Chalupa, Kotipizza Go ja Tasty Market -lounasravintolakonsepti.
Chalupa-ketjun kuukausimyynti oli kesäkuussa kasvanut 24,7 % vertailukaudesta 195 tuhanteen euroon ja ravintoloiden määrä oli ennallaan kolmessatoista. Toinen Social Burgerjoint-ravintola avattiin vasta kesäkuun loppupuolella, mutta konseptin myynti oli kasvanut vakuuttavat 119,8 % vertailukaudesta 165 tuhanteen euroon. Kesäkuun lopulla avatun No Pizza -ketjun yhden ravintolan 12 aukiolopäivän myynti oli 33 tuhatta euroa. Konsernin mittakaavassa näiden uusien konseptien merkitys on vielä tässä vaiheessa pieni, mutta ne antavat Kotipizza Groupille tärkeitä kasvuaihioita tulevaisuuden varalle, jos/kun Kotipizza-ketju saavuttaa jossain vaiheessa kasvun rajat.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille