Marimekko: Juhlavuonna nähdään myös kovat tulosbileet
Marimekon Q1 ylitti selvästi vertailukauden ja markkinaodotukset. Yhtiö nosti viime viikolla vuoden 2021 tulosohjeistustaan, mikä yhdessä vahvan Q1-raportin kanssa sai meidät nostamaan vuoden 2021 liikevoittoennustettamme 14 %. Marimekko-brändillä on nyt vahva vetovoima kuluttajien keskuudessa ja yhtiön kilpailukyky on saatu nostettua erinomaiselle tasolle. Alkuvuosi oli erittäin lupaava ja odotamme yhtiön tekevän 70-vuotisjuhlansa kunniaksi yhtiön historian vahvimman tuloksen. Nostamme positiivisia ennustemuutoksia heijastellen tavoitehintamme 62,0 euroon (aik. 55,0 euroa). Näemme osakkeessa vielä näilläkin tasoilla hyvän tuotto-odotuksen, minkä takia pysymme suosituksessamme lisää-puolella.
Liikevaihto ja tulos kasvoivat selvästi vertailukaudesta ja ylittivät markkinaodotukset
Marimekon Q1-liikevaihto kasvoi 17 % ja oli 29,1 MEUR (konsensus 27,6 MEUR). Suomessa liikevaihto nousi 7 % ja kansainvälinen myynti kasvoi 29 %. Liikevaihtoa kasvattivat tukkumyynnin hyvä kehitys Aasian-Tyynenmeren alueella, Suomessa ja Skandinaviassa sekä lisenssituottojen nousu EMEA:n alueella. Vahvin kasvu nähtiin Kodintuotteissa (+37 %), mihin heijastuu osittain myös koronapandemiasta johtuva kasvava innostus kodinsisustukseen. Koronapandemia haittaa edelleen voimakkaasti muotialan toimintaympäristöä, mutta näissäkin kategorioissa nähtiin Q1:llä lupaavaa kasvua Muoti (+4 %) ja Laukut & Asusteet (+7 %). Liikevoitto lähes viisinkertaistui 1,2 MEUR:sta 5,6 MEUR:oon (konsensus 2,3 MEUR). Kannattavuus oli tyypilliseen kausivaihteluun nähden erittäin vahva (EBIT 19 %, Q1’20: 5 %) ja ylitti myös selvästi yhtiön pitkän aikavälin taloudellisen tavoitteen (EBIT 15 %). Tulosta paransivat liikevaihdon kasvu, suhteellisen myyntikatteen vahvistuminen sekä kiinteiden kulujen supistuminen.
Viime viikolla annettu positiivinen tulosvaroitus ja hyvä Q1-raportti heijastuivat positiivisesti ennusteisiimme
Yhtiö nosti viime viikolla 2021-tulosohjeistustaan vedoten kohentuneisiin koko vuoden myyntinäkymiin ja erittäin vahvaan Q1:een. Päivitetyn ohjeistuksen mukaan liikevaihto kasvaa edellisvuodesta (2020: 123,6 MEUR) ja vertailukelpoinen liikevoittomarginaali on suunnilleen edellisvuoden tasolla tai korkeampi (2020: 16,3 %). Emme tehneet heti ohjeistuksen noston jälkeen muutoksia ennusteisiimme, sillä halusimme nähdä Q1-luvut ja kuulla yhtiön tarkemmat kommentit näkymistä. Nostimme vakuuttavan Q1-raportin jälkeen 2021 liikevaihtoennusteemme 143 MEUR:oon (aik. 139 MEUR), mikä tarkoittaa 16 %:n kasvua vuodesta 2020. Nostimme vertailukelpoisen liikevoittoennusteemme 23,6 MEUR:oon (aik. 20,7 MEUR), mikä tarkoittaa 17 %:n kasvua vuodesta 2020 ja 16,5 %:n EBIT-marginaalia. Meidän arviomme mukaan vuosi 2021 tulee olemaan Marimekon tuloksen kannalta poikkeuksellisen vahva (ja yhtiön toimintahistorian paras), mikä heijastelee yhtiön todella korkeaa brändi-imagoa tällä hetkellä, koronapandemiasta johtuvaa matalaa kulurakennetta ja juhlavuoden takia nähtäviä erikoismallistoja, jotka tuovat vielä oman positiivisen lisäsysäyksen tämän vuoden lukuihin. Laajemman kansainvälisen kasvustrategian toteuttaminen kuitenkin vaatii arviomme mukaan tulevina vuosina isompia panostuksia mm. bränditunnettuuden kasvattamiseen uusilla markkina-alueilla, minkä odotamme syövän suhteellista kannattavuutta, vaikka liikevaihdon kasvunäkymät ovat hyvät. Tästä johtuen tuloskasvuennusteemme 2022-2023 ovat maltilliset verrattuna ennätysvuoteen 2021. Nostimme Q1-raportin jälkeen vuosien 2022-2023 liikevoittoennusteitamme 4-7 %.
Tulospohjainen arvostus on kohtuullinen, minkä lisäksi brändin hyvä noste, vahva tase ja osinko tarjoavat tukea
Päivitettyjen ennusteidemme mukaiset Marimekon vuosien 2021 ja 2022 P/E-kertoimet ovat 25x ja 26x. Vastaavat EV/EBITDA-kertoimet ovat 13x ja 12x. Vuoden 2021 osalta Marimekon arvostus on selvästi kansainvälisen verrokkiryhmän alapuolella (30-60 %), mutta kasvupanostusten painamalla vuoden 2022 tulosennusteellamme Marimekon arvostus on jo lähes linjassa verrokkiryhmän kanssa. Kohtuullinen tulospohjainen arvostus, Marimekko-brändin hyvä noste, vahva tase ja noin 3 %:n tasolla oleva osinkotuotto tarjoavat mielestämme riittävän tuotto-odotuksen lisää-suosituksen toistamiselle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut21.05.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 123,6 | 142,9 | 155,5 |
kasvu-% | −1,5 % | 15,7 % | 8,8 % |
EBIT (oik.) | 20,2 | 23,6 | 23,0 |
EBIT-% (oik.) | 16,3 % | 16,5 % | 14,8 % |
EPS (oik.) | 0,36 | 0,45 | 0,44 |
Osinko | 0,20 | 0,32 | 0,32 |
Osinko % | 2,2 % | 2,7 % | 2,7 % |
P/E (oik.) | 25,32 | 26,69 | 27,49 |
EV/EBITDA | 11,48 | 13,37 | 13,08 |
